L-159 sa chce zapojiť do súťaže o nové americké útočné lietadlo

13.06.2018

Spoločnosť Aero Vodochody a jej nový partner Israel Aerospace Industries (IAI) predložili americkému letectvu (USAF) požiadavku na zapojenie ich pokročilej verzie L-159 do programu OA-X.

Vrámci tohto programu hľadá USAF ľahké útočné lietadlo, ktoré by malo byť schopné vykonávať aj ozbrojené prieskumné misie. Firmy Aero Vodochody a IAI deklarujú, že novú verziu L-159 by mohli začať dodávať už od roku 2020. Obidve spoločnosti tiež tvrdia, že ak bude L-159 víťazom súťaže OA-X, ktorý požaduje dodávku asi 350 lietadiel, zvážia možnosť vybudovania výrobnej linky a dodávateľského reťazca priamo v USA.

Napriek tomu, že ešte nebolo dohodnuté financovanie OA-X, hlavný výkonný riaditeľ spoločnosti Aero Vodochody Giuseppe Giordo očakáva, že Pentagon otvorí formálnu súťaž už čoskoro a uviedol, že "bojom preverená L-159 je najlepšou možnosťou z hľadiska rizika, ako aj z pohľadu efektivity vynaložených nákladov".

Americké letectvo už pozvalo spoločnosť Textron Aviation a dvojicu firiem Sierra Nevada/Embraer na hodnotiace cvičenie, ktoré sa uskutoční toto leto a má preveriť vlastnosti ich lietadiel Beechcraft AT-6 a A-29 Super Tucano. Giordo však tvrdí, že USAF "si nemôže dovoliť riskovať s turbovrtuľovými lietadlami" a dodáva: "veríme, že americkí piloti potrebujú mať počas misií blízkej leteckej podpory pozemných jednotiek tie najlepšie prostriedky. Toto nie je vývojové lietadlo. Bolo nasadené v skutočných vojnových podmienkach a môže vykonávať mnoho úloh."

Giordo narážal na použitie irackých L-159, ktoré sa pred viac ako dvomi rokmi zapojili do bojov proti Islamskému štátu. Bombardovali islamistov aj počas bitky o Mosul a celkovo uskutočnili viac ako 200 operačných letov, vrámci ktorých zhodili vyše 800 bômb. Lietadlá L-159 ALCA prevádzkuje aj firma Draken International, ktorá ich používa na leteckú podporu pri výcviku pilotov amerického letectva.

Aero Vodochody a divízia Lahav IAI v apríli oznámili, že budú spolupracovať na verzii L-159, ktorá bude vybavená novou avionikou štvrtej generácie. Pripomeňme, že súčasný variant už má integrované vybavenie od IAI vrátane radaru Elta Systems a voliteľného datalinku.

Giordo povedal, že by sa mohli vytvoriť dve výrobné linky L-159 - jedna, ktorá by vyrábala najnovšiu verziu podľa amerických požiadaviek a druhá v blízkosti Prahy, ktorá by sa zamerala na produkciu existujúceho variantu.

Hoci Aero Vodochody ponúka americkému letectvu dobré lietadlo s možnosťou výroby v USA, úspech bude závisieť ešte od jedného dôležitého faktora. A tým je nájdenie potrebných finančných prostriedkov, ktoré umožnia pokračovanie celého programu OA-X. Kongres zatiaľ nevyčlenil žiadne peniaze na fiškálny rok 2019, pričom v rokoch 2020 až 2024 by mal program "zhltnúť" až 2,5 miliardy amerických dolárov.

Zdroj: Aero Vodochody and IAI pitch revamped L-159 for OA-X need