L-39NG prvýkrát vo vzduchu

08.01.2019

Prvé predsériové cvičné a ľahké bojové lietadlo L-39NG absolvovalo 22. decembra 2018 svoj letecký debut. Stroj so sériovým číslom 7001 vzlietol o 10:38 z letiska spoločnosti Aera Vodochody.

Na palube tohto nového prúdového lietadla boli testovací piloti David Jahoda a Vladimír Továrek. L-39NG vystúpilo do výšky viac ako 1500 metrov a strávilo vo vzduchu 26 minút.

L-39NG je nástupca legendárneho cvičného lietadla L-39 Albatros. Nové lietadlo má väčší dolet ako jeho predchodca, lepšie aerodynamické vlastnosti, je bezpečnejšie a ľahšie. Dosahuje rýchlosť 750 km/h. Drak lietadla je z veľkej časti vyrobený z kompozitných materiálov, zásadnou zmenou je umiestnenie palivových nádrží do krídel. L-39 Albatros a z neho odvodené verzie mali palivo nielen v trupe, ale aj v prídavných nádržiach na koncoch krídel. Pohon novej stíhačky zabezpečuje moderný motor FJ44-4M dodávaný s údržbovým systémom TAP Blue, ktorý užívateľom zaisťuje bezprecedentnú letuschopnosť a predvídateľnosti údržbových nákladov. L-39NG je vybavený piatimi závesnými bodmi pre nesenie výzbroje. Vývoj lietadla stál podľa odhadov jednu miliardu korún. 

"Prvý let predsériového lietadla predstavuje významný míľnik, ktorým vysielame dôležitý odkaz našim zákazníkom, že sme schopní v celom rozsahu plniť svoje záväzky a že budeme pripravení dodať prvé lietadlo nášmu zákazníkovi v prvom štvrťroku 2020," povedal prezident a predseda predstavenstva Giuseppe Giordo. Program L-39NG ďalej postupuje podľa stanoveného plánu a vďaka veľkému nasadeniu Aera, českých inštitúcií a partnerov projektu dnes dokazuje, v ako pokročilom štádiu sa nachádza.

"Ako strategický partner projektu sme pevne presvedčení, že tento dôležitý krok ešte viac posilní dôveru celej leteckej komunity v nové lietadlo a pomôže k tomu, aby bol tento skvelý projekt veľmi úspešný," dodal prezident Omnipol Jiří Podpera.

L-39NG je vysoko efektívne prúdové cvičné lietadlo, schopné plniť úlohu ľahkého útočného lietadla. Je to dvojmiestne lietadlo s moderným digitálnym kokpitom, ktorý zahŕňa sofistikovaný palubný virtuálny výcvikový systém a prilbový zameriavač HMD (Helmet Mounted Display). Lietadlo L-39NG je kľúčovou súčasťou inovatívneho konceptu výcviku vyvinutého v Aere, ktorý ponúka najmodernejšie vybavenie pre pozemné školenia, nové učebné metódy a prostredie a rozsiahle využívanie technológií virtuálnej reality a umelej inteligencie. Lietadlo L-39NG je navrhnuté tak, aby mohlo spoľahlivo slúžiť desiatky rokov pri zachovaní ľahkej údržby.

Tieto vlastnosti umožňujú lietadla L-39NG byť jedinou dostupnou platformou na trhu schopnú vykonávať základný, pokračovací a taktický výcvik. "Lietadlo L-39NG letelo mimoriadne dobre a dokonale splnilo naše očakávania z hľadiska jeho stability a ovládateľnosti. Zvládli sme aj niektoré testy, ako sú zmeny konfigurácie, akcelerácia až na 200 uzlov, otočenie s náklonom 30, 40 a 60 stupňov a spomalenie na približovaciu rýchlosť. Všetky inštalované systémy pracovali perfektne a výhľad z kokpitu bol vynikajúci. L-39NG je úplne nový lietadlo a verím, že má obrovský potenciál stať sa skvelým prostriedkom pre výcvik na stíhacie lietadlá štvrtej a piatej generácie a že sa rovnako dobre uplatní aj ako ľahké bojové lietadlo," povedal testovací pilot Aera David Jahoda.

V priebehu roka 2018 oznámilo Aero uzavretie obchodných dohôd s prvými zákazníkmi. V apríli bol predstavený prvý zákazník, ktorým sa stal Senegal. Nasledovali portugalská súkromná spoločnosť SkyTech a americká súkromná spoločnosť RSW. Objednávky od týchto zákazníkov zabezpečia výrobu 38 lietadiel. V súčasnosti Aero finalizuje tiež zmluvu s domácim zákazníkom, ktorým je štátna firma LOM Praha poskytujúca výcvik pilotov. Pokračujú tiež rokovania s ďalšími zahraničnými zákazníkmi. Cena jedného stroja sa pohybuje v desiatkach miliónov dolárov.

Medzi rokmi 1970 až 1997 bolo vyrobených viac ako 2800 lietadiel L-39 Albatros. Zákaznícky potenciál je teda pomerne veľký a spoločnosť Aero očakáva podpis ďalších objednávok.

Aero je najväčším výrobcom leteckej techniky v ČR. Zaoberá sa vývojom, výrobou, predajom a servisom vojenskej aj civilnej leteckej techniky. Okrem vlastných lietadiel sa podieľa napríklad na vývoji a výrobe krídel malých dopravných lietadiel typu Cseries Bombardier a vývoji a výrobe komponentov pre vojenský dopravné lietadlo KC-390 Embraer. Dodáva tiež kokpity pre vrtuľníky UH-60M Black Hawk.

Okrem spoločnosti Aero sa na vývoji finančne podieľa aj najväčší český obchodník s vojenským materiálom Omnipol. Zhruba polovičný podiel na financovaní vývoja má Česká exportní banka.

Zdroj: Nový český proudový letoun L-39NG absolvoval svůj první let