Ľahké taktické lietadlo s ťažkou budúcnosťou

13.09.2021

Na tohtoročnom Moskovskom aerokozmickom salóne (MAKS-2021), ktorý sa konal koncom júla, bol predstavený technologický demonštrátor ľahkého taktického lietadla Checkmate (v preklade "šachmat"). Prezentáciu nového stroja sprevádzala masívna marketingová kampaň, ktorá pritiahla pozornosť nielen svetových, ale aj našich médií.

Su-75 Checkmate by malo byť jednomiestne jednomotorové lietadlo s meniteľným vektorom ťahu. Stroj by mal byť schopný dosiahnuť maximálnu rýchlosť 1,8 až 2 machu, dostup 16 400 m a jeho dolet by mal byť do 3000 km.

Pri vývoji by sa mali uplatniť inovatívne riešenia a technológie vrátane umelej inteligencie, ktorá zabezpečí podporu pilota pri vykonávaní misií. Lietadlo by malo byť vybavené informačným systémom Matrioška, ktorý zabezpečí efektívnejšiu údržbu stroja.

Keďže pri konštrukcii Su-75 sa využijú aj stealth technológie, malo by ísť o stíhacie lietadlo piatej generácie. V trupe stíhačky budú umiestnené zbraňové šachty, ktoré pojmú päť rakiet vzduch-vzduch (RVV-SD a RVV-MD). Lietadlo by však malo disponovať širokým arzenálom zbraní vrátane rôznych typov munície vzduch-zem: riadené strely Ch-31PD, Ch-35UE, Ch-38MLE (MTE), Ch-58UŠKE, Ch-59MK, Grom-E1 a Grom-E2, ako aj navádzané bomby KAB-250LG-E, K08BE a K029BE. Výzbroj by malo byť možné niesť aj externe, pričom užitočné zaťaženie dosiahne 7,4 tony. Stroj bude schopný pôsobiť proti šiestim nepriateľským cieľom súčasne. Na základe platformy Checkmate vznikne niekoľko nových verzií vrátane dvojmiestnej, bezpilotnej a námornej.

Takto znela väčšina mediálnych správ, ktoré sa v súvislosti s predstavením Su-75 Checkmate objavili, čo by bolo úplne v poriadku. So strohým výpočtom technických vlastností lietadla sa však PR kampaň Checkmatu neskončila a ruskí predstavitelia sa začali unášať na vlne fantastických predstáv, ktoré boli často za hranou možností ruského leteckého priemyslu.

Ako uviedol Alexej Bulatov, zástupca hlavného konštruktora Checkmate, v porovnaní s americkou stíhačkou F-35 je Su-75 úplne iné lietadlo. Má oveľa lepšie stealth charakteristiky, a preto je nesprávne porovnávať ho s akýmkoľvek iným lietadlom.

Jurij Sľusar, generálny riaditeľ korporácie OAK, ktorá stroj z vlastnej iniciatívy vyvinula, svojimi vyjadreniami za Bulatovom vôbec nezaostával. Podľa jeho slov prototyp lietadla Checkmate vzlietne do roku 2023 a do roku 2026 môže začať sériová výroba spolu s dodávkami zahraničným zákazníkom. V nasledujúcich 15 rokoch vyrobí OAK až 300 týchto jednomotorových stíhačiek.

Je nepochybné, že pri vývoji Su-75 Checkmate zužitkujú vývojári v značnej miere skúsenosti z projektu Su-57, ktorá však zďaleka nepatrí medzi stíhačky s vynikajúcimi stealth vlastnosťami. Je preto mimoriadne odvážne hovoriť o Checkmate ako o stroji, ktorý nebude mať vo svete ekvivalent. A pre ruský letecký priemysel, ktorý je vo veľmi zlej kondícii, je nemožné, aby takéto lietadlo vyvinuli a začali sériovo vyrábať do 6 rokov. Veď len vývoj Su-57 sa ťahá už viac ako 20 rokov a pri produkcii môžeme bez preháňania hovoriť len o kusovej výrobe.

Sergej Chemezov, šéf Rostechu, k tomu navyše dodal, že nové taktické lietadlo bude stáť 25-30 miliónov dolárov, čo je výrazne nižšia cena ako za francúzsky Rafale alebo švédsky Gripen. S prihliadnutím na to, že stíhačky predchádzajúcej generácie (napr. Su-35) predáva Rusko zahraničným zákazníkom podstatne drahšie, je toto tiež veľmi odvážne tvrdenie a nemá žiadne ekonomické opodstatnenie.

Vzhľadom na rozľahlosť ruského územia a potreby vzdušno-kozmických síl nemá ľahké jednomotorové lietadlo pre Rusko príliš veľký význam. Otázkou teda zostáva, ktorí zákazníci odoberú od OAK 300 stíhačiek Su-75 Checkmate. Ako už z prepracovanej PR kampane vyplýva, hlavnými odberateľmi by sa mohli stať krajiny Blízkeho východu, ázijsko-pacifického regiónu alebo niektoré juhoamerické štáty.

Potenciálny zahraničný zákazník však bude musieť počítať s tým, že lietadlo zatiaľ neexistuje a na jeho vývoji bude potrebné sa podieľať značnými finančnými nákladmi. Problémom ale môže byť, že zákazníci majú stále v živej pamäti príbeh s indickou verziou T-50 (dnes Su-57), ktorá bola vyvíjaná v rámci programu FGFA (Fifth Generation Fighter Aircraft). Tento program bol nakoniec predčasne ukončený z dôvodu exponenciálneho rastu nákladov na vývoj. Neúspešná spolupráca s Indiou naznačuje, že nájdenie vhodného zahraničného partnera, ktorý by projekt Checkmate financoval, nebude vôbec jednoduché.

Dňa 2. - 4. septembra sa uskutočnilo Východné ekonomické fórum, čo je jedinečná platforma, na ktorej sú prezentované procesy v ruskom hospodárstve a v oblasti výroby moderných zbraní a vybavenia. Na tomto fóre vystúpil aj riaditeľ Federálnej služby pre vojensko-technickú spoluprácu Jevgenij Šugajev. Ten jednoznačne uviedol, že ani sedem týždňov od senzačného uvedenia Checkmate na MAKS-2021 neexistujú od zahraničných zákazníkov žiadne objednávky.

V tejto súvislosti je dôležité poznamenať, že moskovský arbitrážny súd registruje pohľadávku ministerstva obrany, v ktorej ministerstvo požaduje od korporácie OAK viac ako 10,7 miliardy rubľov. Podstata týchto nárokov nie je známa, ale podľa medializovaných správ sa dá predpokladať, že vznikli v dôsledku neplnenia si povinností spojených so zabezpečením obranyschopnosti štátu alebo zlom načasovaním výskumu a vývoja.

OAK sa navyše trápi aj v sfére vývoja civilného lietadla MS-21. Tento nový typ mal byť dokončený a jeho produkcia spustená už v roku 2017. Sériová výroba však z roka na rok odkladá a podľa posledných plánov by mala byť spustená v roku 2022.

Na pozadí súdnych sporov v hodnote miliárd dolárov ako aj neschopnosti korporácie OAK spustiť sériovú výrobu MS-21 pôsobí projekt Checkmate mimoriadne trúfalo. Spoločnosti OAK a jej projektom nepridáva na dôveryhodnosti ani posledná havária lietadla Il-112, počas ktorej došlo nielen k strate jediného letuschopného prototypu, ale aj úmrtiu troch testovacích pilotov.

V kontexte všetkých týchto informácií je označenie lietadla "Checkmate" nanajvýš výstižné. Jedinou otázkou tak zostáva len to, ktorá strana ten "šach-mat" dostane. A zatiaľ sa zdá nepravdepodobné, že by to mal byť Dassault s Rafaleom, Saab s Gripenom alebo Lockheed Martin s F-35.