Len 27% stíhačiek F-35 je plne bojaschopných

27.04.2019

Z najnovšej správy GAO vyplýva, že možnosť nasadiť lietadlá F-35 Lightning II na akúkoľvek misiu je omnoho nižšia, ako požadovalo americké ministerstvo obrany. A to hlavne kvôli nedostatku náhradných dielov, ako aj ťažkostiam pri ich distribúcii po celom svete.

Podľa informácií z reportu GAO (Government Accountability Office) bolo medzi májom a novembrom 2018 iba 52% stíhačiek F-35 letuschopných a pripravených na vykonanie aspoň jedného typu misie. Ešte menší, iba 27%-ný, bol podiel tých F-35, ktoré boli plne pripravené na akúkoľvek bojovú misiu. Najhoršie dopadli lietadlá určené na operácie z lietadlových lodí F-35C, z ktorých iba 2% dosiahli plnú pripravenosť. Pri verzii F-35B to bolo 16% a pri F-35A až 34%.

Tieto negatívne výsledky vôbec nenaznačujú, že by malo dôjsť k naplneniu nariadenia bývalého ministra obrany Jamesa Mattisa. Ten požadoval, aby americké bojové lietadlá (vrátane F-35) dosiahli vo fiškálnom roku 2019 až 80% mieru nasaditeľnosti.

V správe sa ďalej uvádza, že v sledovanom období práve kvôli náhradným dielom nemohli stíhačky lietať až 30% času. Pritom údaje z roku 2017 hovoria, že v tomto období nemohli F-35 kvôli náhradným dielom lietať iba 20% času. To by znamenalo, že aj napriek prijímaným opatreniam sa situácia ešte zhoršila.

Opravy, ktoré mali trvať dva až tri mesiace, trvali v mnohých prípadoch viac ako šesť mesiacov. Dôvod na optimizmus do budúcna nedáva ani opatrenie ministerstva obrany, ktoré plánuje kúpiť iba toľko dielov, aby zabezpečilo požadovanú 80%-nú nasaditeľnosť stíhačiek F-35. Niektorí odborníci sa však domnievajú, že s týmto prístupom sa podarí zaistiť maximálne 70%-nú pripravenosť.

Jednou z príčin dlhotrvajúcich opráv je automatický logistický informačný systém (ALIS), ktorý mal paradoxne zefektívniť údržbu týchto lietadiel. Systém však stále nefunguje tak, ako by mal. To spôsobuje uzemnenie lietadiel, väčšie pracovné zaťaženie údržby a spomalenie schopnosti opätovného nasadenia lietadiel.

Americké ministerstvo obrany identifikovalo aj nedostatky konkrétnych náhradných dielov, ktoré majú vplyv na nízku bojovú pripravenosť. Jedným z nich je napríklad náter krytu kokpitu, ktorý zabezpečuje stealth charakteristiky týchto stíhačiek. Bolo zistené, že náter sa predčasne odlupuje, čo spôsobuje zvýšený dopyt po nových krytoch. Preto sa v súčasnosti hľadajú nové výrobné kapacity a zvažujú sa zmeny v konštrukcii krytu.

Navyše, medzi prvými produkčnými sériami a lietadlami, ktoré zišli z výrobnej linky len nedávno, sú rozdiely v náhradných dieloch. Správa GAO identifikovala v rámci celej flotily lietadiel F-35 najmenej 39 rôznych kombinácií náhradných dielov.

Nedostatok náhradných dielov stojí za značne negatívnym fenoménom, ktorým je kanibalizácia stíhačiek. Miera kanibalizácie, t.j. použitia súčiastok z iných stíhačiek, sa v porovnaní s minulými rokmi zvýšila šesťnásobne, uvádza správa.

Americké ministerstvo obrany už minulo na nákup týchto moderných stíhačiek viac ako 15 miliárd dolárov. O to zvláštnejšie vyznieva fakt, že v súčasnosti čelí problémom so zabezpečením náhradných dielov. Celkovo bolo americkému letectvu, námorníctvu a námornej pechote dodaných viac ako 322 lietadiel F-35. Informácia, že pár rokov po ich zavedení do služby je asi len 86 z nich plne pripravených na nasadenie, vyznieva značne znepokojujúco.

Spoločnosť Lockheed Martin uviedla, že už podnikla kroky, ktoré zabezpečia zvýšenie dostupnosti náhradných dielov. Podľa jej vyhlásenia, "tieto opatrenia začínajú prinášať výsledky a očakáva sa ďalšie zlepšenie. Novo vyrobené lietadlá dosahujú v priemere viac ako 60%-nú mieru pripravenosti, pričom niektoré operačné letky sú už na úrovni 70%."

Zdroj: Government watchdog finds more problems with F-35's spare parts pipeline