Letecká šou v Číne v znamení prekvapení

16.11.2018

V posledný deň nedávno prebiehajúcej vojenskej výstavy v Zhuhai prišla Čína s nečakaným prekvapením. Počas leteckej šou ukázala dvojica stealth stíhačiek J-20 nielen klasické manévre, ale aj interný zbraňový priestor.

Počas letovej ukážky otvorili lietadlá hlavné zbraňové šachty, ktoré niesli kompletnú výzbroj. Tá pozostávala zo štyroch protilietadlových striel strednej až dlhej vzdialenosti PL-15, ktoré sú analógiou k ruským R-37M. Ich dolet by mal byť 300 km, niektoré zdroje však uvádzajú až 400 km. Zaujímavým faktom je, že vnútorné šachty dokážu poňať iba štyri kusy PL-15. V tomto zmysle čínske lietadlo zaostáva za americkou F-22, ktorá nesie interne až šesť rakiet AIM-120 AMRAAM.

Zaujímavou informáciou, ktorá vyplýva z danej letovej ukážky, je taktiež schopnosť J-20 niesť dvojicu rakiet s infračerveným navádzaním PL-10 externe. Naznačuje to, že tieto čínske strely krátkeho dosahu nedisponujú schopnosťou LOAL (lock-on after launch), t.j. nedokážu uzamknúť cieľ až po odpálení pomocou palubných senzorov stíhačky a dátového spojenia.

Treba však dodať, že nové americké rakety AIM-9X Block II, ktoré sú funkciou LOAL vybavené, zatiaľ ešte neboli integrované v stíhacích lietadlách F-22. Navyše piloti týchto stealth stíhačiek nemajú ani prilbové zameriavače a hoci F-22 sú vyzbrojené strelami AIM-9X Block I (staršia verzia), nedokážu využiť ich plný potenciál. F-22 sú vyzbrojené dvojicou týchto striel, pričom každú z nich nesú interne v zbraňových šachtách na boku lietadla. Pre zameranie nepriateľskej stíhačky sa musia dvere šachty otvoriť a raketa sa mierne vysunie, aby mohol navádzací systém zamknúť cieľ. Následne je raketa vystrelená a dvere sa zavrú. Keďže celý proces trvá niekoľko sekúnd, v priebehu tejto doby sa dramaticky zvyšuje radarový odraz F-22, čím sa stroj vystavuje väčšiemu riziku odhalenia a zamerania. Otvorená šachta s vysunutou strelou zároveň narúša prúdenie vzduchu okolo stíhačky, čo spôsobuje nižšie letové výkony pri leteckom súboji na krátku vzdialenosť.

Je zjavné, že čínsky konštruktéri tento nedostatok brali do úvahy a keďže ich rakety zatiaľ nedisponujú schopnosťou LOAL, PL-10 sú nesené na externých závesných bodoch zboku lietadla. To umožňuje zachovať aerodynamiku stíhačky relatívne nezmenenú a lietadlo má len mierne vyšší radarový odraz. Ide v podstate o lacné a technicky menej zložité riešenie, ktoré sa uplatní len v prípade, že bude hroziť súboj na krátku vzdialenosť.

Avšak na základe toho, čo piloti J-20 doteraz predviedli počas letových ukážok, sa dá predpokladať, že primárnou taktikou pri nasadení týchto stíhačiek nebude dogfight. J-20 je skôr ťažká prepadová stíhačka, ktorá nedisponuje prílišným nadbytkom výkonu, potrebného na manévrové súboje na krátke vzdialenosti. Stíhačka môže síce letieť pomerne rýchlo a dokáže aj rýchlo zmeniť smer letu, ale príliš rýchlo stráca energiu a veľmi pomaly ju naspäť naberá. Vysoká obratnosť zjavne nebola pri vývoji J-20 primárnou požiadavkou a stroj je skôr určený na rýchly prienik nepriateľskou obranou a zneškodnenie tankovacích alebo AWACS lietadiel.

Okrem prekvapenia v podobe J-20 sa Čína počas vojenskej výstavy v Zhuhai pochválila ešte s jednou novinkou. Odhalila, že na upravenej stíhačke J-10B testuje nový motor s meniteľným vektorom ťahu. Vďaka pohonu WS-10B3 predviedla stíhačka letecké predstavenie plné zaujímavého manévrovania vrátanie prvkov ako "Pugačevova kobra".

Objavilo sa podozrenie, že Číne sa podarilo vyvinúť nový motor pomocou reverzného inžinieringu z ruského motora AL-41F1S. Tento pohon sa nachádza v stíhačkách Su-35, ktoré Čína objednala v podozrivo malom počte (iba 24 kusov). Dodávky týchto stíhacích lietadiel však začali v decembri 2016, je preto otázne, či to mohli čínski inžinieri stihnúť v období kratšom ako dva roky.

Niektorí experti sa domnievajú, že WS-10B3 nie je konečným produktom pre lietadlá J-10, ale pravdepodobne len odrazovým mostíkom pre prípadnú integráciu motorov s 3D meniteľným vektorom ťahu do stíhačiek J-20. Bez ohľadu na to, ktoré lietadlo bude motor nakoniec poháňať, z čínskeho úsilia je zrejmé, že vývoj spoľahlivého domáceho prúdového motora má pre túto krajinu strategickú dôležitosť. Je to dôležitý krok k tomu, aby bol čínsky letecký priemysel sebestačný a aby v prípade zhoršenia rusko-čínskych vzťahov neboli ohrozené dodávky moderných stíhacích lietadiel.