Letové skúšky Il-112V obnovené

03.04.2021

Dva roky po prvom lete prototypu Il-112V, ktorý bol poznačený technickými problémami, sa uskutočnil ďalší let tohto vojenského dopravného lietadla.

Podľa informácie od spoločnosti OAK bol program letových skúšok prototypu Il-112V obnovený 30. marca. Let trval asi 30 minút a počas neho boli preverené jednotlivé prevádzkové režimy pohonného systému, stabilita a ovládateľnosť lietadla ako aj prevádzka jeho hlavných systémov.

Pripomeňme, že prvý let Il-112V sa mal uskutočniť v prvej polovici roku 2017. Tento termín sa však nepodarilo dodržať a lietadlo sa vznieslo k oblohe s takmer dvojročným omeškaním 30. marca 2019. Už počas tohto letu sa ukázalo, že prvý prototyp Il-112V (sériové číslo 01-01, registračné číslo RF-41400) trpí viacerými technickými problémami. Z tých hlavných to bola príliš vysoká vzletová hmotnosť a slabé motory. Boli tiež zistené chyby v trupe lietadla, ktoré spočívajú v rozložení hmotnosti. Nos Il-112V sa ukázal byť oveľa ľahší ako chvost. Prvý let Il-112V bol tiež poznačený zlyhaním pravého motoru.

Ruské médiá v tej dobe uvádzali, že odstránenie všetkých nedostatkov by malo zabrať približne 8 - 10 mesiacov. Odstránenie všetkých technických problémov však nakoniec zabralo konštruktérom z Voronežskej akciovej leteckej spoločnosti celé dva roky.

Podľa vyjadrenia CAGI (Ústredný aerodynamický inštitút Žukovského) letové skúšky potrvajú asi dva roky. Počas týchto testov bude lietadlo podrobené záťaži simulujúcej najmenej 5 000 letov.

Okrem prvého letuschopného prototypu je už na svete aj druhý testovací kus (sériové číslo 01-02), na ktorom prebiehajú statické skúšky pevnosti a životnosti. Všetky poznatky, ktoré jednotlivé testy prinesú, sa prenesú do konštrukcie ďalších dvoch prototypov (predpokladané sériové čísla 01-03 a 01-04), ktoré boli ruským ministerstvom obrany objednané v auguste 2020.

Po absolvovaní prvého letu v roku 2019 sa gubernátor Voronežskej oblasti Alexander Gusev vyjadril, že Il-112V bude dokončené a pripravené na sériovú výrobu do roku 2021. Tieto odhady sa už vtedy zdali značne optimistické a dnes je evidentné, že vyššie uvedené termíny boli nereálne. Nedávno už aj ruský minister priemyslu a obchodu Denis Manturov priznal, že prvé sériovo vyrobené lietadlo bude letectvu dodané najskôr v roku 2023.

Il-112V by malo byť schopné prepraviť náklad s hmotnosťou do 5 ton. Na palube tohto dopravného lietadla bude možné previezť dve vozidlá typu UAZ-452 alebo 50 vojakov, prípadne 25 výsadkárov. S užitočným zaťažením 3,5 tony má mať Il-112V dolet 2 400 kilometrov a pri maximálnom zaťažení 1200 km. Dvojica motorov TV7-117ST umožňuje lietadlu vyvinúť cestovnú rýchlosť asi 470 km/h.

Lietadlo Il-112V bude vybavené komponentmi ruskej výroby. Väčšinu z nich vyrábajú podniky štátnej korporácie Rostech: motory vytvára spoločnosť ODK, automatizovaný riadiaci systém dodáva KRET a podvozok, hydraulické prvky a systém napájania vyvíja holding Technodynamika.

Od typu Il-112V sa očakáva, že nahradí flotilu zastaraných lietadiel An-26. Najmladšie z týchto lietadiel má 34 rokov a navyše po anexii Krymu sa rozpadli vojensko-ekonomické vzťahy s Ukrajinou, kvôli čomu Rusko stratilo prístup k náhradným dielom a možnosť modernizácie An-26. Všetky tieto stroje bude potrebné nahradiť do roku 2030, pretože v tej dobe budú už na konci svojej životnosti.

Odhaduje sa, že ruské ozbrojené sily by potrebovali asi 300 lietadiel tohto typu. Naplniť tieto potreby však nebude jednoduché, pretože závod VASO je schopný vyprodukovať len 12 lietadiel ročne. Už plány z roku 2014 neboli príliš ambiciózne a hovorili o nákupe len 62 lietadiel. V máji 2015 však ruské médiá informovali, že bolo prijaté rozhodnutie, znížiť možnú objednávku iba na 35 lietadiel.