Mi-38T sa vzniesol do vzduchu

10.11.2018

Prototyp dopravného vrtuľníka Mi-38T, ktorý bol vyvinutý na základe požiadavky ruského ministerstva obrany, uskutočnil 3. novembra svoj prvý let. Na prebiehajúcej leteckej šou v Číne to oznámil šéf holdingu "Vertoľoty Rosii" Andrej Boginsky.

Bližšie informácie o tom, do akej výšky sa vrtuľník vzniesol a koľko trvali tie to skúšky, nie sú známe. Išlo však zrejme len o krátke visenie stroja. Testovanie prebehlo na jednom z dvoch prototypov, ktoré si objednalo ruské ministerstvo obrany.

Prvý z vrtuľníkov bol vyrobený v júli 2017 a druhý sa podarilo dokončiť o mesiac neskôr. Oba stroje vznikli v závode "Kazaňské vrtuľníky", ktorý je súčasťou holdingu "Vertoľoty Rosii".

Pôvodne sa mali letové skúšky prototypov začať v máji tohto roka, z neznámych dôvodov bol však tento termín posunutý o pol roka. Po úspešnom ukončení závodných skúšok budú oba vrtuľníky odovzdané ruskému ministerstvu obrany. Podľa podmienok zmluvy by k tomu malo dôjsť do konca roka 2019 a následne sa začnú štátne skúšky.

Pokiaľ budú nové helikoptéry spĺňať požiadavky ozbrojených síl, pristúpi Rusko k objednávke a spusteniu sériovej výroby. S nákupom Mi-38T pre potreby ruského letectva sa počíta aj v rámci štátneho zbrojného programu na roky 2018-2025, je však otázne, v akom počte to bude. Podľa vyjadrenia ruského ministerstva obrany z augusta 2017 sa do roku 2020 plánuje nakúpiť približne 15 vrtuľníkov tohto typu.

Mi-38T je vojenská verzia civilného transportného vrtuľníka Mi-38. Vypĺňa medzeru medzi legendárnym Mi-8 a ťažkým Mi-26. Je určený na nákladnú a osobnú dopravu, ale môže byť využitý aj v úlohe vrtuľníka pátracej a záchrannej služby.

Vrtuľník v sebe kombinuje vysoké letové výkony a jednoduchú údržbu. Môže byť prevádzkovaný v rôznych klimatických podmienkach vrátane morských, tropických, ale aj v studenom severskom prostredí.

Napriek tomu je otázne, aké množstvo týchto helikoptér nakoniec nakúpi Ruská federácia. Nie je tiež isté, aké šance na úspech má Mi-38T na zahraničných trhoch, kde má silnú konkurenciu v podobe AW101. Vzhľadom na enormné omeškanie vo vývoji ide o zastaraný koncept, ktorý má už viac ako 30 rokov.

Pripomeňme, že vývoj Mi-38 začal v Sovietskom zväze ešte v roku 1981. Začiatkom 90. rokov však došlo takmer zrušeniu celého programu, čo súviselo s rozpadom ZSSR a škrtmi vo výdavkoch na obranu. K najvážnejším problémom patrilo pozastavenie financovania nových motorov TVA-3000. Preto prvý prototyp vzlietol až v roku 2003, pričom jeho pohon zabezpečovali motory Pratt & Whitney Canada PW127. Až v roku 2012 vznikol prvý predprodukčný exemplár s motormi domácej proveniencie TV7-117V, ktorý dostal označenie Mi-38-2.

Z civilnej verzie Mi-38-2 vychádza aj vojenská Mi-38T. Tá sa však vyznačuje viacerými odlišnosťami, ako napríklad ochranou palivového systému proti explózii, špeciálnym komunikačným vybavením a ďalšími palivovými nádržami na zvýšenie doletu.

Mi-38T dokáže prepraviť 30 osôb alebo náklad s hmotnosťou do 6 ton (externe až 7 ton). S dvomi prídavnými palivovými nádržami a nákladom 2,7 tony má dolet 1 200 km. Jeho cestovná rýchlosť je 285 km/h a maximálny dostup 5 900 m.

Zdroj: Десантный вертолет Ми-38Т совершил первый полет