Modernizácia B-2 mešká a predražuje sa

05.11.2019

Podľa odhadov amerického letectva budú modernizačné práce na lietadlách B-2 trvať minimálne do septembra 2024, čo predstavuje oproti plánom z roku 2016 trojročný sklz. Na základe poslednej správy sa náklady na program od minulého roka zvýšili o 11%, čo je nárast o 285 miliónov dolárov.

Zatiaľ čo pozornosť ľudí sa sústreďuje na nový bombardér B-21 Raider, ktorý by mal byť zavedený do služby v roku 2025, na lietadlách B-2 prebiehajú modernizačné práce, ktoré by ich mali udržať v prevádzke aj nasledujúce roky. B-2 Spirit sú dôležitou súčasťou strategických bombardovacích síl USA a americké letectvo prevádzkuje 20 lietadiel tohto typu. Jedno z nich je dislokované na základni Edwards, kde slúži na testovacie účely a zvyšných devätnásť je zaradených pod 509. bombardovacie krídlo na základni Whiteman. Pripravenosť týchto bombardérov na bojovú misiu je niečo vyše 60 percent, čo znamená, že v danom okamihu je bojaschopných asi 12 strojov. Aj napriek nízkemu počtu má B-2 vďaka svojim vlastnostiam pre USA strategický význam. Preto americké letectvo v posledných rokoch vyvíja veľké úsilie na modernizáciu obranného systému lietadla.

Tento program nesie označenie Defensive Management System Modernization (DMS-M) a ide o najrozsiahlejšiu modernizáciu, akú toto lietadlo vôbec podstúpilo. B-2 získa najmodernejšie antény elektronického boja, procesory a displeje, čo poskytne posádke bezprecedentné situačné povedomie a umožní jej vyhnúť sa hrozbám aj v prostredí chránenom komplexnou PVO. "Zvýšená citlivosť modernizovaného DMS so zvýšeným výpočtovým výkonom vytvorí obraz bojového priestoru, ktorý by mohli palubné komunikačné systémy zdieľať cez spoločné platformy s ďalšími zložkami ozbrojených síl", opísalo vylepšenia americké letectvo.

Vylepšenia, vyplývajúce z programu DMS-M, umožnia posádkam reagovať flexibilnejšie bez toho, aby sa museli spoliehať výlučne na striktné plánovanie misií. Na základe aktuálnych informácií o situačných hrozbách dokážu posádky ľahšie zmeniť vopred naplánované trasy a taktiku. Systémy elektronického boja im poskytnú dodatočnú sadu nástrojov na to, aby sa B-2 dostali k svojim cieľom, aj keď potenciálni oponenti (najmä Rusko a Čína) budú zdokonaľovať svoje siete integrovanej protivzdušnej obrany a vyvíjať ďalšie protiopatrenia na detekciu a zameranie stealth lietadiel.

Kľúčovou súčasťou vylepšenia bombardérov je nový softvér, ktorý je jedným z hlavných dôvodov omeškania celej modernizácie. Ten mal byť certifikovaný ešte v júni tohto roku, avšak dodnes k tomu nedošlo. Pri plánovaní jeho vývoja sa počítalo s menšou pracnosťou, čo nakoniec vyústilo do pomalšieho progresu ako sa očakávalo.

Bombardéry B-2 boli prvýkrát nasadené v roku 1999 nad Kosovom a neskôr sa zúčastnili bombardovania v Afganistane, v Iraku a v Líbyi. Spirit je jediným bojovým lietadlom, ktoré dokáže prepraviť najťažšiu americkú konvenčnú bombu GBU-57 (hmotnosť 14 ton). Podľa posledných plánov sa s vyradením tohto typu počíta najneskôr v roku 2032, kedy by ho mal nahradiť nový B-21 Raider. Je však otázne, či bude prechod na nový typ tak bezproblémový a či nebude lepšie tento termín ešte oddialiť. V prípade vyradenia B-2 už v roku 2032 (len 8 rokov po ukončení modernizačného programu) sa tiež natíska otázka, či boli opodstatnené modernizačné náklady, ktoré úhrnne dosiahnu 3 miliardy dolárov.  

Zdroj:

Northrop's $3 Billion B-2 Upgrades Lagging by Almost Three Years

The B-2 Bomber Is Still Getting "Game-Changing" Upgrades As Focus Shifts To The B-21