Na ďalekom východe havarovala stíhačka Su-57

24.12.2019

Ruské stíhacie lietadlo piatej generácie Su-57 sa zrútilo asi 111 km od závodu v Komsomoľsku na Amure. K havárii došlo práve v čase, keď lietadlo spoločnosti Suchoj vykonávalo letovú skúšku.

Pilotovi sa podarilo katapultovať a krátko po havárii bol živý evakuovaný vrtuľníkom Mi-8. Jeho stav zatiaľ nie je známy. Treba povedať, že ide zatiaľ o prvú haváriu typu Su-57, aj keď v roku 2014 bol vážne poškodený jeden z prototypov v dôsledku požiaru, ktorý sa vtedy rozšíril z motora.

Pripomeňme, že letové skúšky prototypov Su-57, v minulosti označovaných ako T-50, prebiehajú od roku 2010. V auguste 2018 objednalo ruské ministerstvo obrany prvé dve lietadlá Su-57 s motormi "prvej etapy" (produkt 117) a v júni tohto roku bola uzavretá zmluva na ďalších 76 strojov. Prvá sériovo vyrobená stíhačka tohto typu mala byť dodaná do konca tohto roku, čo sa už pravdepodobne nestane. Podľa zdroja z leteckého priemyslu bola totiž práve havarovaná Su-57 prvým sériovým strojom s palubným číslom "modrá 01", ktorá bola v záverečnej fáze závodných skúšok.

Osoba blízka ministerstvu obrany uviedla, že stratu bude znášať samotný výrobca, keďže lietadlo ešte nebolo odovzdané vzdušným silám. Ani konzorcium OAK, ani ruské ministerstvo obrany nikdy nezverejnili, aká je skutočná cena jedného lietadla. Zdroj z ruského denníka Vedomosti však v minulosti uviedol, že jednotková cena by mala byť niekde pod 2 miliardami rubľov (29,1 milióna eur).

Momentálne už špecialisti hľadajú v mieste dopadu čierne skrinky. Príčiny havárie preskúma osobitná komisia, ktorej predsedom je námestník ministra priemyslu a obchodu Oleg Bočarov. Podľa ruskej informačnej agentúry TASS však nehodu lietadla zapríčinila porucha riadiaceho systému, pričom jeden zo zdrojov uviedol, že sa to týkalo chvostových riadiacich plôch.

Ak by to tak bolo, znamenalo by to významný úder pre program vývoja a výroby lietadiel Su-57. V dôsledku tejto udalosti ruské letectvo získa svoju prvú stealth stíhačku najskôr v roku 2020 a začiatok jeho prezbrojenia na lietadlá piatej generácie bude rok meškať. Navyše havária môže odradiť aj potenciálnych zákazníkov, ktorých sa Rusko v tomto roku snažilo pomerne aktívne oslovovať. Jedným z posledných by mal byť Azerbajdžan. Dňa 3. októbra rokoval prezident Azerbajdžanu s Vladimírom Putinom o otázkach vojensko-technickej spolupráce a na stretnutí sa údajne preberala aj možnosť zakúpenia Su-57.

Su-57 je viacúčelové stíhacie lietadlo, ktoré je podľa slov hlavného konštruktéra Michaila Strelca schopné efektívne ničiť vzdušné a pozemné ciele. Stíhačka dokáže niesť výzbroj interne (vo vnútri trupu), je zhotovená z materiálov pohlcujúcich radarové vlny (technológia stealth) a je vybavená najmodernejšou avionikou.

V januári 2018 začali letové skúšky prototypov Su-57 s výzbrojou a o mesiac neskôr už tieto stroje absolvovali testovanie v Sýrii. Ruský minister obrany Sergej Šojgu upresnil, že počas tohto testovania sa uskutočnilo aj vypustenie striel s plochou dráhou letu. Minulý týždeň náčelník generálneho štábu ruských ozbrojených síl Valerij Gerasimov uviedol, že stíhačky Su-57 zavŕšili v Sýrii aj druhú etapu skúšok.

V novembri tohto roku sa začali aj vojskové skúšky nových pretlakových oblekov. Tieto obleky pre pilotov Su-57 prešli ešte minulý rok viacerými etapami závodných testov a v súčasnosti by ich testovanie malo byť v záverečnej fáze.

Zdroj: Причиной аварии Су-57 стал отказ в системе управления самолетом