Na KC-46 Pegasus si americké letectvo ešte počká

28.03.2018

S blížiacim sa termínom avizovanej dodávky tankovacích lietadiel KC-46 Pegasus, sa pred konštruktérmi z Boeingu vynárajú stále nové problémy.

Zdá sa, že do októbra 2018 sa Boeingu nepodarí splniť svoj záväzok a dodať prvých 18 strojov. Dodanie prvého lietadla bolo naplánované už na marec 2018, ďalší sklz však spôsobil, že US Air Force si počká až do konca roka. Všetkých 18 strojov KC-46 tak bude letectvu odovzdaných najskôr na jar 2019.

Ako uviedol hovorca amerického letectva, "toto oneskorenie nebude mať za následok dodatočné náklady pre daňových poplatníkov". Boeing totiž podpísal zmluvu o pevnej cene, v zmysle ktorej zodpovedá táto spoločnosť za akékoľvek náklady presahujúce 4,9 miliardy dolárov.

Je zvláštne, že spoločnosť Boeing, ktorá pred viac ako 60 rokmi stála za vznikom vzdušného tankeru KC-135, má dnes problém vyvinúť jeho nasledovníka. Nehovoriac o tom, že nové tankovacie lietadlo je postavené na platforme Boeingu 767-200ER, ktorý lieta už od roku 1984.  Navyše na základe tohto stroja už vznikol tanker KC-767, ktorý slúži od roku 2009 v japonskom letectve a v roku 2011 ho zaviedli aj talianske vzdušné sily.

Podľa verejne dostupných informácií je však zjavné, že testovací proces nenapreduje tak rýchlo, ako si predstavitelia Boeingu predstavovali. Navyše sa u lietadla objavilo niekoľko závažných konštrukčných nedostatkov.

Jedným z najväčších problémov je, že tankovacie rameno KC-46 poškodzuje povrch lietadiel, ktoré sa snažia natankovať palivo. Tento fakt je obzvlášť znepokojivý u stealth lietadiel, ako sú stíhačky F-35 a F-22 alebo bombardéry B-2 (prípadne v budúcnosti B-21). Nátery a materiály, použité pri týchto strojoch, pohlcujú radarové vlny a umožňujú tak lietadlám zostať skryté pred protivníkovými rádiolokátormi. Poškodenie tohto povrchu by tak degradovalo ich stealth vlastnosti.

Ďalším kameňom úrazu je Remote Vision System (kontrolná konzola s 3D obrazovkami), ktorá nefunguje podľa očakávaní. Nespoľahlivosť tohto systému zas len zhoršuje prvý problém, ktorým je poškodzovanie povrchu trupu lietadiel.

Komplikácie spôsobuje taktiež vysokofrekvenčné rádio KC-46, ktoré má zostať počas tankovania vypnuté, čo však nefunguje. Posledný konštrukčný nedostatok súvisí taktiež s tankovacím ramenom, ktoré sa po zastavení toku paliva a odpojení prudko vtiahne do nádrže.

Tieto a viaceré ďalšie problémy budú mať nepochybne dopad na proces modernizácie celej flotily tankovacích lietadiel US Air Force. Americké letectvo plánuje uzavrieť s Boeingom zmluvu v hodnote asi 30 miliárd dolárov a objednať celkovo 179 strojov KC-46. Tie by mali nahradiť 58 lietadiel KC-10 Extender a asi stovku lietadiel KC-135 Stratotanker.

Po vyplnení kontraktu by mali americké vzdušné sily disponovať 179 novými KC-46 a 300 staršími KC-135. Celkovo plánujú prevádzkovať až 479 tankovacích lietadiel, čo je o 24 viac ako v súčasnosti.

Zdroj: The KC-46 Pegasus Tanker Program Is Still A Mess