Namiesto PAK DA začne Rusko vyrábať modernizované Tu-22M

03.04.2018

Ako uvádza francúzsky časopis "Aéronautique Militaire", odvolávajúc sa na zdroj z prostredia ruského leteckého priemyslu, vývoj nového strategického stealth bombardéra PAK DA bol opäť odložený.

Hoci nedávno prijatý štátny zbrojný program na obdobie rokov 2018-2027 s jeho vývojom stále počíta, financovanie projektu PAK DA bolo znížené a harmonogram jednotlivých prác bol odsunutý na neskôr. Výroba prvých prototypov a spustenie testovania sa očakáva približne v roku 2030, prípadne ešte neskôr. Súvisí to s realistickým prehodnotením termínov, vrámci ktorých bude dokončený nový motor "Izdelie 80", ako aj vyriešený celý rad konštrukčných otázok ohľadom zníženia efektívnej odrazovej plochy lietadla.

Vzhľadom na odloženie projektu PAK DA bolo do nového zbrojného programu zahrnuté obnovenie sériovej výroby diaľkových bombardérov Tu-22M. Modernizovaná verzia Tu-22M by mala byť vyrábaná v kazaňskom leteckom závode Tupolev, ktorý už v súčasnosti pracuje na modernizácii a obnovení výroby strategických bombardérov Tu-160M2.

Vyhodnocovanie možností vytvoriť upravenú verziu Tu-22M bolo zahájené ešte v roku 2010 v súlade s predchádzajúcim zbrojným programom. Podľa neoficiálnych informácií sa o zaradenie tohto projektu do nového zbrojného programu údajne výraznou mierou pričinil ruský vicepremiér Dmitrij Rogozin.

Radikálnu modernizáciu Tu-22M označuje spoločnosť Tupolev ako "Izdelie 345" (taktiež sa používa kód "45 - 30"). Pri vývoji novej verzie budú využité poznatky a skúsenosti z projektu poslednej modernizácie týchto bombardérov na úroveň Tu-22M3M. Trup nového lietadla zostane v porovnaní s Tu-22M3 nezmenený, bombardér však získa nový pohon. Motory NK-25 budú nahradené dvojicou nových motorov NK-32-02, ktoré budú poháňať aj Tu-160M2. Nové pohonné jednotky majú podobný ťah ako NK-25, avšak ich prevádzka je ekonomickejšia a zároveň majú dlhšiu životnosť.

Na rozdiel od štvorčlennej posádky Tu-22M bude posádka 345-ky bude pozostávať iba z dvoch ľudí. Bombardér bude vybavený zaťahovacím nadstavcom pre tankovanie paliva vo vzduchu. Zároveň sa zvažuje možnosť inštalácie konformnej palivovej nádrže v hornej časti trupu, čo by v kombinácii s úspornými motormi NK-32 významne zvýšilo dolet lietadla. Nový bombardér by tak bez doplnenia paliva mohol preletieť 9 až 10 tisíc kilometrov (dolet Tu-22M3 dosahuje približne 6800 km).

345-ka by mala získať podobnú avioniku, akou bude vybaven aj bombardér Tu-160M2. Výzbroj modernizovanej Tu-22M sa rozšíri o existujúce riadené strely ako Ch-55, Ch-555, Ch-101, Ch-102, Ch-32. V budúcnosti sa však počíta aj s integráciou nových striel typu vzduch-zem, ktoré sú zatiaľ len vo vývoji (Kinžal, GZUR alebo Ch-50). Lietadlo zároveň získa moderný dátový systém, ktorý mu umožní v reálnom čase prijímať z rôznych pozemných a námorných platforiem informácie o nepriateľských cieľoch. Vďaka tomu sa zvýši efektivita použitia presne navádzanej výzbroje bombardéra.

V súčasnej dobe sa v kazaňskom leteckom závode nachádzajú minimálne štyri nedokončené draky Tu-22M3, ktoré budú použité na stavbu prototypov a predsériových lietadiel. Prvý prototyp nového bombardéru by tak mohol vzlietnuť už v roku 2021. So spustením sériovej výroby sa počíta od roku 2026 až 2027, pričom kazaňský letecký závod plánuje vyrábať 3 - 4 lietadlá ročne.

Zdroj: Вместо ПАК ДА будет запущена в производство новая версия дальнего бомбардировщика Ту-22М