Nové české cvičné lietadlo absolvovalo prvý let

08.08.2018

Dňa 2. augusta sa prvýkrát vznieslo k oblohe dvojmiestne české cvičné lietadlo L-159T2.

L-159T1 na RIAT 2008 (autor: Tim Felce)
L-159T1 na RIAT 2008 (autor: Tim Felce)

Testovací piloti spoločnosti Aero Vodochody, Vladimír Kvarda a David Jahoda, absolvovali 30 minútový let bez akýchkoľvek problémov.

Zmluvu o dodaní troch dvojmiestnych cvičných lietadiel L-159T2 podpísalo české letectvo s firmou Aero Vodochody ešte v septembri 2016 a vzniknú prestavbou troch L-159 uložených u výrobcu. Stroje by mal zákazník získať do konca tohto roku a po ich prevzatí budú mať české vzdušné sily spolu s piatimi L-159T1 celkovo až osem dvojmiestnych "Stopäťdesiatdeviatok".

Ešte predtým, ako predstavíme verziu L-159T2, pripomeňme, čo viedlo k obstaraniu dvojmiestnych cvičných lietadiel. V rokoch 2000 až 2004 získalo české letectvo celkovo 72 jednosedadlových ľahkých bojových lietadiel L-159 ALCA (Advanced Light Combat Aircraft). Ešte pred dodaním posledných kusov však bolo v roku 2003 v dôsledku finančných škrtov a rozsiahlej reorganizácie armády rozhodnuté, že v službe zostane iba 24 lietadiel. Zvyšné stroje boli najprv odstavené v Pardubiciach, neskôr zamierili k ich výrobcovi vo Vodochodoch, kde boli dlhodobo uložené.

Už od počiatku sa pri výcviku pilotov L-159 prejavovala absencia dvojmiestnej verzie. Tá nebola objednaná pod dojmom tvarovej a aerodynamickej príbuznosti nového lietadla s typom L-39 Albatros. Podľa vtedajších predstáv českého velenia mali noví piloti po zvládnutí L-39 za využitia simulátorov kontinuálne prejsť na jednosedadlové L-159. Ako ale vzápätí ukázali praktické skúsenosti, ALCA má úplne iné ovládanie palubných systémov, generačne i koncepčne odlišné vybavenie a oveľa vyššie letové výkony. Zvládnutie predpísaných výcvikových osnov tak zaberalo viac času, než sa pôvodne predpokladalo. Navyše sa postupne prejavila aj potreba väčšieho dôrazu na štandardizáciu úkonov, ktoré piloti vykonávali. Cieľom obstarania dvojmiestnych lietadiel teda bolo zvýšenie bezpečnosti a predovšetkým efektivity výcviku pilotov taktického letectva so zameraním na zvládnutie techniky pilotáže lietadla s priehľadovými (HUD) a multifunkčnými displeji (MFD).

V roku 2001 bola zahájená stavba dvojmiestnej verzie L-159B. Lietadlo absolvovalo svoj prvý let 1. júna 2002 a po úspešnom absolvovaní letových skúšok bolo propagované vo viacerých krajinách. Napriek tomu oň neprejavil záujem nielen žiaden zahraničný zákazník, ale ani české letectvo. Z finančných a časových dôvodov nakoniec česká armáda uprednostnila konverziu existujúcich L-159A na štandard T1, namiesto nákupu nových L-159B.

Prvá dvojmiestna verzia L-159T1 pre Vzdušné sily AČR začala vznikať v roku 2007. Konverzia spočívala vo výrobe novej škrupiny prednej časti trupu až po prepážku č. 37 s dvojmiestnym pilotným priestorom. Ďalej vo výrobe nového prekrytu kabíny a systému odhodu prekrytu pri katapultáži. Z pôvodného jednomiestneho stroja sa použila zvislá a vertikálna chvostová časť, krídla, motor, podvozok, avionika a väčšina agregátov. Z ďalšej jednomiestne Alky bolo nutné použiť niektoré palubné prístroje, časť avionických systémov a predovšetkým druhú vystreľovaciu sedačku. Rozdiel vo vybavení oproti jednomiestnym strojom bol hlavne ten, že "T1" nemala inštalovaný palubný rádiolokátor Grifo-L a systém vlastnej ochrany RWR typu Sky Guardian 200. Rovnako tak vybavenie pilotných priestorov bolo pomerne sparťanské a napríklad v prednej kabíne bol inštalovaný iba jeden multifunkčný displej typu Honeywell s veľkosťou 4 × 4 palce.

V rokoch 2006 až 2007 boli takto modifikované štyri stroje, ale dva z nich v roku 2010 preleteli do španielskej Sevilly k EADS-CASA. Dôvodom bola zmluva medzi firmami EADS, Omnipol a Ministerstvom obrany ČR, vrámci ktorej bolo 5 lietadiel L-159 vymenených za jedno taktické dopravné lietadlo C-295M. Česká armáda však dvojmiestne Alcy nutne potrebovala k výcviku a preto ako náhradu nechala v roku 2010 modifikovať ďalšie dva stroje. V rámci kompenzácie za nesplnenie záväzkov zmluvy o nákupe C-295M boli v rokoch 2012 až 2013 obe "T1" vrátené späť do ČR.

V roku 2015 bola z výzbroje českého letectva odobratá jedna L-159T1 a na základe zmluvy s Irakom o dodaní 12 lietadiel L-159 Alca bola zaslaná tejto arabskej krajine. Tým sa počet dvojmiestnych L-159 vo vzdušných silách ČR ustálil na počte 5 kusov, ktoré sú v súčasnosti vo výzbroji 213. výcvikovej letky v Čáslavi.

Tento počet bol však považovaný za nedostatočný a preto boli v roku 2016 objednané ďalšie tri dvojmiestne L-159T2. Tieto stroje sa od verzie L-159T1 odlišujú inštaláciou palubného rádiolokátoru Grifo, ktorý sa nachádza aj v jednomiestnom variante L-159A. Ďalej sú tam v prednej i zadnej časti kabíny osadené dva multifunkčné displeje s rozmermi 5 x 7 palcov a dve modernizované vystreľovacie sedadlá VS-20. V prednej časti kabíny je nainštalovaná aj obrazovka výstražného rádiolokačného prijímača a ovládacie panely integrovaného systému vlastnej ochrany lietadla. V zadnej časti kabíny pribudol opakovač CHDD-5.4/1, na ktorý je premietaný obraz snímaný kamerou z HUD displeja. Kabína posádky je tiež kompatibilná s okuliarmi nočného videnia. L-159T2 má rozšírenú škálu výzbroje, ktorá je prakticky zhodná s bojovými L-159A.

Treba však povedať, že v súčasnosti už prebieha aj modernizácia starších L-159T1, ktorá je známa pod označením PP2000. Po tejto úprave by sa stroje mali priblížiť k štandardu L-159T2 a budú niesť označenie L-159T1+. Modernizácia sa dotkne viacerých častí lietadla vrátane kokpitu, ktorý získa nové vystreľovacie sedadlá VS-2 a bude plne kompatibilný s okuliarmi nočného videnia. Zároveň budú nainštalované antikolízne, pozičné a formačné svetlá. Najdôležitejším vylepšením verzie L-159T1+ však bude inštalácia radaru Grifo-L. Hovorí sa aj o výmene starých multifunkčných displejov za nové s rozmermi 5 x 7 palcov.

Na záver len dodajme, že ani jedna z oboch dvojmiestnych verzií nie je vybavená pancierovaním kabíny posádky, preto ich bude možné použiť iba na pokračovací výcvik pilotov. V každom prípade však české letectvo bude už čoskoro vybavené 8 dvojmiestnymi cvičnými lietadlami (5 x L-159T1+ a 3 x L-159T2), ktoré budú vychovávať budúcich pilotov 16 ľahkých bojových lietadiel L-159A a 12 viacúčelových stíhacích lietadiel Jas-39C.

Zdroj:

Aero Vodochody L-159T2 makes first flight

Dvoumístné Alcy procházejí revizí PP2000 a modernizací

Aero L-159T2 ALCA