Nové ruské tankovacie lietadlo absolvovalo svoj prvý let

02.02.2018

Dňa 25. januára sa na podnikovom letisku spoločnosti Aviastar-SP (v Uljanovsku) uskutočnil prvý oficiálny let prototypu Il-78M-90A.

K tejto udalosti došlo necelé dva mesiace potom, ako bol dňa 29. novembra 2017 prvý prototyp oficiálne predstavený verejnosti. Let trval 35 minút a jeho pilot Nikolaj Kuimov ho absolvoval bez akýchkoľvek problémov.

Vývoj tohto nového tankovacieho lietadla prebieha od roku 2012 na základe zmluvy s ruským ministerstvom obrany. Prvý let Il-78M-90A bol naplánovaný na rok 2016, avšak musel byť odložený, pretože s vývojom lietadla sa mešká.

Tento nový vzdušný tanker je postavený na báze vojenského dopravného lietadla Il-76MD-90A. Je vybavený modernou avionikou, ktorá spĺňa súčasné požiadavky a výrazne zvyšuje bezpečnosť letov. Lietadlo má nainštalované moderné systémy riadenia letu a navigácie, automatický riadiaci systém, komunikačný systém a kabína je vybavená viacúčelovými displejmi.

Pohon stroja zabezpečujú štyri motory novej generácie PS-90A-76, ktoré majú vyšší ťah ako ich predchodcovia. Ich spotreba je o 12 až 14% nižšia ako spotreba motorov D-30KP, ktoré sú nainštalované na starších tankovacích lietadlách Il-78/Il-78M. V dôsledku toho má IL-78M-90A väčší dolet a môže niesť viac paliva na doplnenie pre iné lietadlá.

Lietadlo je schopné v nadmorských výškach do 10 tisíc metrov letieť rýchlosťou do 750 km/h. Jeho akčný rádius predstavuje 4 000 km.

Il-78M-90A bude vybavené špeciálnym riadiacim systémom, ktorý bude pri približovaní sa automaticky korigovať vzájomnú polohu vzdušného tankeru a lietadla, prilietajúceho na dotankovanie. Manévrovanie a ukotvenie tankovacej hadice budú piloti Il-78M-90A sledovať na špeciálnej obrazovke. Automatizovaný tankovací systém sleduje niekoľko desiatok parametrov vrátane polohy tankera a tankujúceho lietadla, rýchlosti a smeru vetra, ako aj ďalších údajov o počasí. Na základe týchto informácií sa vytvorí 3D model procesu konvergencie a dokovania s presnosťou niekoľkých centimetrov. Podľa odborníkov tento systém výrazne zvýši bezpečnosť letov a uľahčí zaťaženie pilotov.

Dopĺňanie paliva počas letu vyžaduje veľmi vysokú úroveň vycvičenosti pilotov a považuje sa za jeden z najnebezpečnejších manévrov. Posádky oboch lietadiel sa musia priblížiť na vzdialenosť 26-28 m a to v nadmorskej výške 6 až 10 tisíc metrov, pri rýchlosti 440 - 600 km/h. Náhla zmena niektorého z parametrov letu (rýchlosť, smer, atď.) môže viesť k pretrhnutiu hadice, rozliatiu paliva a k jeho zapáleniu. Počas tohto postupu majú absolútne zdraví vojenskí piloti pulz 180 až 200 úderov za minútu (normálne je to 76 - 80 úderov). V niektorých prípadoch bol však nameraný pulz až 220.

V ruskom letectve sa na tankovanie vo vzduchu používa hadica s kužeľom, ktorá sa vysúva z tankovacieho lietadla. Il-78M-90A má dva tankovacie agregáty pod krídlami a jeden v zadnej časti trupu (naľavo). Tento vzdušný tanker môže vo vzduchu dopĺňať palivo buď jednému strategickému bombardéru Tu-160 alebo dvom stíhacím lietadlám (napr. Su-27SM3, Su-30SM, MiG-29SMT). Il-78M-90A môže niesť až 118 ton paliva.

Hoci zatiaľ nebola podpísaná žiadna záväzná objednávka, ruské ministerstvo obrany plánuje kúpiť asi 30 kusov Il-78M-90A. Tieto stroje by sa v budúcnosti mali stať hlavnými tankovacími lietadlami ruského letectva.

Zdroj:

Начаты летные испытания первого образца самолета-заправщика Ил-78М-90А