Piloti Su-57 testujú novú výzbroj aj pretlakové obleky

30.03.2018

Ruské stíhačky piatej generácie Su-57 budú čoskoro niesť tzv. "nadzvukovú smrť". Touto prezývkou označujú ruskí vojenskí piloti nadzvukové strely Ch-31.

Ako uviedlo veliteľstvo vzdušno-kozmických síl, práce na integrácii rakiet Ch-31 do lietadiel Su-57 v súčasnosti už prebiehajú. Začiatkom tohto roka sa uskutočnili letové skúšky makety strely na jednom z prototypov Su-57. Následne boli upravené závesné body na lietadle, ako aj niektoré konštrukčné prvky rakety a jej systémov. Predstavitelia ruských ozbrojených síl očakávajú, že integrácia bude zavŕšená do konca tohto roka.

Táto riadená strela je vo verzii Ch-31A určená na ničenie vojnových lodí a vo verzii Ch-31P na ničenie radarových staníc systémov protivzdušnej obrany. Ch-31 dosahuje nadzvukovú rýchlosť 3600 km/h a je schopná meniť dráhu letu. Tým sa výrazne komplikuje možnosť jej eliminácie systémami PVO. Arzenál Su-57 sa tak rozšíri o významný typ výzbroje.

Ch-31 má dĺžku 5,3 m a hmotnosť 715 kg. Strela má veľmi robustnú konštrukciu, vďaka čomu dokáže manévrovať s preťažením 10 g. Su-57 ju môže niesť na vonkajšom závesnom bode alebo interne.

Najmodernejšia verzia protirádiolokačnej strely Ch-31PD sa údajne dokáže vysporiadať aj s najpokročilejšími protilietadlovými raketovými systémami, vrátane amerického Patriotu a európskeho systému Aster 30 SAMP/T. Strela je schopná ničiť radarové stanice na vzdialenosť 180 až 250 km. Jej presné navedenie na cieľ zabezpečuje sústava inerciálneho a pasívneho radarového systému.

Navedenie protilodnej strely Ch-31AD na hladinové plavidlo zabezpečuje kombinácia inerciálneho a aktívneho radarového systému. Zásah jednou až dvomi takýmito raketami by mal zničiť loď o veľkosti torpédoborca. Slabinou strely je však jej dolet, ktorý dosahuje len 120 až 160 km. V prípade zoskupenia vojnových lodí, chránených stíhačkami z lietadlovej lode, by bolo mimoriadne obtiažne nepozorovane sa priblížiť na takto krátku vzdialenosť.

Prvý prototyp projektu PAK FA s označením T-50-1 vzlietol v januári 2010. V súčasnosti má Suchoj k dispozícii 10 letuschopných prototypov. Okrem testovania novej avioniky, výzbroje a pohonnej jednotky sa pred pár dňami začali aj skúšky nového pretlakového obleku pre pilotov Su-57.

Ako uviedol Sergej Pozdniakov, generálny riaditeľ spoločnosti Zvezda, ktorá oblek vyvinula, pozemné testy už boli ukončené. Následne bolo päť sád nových oblekov dodaných spoločnosti Suchoj a v súčasnosti ich testujú piloti počas letu. Tieto skúšky budú trvať minimálne 6 mesiacov a s dodávkami oblekov možno počítať najskôr v roku 2019.

"Nový oblek väčšmi zabraňuje odtoku krvi z mozgu a výrazne zvyšuje odolnosť pilota voči preťaženiu," uviedol Pozdniakov. Je to zabezpečené dodatočnou funkciou stláčania rúk pilota, ktorou staršie obleky nedisponovali. V prípade, že lietadlo bude potrebovať aktívne manévrovať, jeho pilot bude musieť byť vybavený týmto oblekom," dodal Pozdniakov.

Spoločnosť Zvezda vyvinula pre pilotov Su-57 aj nové prilby, ktorých testovanie už prebieha. Po dodaní pretlakových oblekov môže začať komplexné testovanie týchto podporných systémov pre pilotov nových ruských stíhačiek.

Zdroj:

Су-57 вооружат "сверхзвуковой смертью"

Поставки противоперегрузочного костюма для пилотов Су-57 начнутся не раньше 2019 года