Plány na ďalší nákup Su-57

17.01.2019

Ako včera uviedla tlačová agentúra TASS, v roku 2020 plánuje ruské ministerstvo obrany  podpísať  druhú zmluvu na výrobu a dodávku 13 stíhacích lietadiel Su-57. 

Pripomeňme, že v rámci prvej zmluvy, podpísanej na fóre Armia 2018, boli objednané iba dve lietadlá Su-57. Prvý z týchto strojov by malo ruské letectvo získať v roku 2019 a druhý o rok neskôr.

Dodávky ďalšej várky 13 stíhačiek sú naplánované na nasledujúcich päť rokov. Podľa zverejnených informácií iba niekoľko z týchto strojov bude vybavených novým pohonom, zatiaľ však nebol špecifikovaný presný počet týchto lietadiel. Keďže nové motory projektu "Izdelie 30" nemajú byť dokončené skôr ako v roku 2023 až 2024, s veľkou pravepodobnosťou nimi nebude vybavených viac ako polovica týchto stíhačiek.

Najnovšia správa agentúry TASS potvrdzuje dlhšie známy predpoklad, že v štátnom zbrojnom programe na roky 2018-2027 sa počíta s dodávkou iba 15 predsériových lietadiel piatej generácie Su-57. Spustenie sériovej výroby nových stíhačiek tak prichádza do úvahy až v rokoch 2028-2030, t.j. po schválení rozpočtu zbrojného programu na nasledujúce obdobie.

Ukazuje sa, že prvotné plány na obstaranie týchto strojov boli značne optimistické a dostávajú sa do veľkého sklzu. Bývalý štátny zbrojný program na roky 2011 až 2020 totiž počítal s nákupom 60 sériových Su-57 (s dodaním prvých dvoch v roku 2015).

Podľa slov viacerých odborníkov je ruské ministerstvo obrany pri zavádzaní Su-57 pomerne opatrné, pričom sa očakáva dlhodobé testovanie a odstraňovanie drobných nedostatkov. Navyše v súčasnosti vývoj týchto stealth lietadiel stále prebieha a netýka sa len motorov ďalšej generácie.

Minulý týždeň agentúra TASS informovala, že na výrobu prekrytu kabíny Su-57 bol použitý nový kompozitný materiál, ktorý zdvojnásobuje absorpciu radarových vĺn a znižuje radarový odraz kokpitu o 30%. Tento materiál bol vyvinutý odborníkmi z vedecko-výrobného podniku "Technologia", ktorý je súčasťou spoločnosti Rostech.

Podľa vývojárov pozostáva tento inovatívny povlak z vrstvy oxidov kovov s hrúbkou 70 až 90 nm. Okrem zníženia radarového odrazu chráni tiež pilota pred vystavením ultrafialovému žiareniu, teplu a iným negatívnym faktorom. Použitie novej technológie znižuje hmotnosť a zdvojnásobuje odolnosť krytu, uviedol portál Topwar.ru. Nový náter sa už používa nielen pri Su-57, ale aj bombardéroch Tu-160, lietadlách Su-30, Su-34, Su-35 a MiG-29K.

Na uvedenú správu zareagoval americký portál The National Interest, ktorý hovorí, že "technológia opísaná spoločnosťou Rostech nepredstavuje žiadnu novinku a využíva ju už množstvo stíhačiek po celom svete." Autor článku uviedol ako príklad americké stíhacie lietadlá F-16, ktorých kabíny už v 80. rokoch minulého storočia dostali náter z cínom dopovaného oxidu india (v rámci programu Have Glass). Podobný náter sa aplikuje aj na kryt stealth stíhačiek F-22 a F-35.

"V tomto zmysle sme vždy zaostávali za Západom", priznal pre noviny Vzgľad jeden z generálov ruského letectva, ktorý si však želal zostať v anonymite. "Vždy sme mali problém s vytvorením perfektného krytu, ktorý by bol vyrobený z jedného kusu sklolaminátu a zároveň bol z neho dobrý výhľad nielen dopredu i do strán." 

Každý kryt stojí milióny dolárov a okrem spomínaných vlastností musí pri katapultáži byť schopný rozpadnúť sa na malé časti. "Jeho nízky radarový odraz pre nás nikdy nebol prioritou. Išlo skôr o žiadúcu vlastnosť ako nutne vyžadovaný parameter", uviedol generál.

"Skutočne, náš vojenský priemysel sa začal zaoberať otázkami stealth charakteristík len pred dvadsiatimi rokmi. Treba pripustiť, že americkí analytici majú vo všeobecnosti pravdu. Na druhú stranu stíhačky Su-57 alebo bombardéry Tu-160 sa vyznačujú ďaleko dôležitejšími parametrami", dodal generál.

Skutočnosť, že naša stealth technológia zaostáva za USA nie je príliš vážna, hovoria ruskí vojenskí analytici. "Je to nepatrný technický detail a nejde o príliš zásadnú vec. Hlavne preto, že sériová výroba Su-57 zatiaľ nie je na programe dňa. Za zváženie stoja aj náklady na nový náter, ako aj jeho trvanlivosť", povedal vojenský expert Pavel Felgengauer pre noviny Vzgľad.

Tieto protirečenia sú pre ruských odborníkov charakteristické. Na jednu stranu sa v Rusku prijímajú opatrenia na zníženie náskoku Američanov v oblasti stealth technológií a na druhú stranu prichádzajú vyhlásenia, že stealth charakteristiky vlastne nie sú pre ruské lietadlá až také dôležité.

Je však evidentné, že len určitá skupina ruských expertov má problém s priznaním faktu, že stealth charakteristiky sú pri lietadlách 5. generácie principiálne. Ruský vojenský priemysel má v tom celkom jasno a všetky jeho aktivity pri vývoji Su-57 smerujú práve k zníženiu efektívnej radarovej odrazovej plochy. Či už ide o tvar draku, umiestnenie výzbroje do vnútorných zbraňových šácht, náter prekrytu kokpitu, vývoj radaru typu AESA alebo nového motoru s nižšou tepelnou stopou.

S veľkou pravdepodobnosťou práve dosiahnutie požadovaných stealth charakteristík stojí aj za nízkymi objednávkami lietadiel Su-57. Rozbehnutie sériovej výroby bude dávať zmysel až potom, ako sa podarí úspešne ukončiť vývoj a otestovať nové technológie, ktoré sú pre túto generáciu stíhačiek kľúčové.

Zdroje:

Второй контракт на поставку 13 серийных истребителей Су-57 будет заключен в 2020 году

Стоит ли обращать внимание на американскую критику Су-57

Уточнены сроки подписания второго контракта по Су-57