Projekt tankeru IL-96-400TZ bol zrušený

24.05.2018

Dňa 5. mája oznámili noviny Izvestia, že ruské ministerstvo obrany ustupuje od zámeru vyvinúť vzdušný tanker Il-96-400TZ.

Ilustračný obrázok: na snímke je Il-96-400VPU
Ilustračný obrázok: na snímke je Il-96-400VPU

Pripomeňme, že ešte v roku 2015 podpísalo Ministerstvo obrany RF so spoločnosťou OAK zmluvu, ktorej predmetom bola výroba dvoch tankovacích lietadiel Il-96-400TZ. Tento stroj mal byť vytvorený na základe transportného lietadla IL-96-400T a mal byť určený na natankovanie stíhačiek a strategických bombardérov na vzdialenosť 3,5 tisíc km.

Dôvodom zrušenia kontraktu na nové lietadlá je príliš vysoká cena. Tá mala byť po započítaní nákladov na vývoj a letové skúšky výrazne vyššia, než sa pôvodne predpokladalo. Navyše ani tieto zvýšené náklady by ešte nezabezpečili následné spustenie sériovej výroby lietadiel.

Spoločnosť Iľjušin navrhovala konverziu dvoch komerčných dopravných lietadiel Il-96-400T v zrýchlenom tempe. Jej zámerom bolo vyhotoviť tieto lietadlá v horizonte 1,5 až 2 rokov bez realizácie plného vývojovo-konštrukčného cyklu. Ruské ministerstvo obrany však s týmto návrhom nesúhlasilo. Predstavitelia armády trvali na úplnej rekonštrukcii lietadiel, vrátane inštalácie systémov elektronického boja, poskytnutia možnosti núdzovej evakuácie posádky lietadla, ako aj realizácii ďalších špecifických požiadaviek. Takto zásadná prestavba lietadiel by si však vyžiadala štyri až päť rokov konštrukčných prác.

Práce na vývoji IL-96-400TZ začal Iľjušin ešte v roku 2016, kedy prebehli letové skúšky, ktoré potvrdili možnosť výroby tankera na báze dopravného lietadla. Ako vtedy uviedol hlavný konštruktér Nikolay Talikov, "tieto lety, ktoré sme vykonali spolu so stíhačkami, preukázali, že IL-96-400TZ je kompatibilný nielen so strategickými bombardérmi, ale aj s malými lietadlami."

Il-96-400T je nákladná verzia lietadla Il-96-300, ktorá dokáže prepraviť až 92 ton nákladu. Lietadlo je poháňané štvoricou prúdových motorov Solovjev PS-90A1, z ktorých každý má ťah 160 kN. Stroj dosahuje cestovnú rýchlosť 850 km/h - 870 km/h a jeho dostup je 13 100 m.

Armáda požadovala, aby nové tankovacie lietadlo dokázalo prepraviť viac ako 65 ton paliva na vzdialenosť 3,5 tisíc kilometrov. Neskôr upravila svoje požiadavky tak, aby lietadlo bolo viacúčelové a po odstránení tankovacích nádrží umožnilo aj prepravu nákladu a osôb.

Projekt IL-96-400TZ prebiehal súbežne s programom vývoja tankovacieho lietadla Il-78m-90A. Vývoj tohto stroja sa však nachádza v podstatne pokročilejšom štádiu. Prvý prototyp bol predstavený verejnosti už v novembri 2017 a v januári tohto roku toto lietadlo úspešne absolvovalo svoj prvý let. Il-78m-90A sa má stať hlavným tankovacím lietadlom ruského letectva, pričom plány ministerstva obrany počítajú s obstaraním až 30 kusov.

Zdroj: В Минобороны отказались от летающих танкеров Ил-96-400ТЗ