Prototyp európskeho dronu Hammerhead prvýkrát riadený cez satelit

30.05.2018

Dňa 23. mája sa uskutočnil let dronu P.1HH Hammerhead, pričom stroj bol prvýkrát ovládaný prostredníctvom satelitu.

Ide o významný míľnik, počas ktorého bolo možné kontrolovať let dronu aj za hranicu rádiového spojenia. Význam tohto úspechu umocňuje fakt, že Hammerhead predstavuje prvé európske bezposádkové lietadlo typu MALE (medium-altitude, long-endurance), riadené pomocou vesmírnych technológií. V tomto ohľade ide o významný posun, pretože európske členské krajiny NATO v súčasnosti nedisponujú podobným dronom vlastnej proveniencie. Sú tak závislé na dodávkach amerických technológií v podobe amerických dronov MQ-9 Reaper alebo izraelských bezpilotných lietadiel Heron (Eitan).

Operátori pozemnej riadiacej stanice vytvorili spojenie s Hammerheadom prostredníctvom satelitu Athena-Fidus, ktorý spravuje Fucino Space Centre. Toto vesmírne centrum patrí firme Telespazio, ktorá je spoločným podnikom talianskej spoločnosti Leonardo a francúzskej Thales Group. Pomocou tohto satelitu sa podarilo riadiť samotné lietadlo, ako aj ovládať jeho palubné systémy a senzory. Satelitné spojenie bolo tiež použité na príjem dát získaných počas letu.

Účelom letového testu, ktorý sa uskutočnil na letisku Birgi v meste Trapani (Taliansko), bolo vyhodnotenie účinnosti satelitnej technológie s dvojakým použitím v reálnych podmienkach. Satelitná navigácia je kľúčovou pre vývoj európskych bezposádkových lietadiel a umožní ich prevádzkovanie aj bez využitia systému GPS.

Hammerhead je dron s dlhou letovou vytrvalosťou schopný operovať v stredných výškach. Jeho vývojom sa zaoberá firma Piaggio Aerospace so sídlom v Janove, ktorá je však vo výlučnom vlastníctve štátnej spoločnosti zo Spojených arabských emirátov Mubadala Investment Company.

P.1HH Hammerhead vznikol na báze civilného dopravného lietadla P.180 Avanti. Svojim vzhľadom a rozmermi (dĺžka 14,4 m, rozpätie krídel 15,6 m) pripomína viac súkromné lietadlo ako dron. I keď svojou konštrukciou s prednými "kačacími" plochami pôsobí značne exoticky a je zjavné, čo stálo za pomenovaním Hammerhead. Nápadná podobnosť so žralokom kladivohlavým sa totiž tomuto lietadlu nedá uprieť.

Senzorové vybavenie lietadla pozostáva z elektro-optického/infračerveného senzoru StarSafire 380HD a radaru Seaspray 7300 E, ktoré ho predurčujú na prieskumné a spravodajské misie. Pri rýchlosti 250 km/h dokáže dron hliadkovať po dobu 16 hodín. Dvojica turbovrtuľových motorov PT6A-66B mu však v prípade potreby umožňuje letieť rýchlosťou až 730 km/h.

Hoci vývoj stroja ešte nie je ukončený, záujem oň už prejavila armáda Spojených arabských emirátov. Tá v marci 2016 uzavrela so spoločnosťou Piaggio Aerospace zmluvu na nákup ôsmich lietadiel v hodnote 346 miliónov dolárov. Ako pred týždňom deklaroval samotný výrobca, dodávky prvých dronov by mali začať už toto leto.

V minulosti plánovalo nákup šiestich lietadiel P.1HH a troch pozemných riadiacich staníc aj talianske letectvo. V marci tohto roka však zaslal taliansky minister obrany parlamentu požiadavku na nákup 20 lietadiel Hammerhead. Nejde však o P.1HH, ale pokročilejšiu verziu tohto dronu P.2HH. Tá by mala byť väčšia a mala by disponovať zvýšenou letovou vytrvalosť až do 24 hodín. Hodnota potenciálneho kontraktu dosahuje 766 miliónov eur.

Zdroj: European MALE UAV flies under satellite control for first time