Prvé cvičné lety ruských vojenských pilotiek

20.03.2020

Včera sa uskutočnili prvé lety kadetiek leteckej akadémie v meste Krasnodar. Dievčatá sa k oblohe vzniesli na palube československého dopravného lietadla L-410.

Cieľom prvého letu bolo, aby sa kadetky podrobnejšie zoznámili s lietadlom, precítili jeho stabilitu a ovládateľnosť. Prvýkrát tiež vykonali pojazd na dráhe, čistenie podvozku a klapiek. Počas letu sedeli dievčatá na sedadle veliteľa lietadla. Počasie bolo dosť oblačné. Lietadlo L-410 nedokáže zabezpečiť výcvik vyššej pilotáže a kadetky vykonali pár základných prvkov. Let trval asi 40 minút a kadetky sa počas neho dostali do výšky 1850 metrov.

Základný výcvikový program zahŕňa 30 letov v kruhu. Letový výcvik sa bude konať trikrát až štyrikrát týždenne. Dievčatá si potom musia zvoliť, či budú pokračovať vo výcviku na tomto type lietadla alebo si vyberú iné.

Pripomeňme, že výcvik prvej skupiny kadetiek Vzdušno-kozmických síl RF sa začal v októbri 2017. Išlo vtedy na ruské pomery o nezvyčajný krok, pretože po prvý raz od druhej svetovej vojny začalo Rusko prijímať ženy za pilotky bojových lietadiel.

Počas uplynulého dva a pol ročného výcviku "odlietalo" 16 dievčat desiatky hodín na simulátoroch a včera sa konečne posadili za kormidlo skutočného lietadla. Niektoré z kadetiek si už aj vybrali svoju špecializáciu - jedna chce ísť k diaľkovému letectvu, ďalšia sa rozhodla pre útočné lietadlo a dve sa rozhodli zvládnuť stíhačky. Zvyšok dalo prednosť vojenským dopravným lietadlám a boli to práve tieto, ktoré včera úspešne vykonali svoj prvý let na L-410.

"Svetové skúsenosti ukazujú, že dievčatá sú prítomné vo všetkých odvetviach letectva, v krajinách NATO sa dokonca nachádzajú aj v palubnom letectve. Nie sme horší a v niektorých ohľadoch ich aj predčíme, keďže sme už dokončili tretí nábor dievčat a v priestoroch našej školy sa už chystá štvrtý. Je to moderná a správna prax," hovorí šéf leteckej akadémie v Krasnodare Sergej Rumiancev.

Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že ide o znak vyššej emancipácie žien v Rusku. Skutočné príčiny náboru dievčat do ruského letectva sú však úplne iné.

Vojenské letectvo v Rusku čelí vážnemu nedostatku personálu a tento problém sa v posledných rokoch prehlbuje. Pred tromi rokmi ruský minister obrany Sergej Šojgu vyhlásil, že ruskému letectvu chýba 1300 pilotov. Podľa odhadu odborníkov by mali ruské vzdušné sily mať asi 8 000 pilotov, z čoho vyplýva, že nedostatok pilotov bol v tej dobe 16,25%. V priebehu nasledujúcich troch rokov sa tento stav ešte zhoršil. Podľa dostupných informácií sú už lietadlá na letisku Čkalovsk čiastočne zakonzervované, pretože na nich jednoducho nemá kto lietať. A to sa deje v najelitnejšej divízii, kde piloti vždy chceli slúžiť.

Dôvodom je skutočnosť, že zmluvu s ministerstvom obrany možno podpísať na ľubovoľné obdobie. V dôsledku toho mnohí muži využívajú výcvik v letectve ako predmostie pre prácu pilota na civilnom lietadle. Na dosiahnutie minimálneho dôchodku potrebuje pilot stráviť päť rokov v škole a potom osem rokov v leteckej službe. Tri roky po škole si môžete vziať zvýhodnenú vojenskú hypotéku a okrem svojho dôchodku si môžete zaobstarať aj byt od ministerstva obrany. Vo veku 31 - 32 rokov je teda tento pilot ešte mladý a energický s vlastným bytom a končí mu zmluva. Môže sa naučiť angličtinu, zložiť príslušné skúšky a zamestnať sa v ktorejkoľvek civilnej leteckej spoločnosti.

Dôvodom prechodu do civilného sektoru je samozrejme finančná motivácia. Vojenský pilot Su-35 totiž 10 rokov po škole dostáva približne 80 tisíc rubľov (940 eur) mesačne. Dokonca aj v prípade, že slúžil v Sýrii, mu za mesiac a pol služobnej cesty doplatia niečo cez 100 tisíc rubľov (1170 eur). To je oveľa nižší plat ako má druhý pilot v civilnom letectve. Nedávno dokonca Čína sťahovala skúsených ruských pilotov k svojim leteckým spoločnostiam a platila im 1,5 milióna rubľov mesačne (17 700 eur).

Finančná stránka, však nie je to jediné, čo ruských pilotov odrádza na službe v ozbrojených silách. Na internete sa objavili výsledky prieskumu ruských vojenských pilotov, ktorí sa zúčastnili na operácii v Sýrii. Z nich vyplýva, že piloti sa sťažujú na zlé zaobchádzanie, ako aj na nedostatok motivácie ďalej slúžiť v armáde. Pod zlým zaobchádzaním zo strany veliteľa piloti myslia to, že sa od nich vyžaduje plnenie neobvyklých úloh. Napríklad sú neustále nútení absolvovať rôzne školenia a moria ich nekonečnými previerkami. Bojoví piloti sú dokonca nútení zobrať do ruky metlu a ísť čistiť areál základne. To všetko vedie k nesúladu medzi normami práce a odpočinkom, čo v konečnom dôsledku vedie k nebojovým stratám letového personálu.

Ďalšie výhrady majú piloti voči príslušníkom vojenskej polície, ktorí strážia základňu. Tí neustále zneužívajú svoju autoritu a chovajú sa neúctivo voči letovej posádke.

Posledná sťažnosť pilotov sa opäť týka platovej otázky. Po tom, čo Moskva oznámila oficiálne ukončenie operácie v Sýrii, prestala posádkam vyplácať prémie za bojové lety. Okrem toho im úplne prestali udeľovať akékoľvek vyznamenania.

Sťažnosti prichádzajú aj od pilotov vojenského dopravného letectva, ktorí zásobujú jednotky v Sýrii. Vyťaženie transportných lietadiel neustále rastie a v súčasnosti už lietajú posádky IL-76 alebo An-124 v priemere 500 až 600 hodín ročne. Pritom trávia aj týždeň mimo svojej domovskej základne. Tieto lety bez nároku na príplatky za "služobnú cestu" sa už dávno stali normou.

"V Rusku navyše nedávno nastala nezvyčajná situácia, keď bol za veliteľa Vzdušno-kozmických síl menovaný veliteľ pozemných síl generál Sergej Surovikin. Takýto postup je v armádach iných krajín považovaný za neštandardný, pretože velitelia jednotlivých zložiek ozbrojených síl by mali byť špecialisti vo svojom obore," uvádza Alexander Chramčichin, vedúci analytického oddelenia Inštitútu pre politickú a vojenskú analýzu. Ide o prvé vymenovanie tohto typu od vytvorenia vojenského letectva Ruskej federácie.

Podľa odborníkov stráca ruské letectvo kvôli neprijateľným podmienkam jeden pluk vyškolených pilotov ročne. Väčšina pilotov sa preškolí a začne pracovať v civilnom letectve. A ich odchod nie je možné dorovnať výcvikom kadetov, pretože jediná škola, ktorá dnes pripravuje pilotov, je letecká akadémia v Krasnodare. Ak by sa to aj podarilo, je potrebné mať na pamäti, že skúsených pilotov nahrádzajú absolventi, ktorí práve ukončili štúdium. Je však zrejmé, že ruskí generáli nerozumejú tomu, že požiadavky na život a službu sa u moderných mladých pilotov líšia od požiadaviek ich predchodcov s pred 50 rokov.

Zdroje:

В Краснодаре прошли полеты первых в истории РФ военных летчиц

Появились данные о массовом уходе летчиков из ВКС России

Служба на вылет