Prvý let Il-112V je plánovaný na koniec tohto roka

20.04.2018

Slovenské letectvo získalo pred pár dňami ďalšie z lietadiel C-27J Spartan, ktorými nahradilo zastarané sovietske stroje An-24 a An-26. Tieto stredné dopravné lietadlá z dielne Antonova sú dodnes vo veľkom počte využívané aj ruským letectvom, ktoré však už hľadá ich nástupcu.

Rusko so svojim vyspelým leteckým priemyslom však nejde cestou obstarania lietadiel zo zahraničia, ale pokúša sa prostredníctvom spoločnosti Iľjušin o vývoj a výrobu vlastného stroja. Prototyp nového dopravného lietadla Il-112V mal vzlietnuť v prvej polovici roku 2017, čo sa však nepodarilo, preto bol tento termín presunutý na začiatok roku 2018.

Voronežskej leteckej spoločnosti VASO, kde sa prototyp vyrába, sa však stále nepodarilo doviesť skonštruovanie nového stroja do zdarného konca. Prvý let Il-112V sa tak uskutoční najskôr koncom tohto roka.

Ruské letectvo prevádzkuje v súčasnosti asi 116 sovietskych transportných lietadiel An-24 a An-26, ktorých vek presahuje 35 rokov. Rusko sa v posledných rokoch začalo seriózne zaoberať obmenou týchto zastaraných strojov a na ich výrobu sa snaží vyčleniť dostatok finančných prostriedkov. Ako uviedol dňa 11. apríla námestník ministra obrany Jurij Borisov, "vrámci nového štátneho zbrojného programu bola do roku 2025 naplánovaná výroba 22 lietadiel Il-112V. Avšak dopyt po nich je vysoký, pretože v súčasnosti prevádzkované lietadlá sú už na konci životného cyklu. Myslím teda, že celkovo kúpime viac ako stovku týchto lietadiel."

Lietadlo má byť dlhé 24,15 m s rozpätím krídiel 27,6 m. Pohon budú zabezpečovať dva motory TV7-117ST, každý s maximálnym výkonom 3 500 konských síl.

Maximálna vzletová hmotnosť Il-112V by mala byť 21 ton a maximálna užitočná hmotnosť 5 ton. Na palube tohto dopravného lietadla bude možné previezť dve vozidlá typu UAZ-452 alebo 50 vojakov, prípadne 25 výsadkárov.

Il-112V vyvinie cestovnú rýchlosť asi 450-500 km/h a jeho maximálny dostup by mal byť 7 600 metrov. Na základe technických špecifikácií by toto lietadlo s užitočným zaťažením 3,5 tony malo mať dolet 2 400 kilometrov.

V kontexte nákupu nových dopravných lietadiel pre vzdušné sily SR možno konštatovať, že Slovensko obstaraním Spartanov rozhodne nespravilo krok vedľa. Ako vidno, aj takej leteckej veľmoci akou je Rusko, sa hľadá nástupca An-24 a An-26 veľmi ťažko. A už dnes možno povedať, že lietadlá C-27J Spartan budú prevyšovať Il-112V vo všetkých hlavných parametroch.