Prvý let prototypu zmodernizovaného bombardéru Tu-160M

05.02.2020

Ako uviedla ruská letecká spoločnosť OAK, dňa 2. februára prvýkrát vzlietol prototyp hlboko zmodernizovaného strategického bombardéru Tu-160M. Let sa uskutočnil v nadmorskej výške 1 500 metrov a trval 34 minút.

Podľa dostupných informácií vznikol prototyp prerobením lietadla Tu-160 so sériovým číslom 2-02 (palubné číslo 19), ktoré nesie pomenovanie "Valentin Blizňuk". Z vyjadrenia členov posádky vyplýva, že let prebiehal normálne, všetky systémy a vybavenie fungovali bez problémov. 

Podľa západných zdrojov by modernizovaný stroj ​​mal dostať nový palubný radar Novella NV1.70 vyvinutý spoločnosťou Zaslon. Ten nahradí zastaraný rádiolokátor Obzor-K, ktorý je súčasťou vybavenia lietadiel Tu-160. Zmodernizovaný Tu-160M ​​dostane tiež "sklenený kokpit", nový navigačný systém NO-70M s inerciálnym systémom BINS-SP-1, astronavigačný systém ANS-2009M, navigačný radar DISS-021-70, satelitný navigačný prijímač A737DP, autopilot ABSU-200MT, komunikačný systém S-505-70, identifikačný systém vlastný-cudzí BKR-70M a palubný obranný systém Redut-70M. Bombardér by mal získať tiež novú raketovú výzbroj.

Lietadlá Tu-160M ​​by mali byť v budúcnosti poháňané novými motormi NK-32-02. Obnovu sériovej výroby týchto nových pohonných jednotiek zabezpečuje spoločnosť ODK-Kuznecov. Na prototype Tu-160M sa ešte motory NK-32-02 nenachádzali a zatiaľ nie je známe, kedy budú vyrobené prvé kusy. V minulosti vedenie ruského ministerstva obrany uviedlo, že výroba a dodávky NK-32-02 začnú v roku 2019. Zdá sa však, že toto bude oveľa komplikovanejší projekt, ako sa pôvodne myslelo. Je potrebné si uvedomiť, že ani vytvorenie pôvodného motoru NK-32 nebolo vôbec jednoduchou záležitosťou. Výskumné práce na tejto unikátnej pohonnej jednotke sa začali v roku 1970, testy prebiehali od roku 1977 a sériová výroba bola spustená až v roku 1983. Keď sa ruská vláda rozhodla ukončiť výrobu Tu-160, bola pozastavená aj výroba motorov. Takže dnes je potrebné obnoviť celý technologický reťazec. Ako zdôraznil zdroj z blízkosti ruského ministerstva obrany, NK-32-02 má mať vylepšenú konštrukciu, pri ktorej sa využívajú viaceré moderné technológie. Je teda zjavné, že bude potrebné prejsť celým skúšobným cyklom, podobne ako je to pri úplne novom motore.

Projekt modernizácie lietadla Tu-160 na variant Tu-160M ​​("produkt 70M") bol schválený 23. októbra 2014. Celkovo by malo byť takto vylepšených všetkých 15 strategických bombardérov, ktoré sú zavedené do ruského letectva. 

Okrem toho ruské ministerstvo obrany objednalo výrobu desiatich úplne nových Tu-160M ​​v hodnote 160 miliárd rubľov. Letové skúšky prvého z nich sú naplánované na rok 2021. Dodávky by mali začať v roku 2023 a všetkých 10 strojov by ruské letectvo malo získať do roku 2027. Pripomeňme, že Tu-160 bol zavedený do sovietskeho letectva v roku 1987. Sériová výroba tohto typu bola definitívne ukončená v roku 1994 a ruský priemysel sa nasledujúcich 25 rokov výrobou žiadneho strategického bombardéru nezaoberal. Tento "prestoj" môže mať za následok, že rozbehnutie sériovej výroby Tu-160M nebude vôbec jednoduché. 

Tu-160M dokáže dosiahnuť rýchlosť Mach 2 a unesie až 40 ton nákladu. Vyzbrojený 12 riadenými strelami Ch-101/Ch-102 preletí 10000 km. 

Zdroj: Первый полет опытного образца стратегического бомбардировщика Ту-160М