Rollout prototypu KF-21 Boramae

11.04.2021

Päť rokov po spustení programu KF-X predstavila spoločnosť Korea Aerospace Industries prvý prototyp domácej stíhačky. Slávnostný rollout juhokórejskej stíhačky s názvom KF-21 Boramae sa konal 9. apríla v sídle spoločnosti KAI v Sacheone asi 440 kilometrov južne od Soulu.

KF-21 bude prvé juhokórejské nadzvukové stíhacie lietadlo, ktoré nahradí zastaranú flotilu lietadiel F-4E Phantom a F-5E Tiger ešte z éry vietnamskej vojny. Je považované za lietadlo generácie 4+ a malo by byť na rovnakej úrovni ako najnovšie stroje F-16. KF-21 by mala mať zníženú efektívnu odrazovú plochu, ale nie až tak výrazne ako stíhačka piatej generácie F-35 Lightning II od spoločnosti Lockheed Martin.

Podľa vyjadrenia predstaviteľov Korea Aerospace Industries (KAI) lietadlo tento rok podstúpi pozemné skúšky a jeho prvý let je naplánovaný na júl 2022. Celkovo bude vyrobených šesť prototypov, ktoré v nasledujúcich štyroch rokoch uskutočnia 2200 skúšobných letov. Vývoj KF-21 má prebiehať až roku 2028 a za celé jeho obdobie (od roku 2015) sa má na tento projekt vynaložiť takmer 8 miliárd dolárov. Spustenie sériovej výroby je plánované už na rok 2026 a do roku 2032 je v pláne vyrobiť 120 stíhačiek.

Asi 65 percent komponentov lietadla sa vyrába lokálne. Medzi komponenty skonštruované juhokórejskými vývojármi patrí radar typu AESA, systém elektronického boja, infračervený vyhľadávací a sledovací kontajner a elektro-optický zameriavací kontajner. Radar bol vyvinutý spoločnosťou Hanwha Systems a verejnosti bol predstavený v auguste 2020. Tento hlavný senzor má asi 1 088 prijímacích/vysielacích modulov (v budúcnosti by sa ich počet mal zvýšiť na 1 300).

Maximálna vzletová hmotnosť KF-21 Block I bude 25 600 kilogramov. Lietadlo má dĺžku 16,9 m a rozpätie krídel 11,2 m. Arzenál stíhacieho lietadla bude pozostávať až z 10 striel vzduch-vzduch. Výzbroj však nebude niesť interne ako lietadlá piatej generácie, ale na externých závesníkoch.

KF-21 budú poháňať dva motory F414 od americkej firmy General Electric. Ide o najnovšiu verziu z rodiny motorov F414, ktoré poháňajú aj stíhačky F/A-18E/F Super Hornet alebo Gripen. Každý z motorov má maximálny ťah 97,9 kN a umožnia lietadlu dosiahnuť maximálnu rýchlosť 1,8 Machu. Cestovnou rýchlosťou dokáže stíhačka preletieť vzdialenosť 2 900 kilometrov.

Jediným medzinárodným partnerom projektu KF-X je Indonézia, ktorá na základe dohody z roku 2016 bola povinná zaplatiť 20 percent nákladov na vývoj. Jakarta pôvodne plánovala obstarať až 80 stíhačiek tohto typu, neskôr však zrevidovala tento počet na 48. Avšak vzhľadom na to, že Indonézia nie je schopná plniť si svoje finančné záväzky a doteraz uhradila iba 13 percent zo svojho podielu, snaží sa z tohto projektu vycúvať.