Ruská chiméra: MiG-41

30.07.2020

Posledných sedem rokov sa so železnou pravidelnosťou v ruských médiách objavujú články o skorom zavedení modernej záchytnej stíhačky MiG-41. Vývoj nástupcu zastaraných MiGov-31 sa však doteraz nepodarilo dotiahnuť ani len do fázy prvej makety a najnovšie informácie nenasvedčujú, že by sa Foxhound chystal do dôchodku.

Zdroje z ruského vojensko-priemyselného komplexu totiž uvádzajú, že legendárny MiG-31 dostane druhú šancu na život. Špecifické úlohy MiGov-31 zatiaľ nemôžu prebrať žiadne iné lietadlá ruských vzdušných síl, a preto sa v súčasnosti skúma otázka predĺženia ich životnosti. To by umožnilo prevádzkovať tento záchytný stroj minimálne ďalších desať rokov.

MiG-31 má v súčasnosti potenciál zničiť akékoľvek vzdušné ciele - od dronov a riadených striel, cez tankery a AWACSy, až po limitovanú schopnosť pôsobiť proti nadzvukovým lietadlám. V najbližších rokoch by v jeho arzenáli mali pribudnúť aj unikátne nadzvukové rakety Ch-47M2 "Kinžal". Po modernizácii by mohlo lietadlo zostať v prevádzke ešte po dlhú dobu.

Vývojové práce na predĺžení životnosti stíhačiek MiG-31BM sa už začali. Podľa harmonogramu prebehne projekt v dvoch etapách. Do konca roku 2021 sú naplánované skúšky, ktorých cieľom je potvrdiť, že životnosť draku je 3 000 letových hodín. V nasledujúcom roku chcú vývojári dokonca overiť, či by nebolo možné zvýšiť životnosť až na 3,5 tisíca hodín. Ukončenie výskumno-vývojových prác je naplánované na august 2022.

Pripomeňme, že všetky v súčasnosti prevádzkované MiGy-31BM boli postavené na konci osemdesiatych rokov a začiatkom 90. rokov minulého storočia. Ich životnosť je obmedzená na 2,5 tisíca letových hodín. Predĺženie životnosti draku o tisíc hodín umožní, aby tieto záchytné lietadlá zostali v prevádzke minimálne do polovice 30. rokov. Samotný drak sa s najväčšou pravdepodobnosťou nebude meniť. Je vyrobený z titánu a tento kov má takmer neobmedzenú životnosť. Vymenia sa zrejme len niektoré súčasti, ktoré budú nahradené odolnejšími.

Samozrejme, okrem predĺženia životnosti draku lietadiel bude potrebné zabezpečiť aj dodávky pohonných jednotiek. V roku 2018 spoločnosť "ODK - Permskie motory" oznámila, že je pripravená rýchlo obnoviť výrobu kľúčových komponentov a zostáv motorov D-30F6, ktoré poháňajú MiGy-31. Podľa vyjadrenia spoločnosti sú však zásoby týchto leteckých motorov a súprav na ich opravu dostatočné na to, aby mohli byť lietadlá MiG-31 prevádzkované ruským letectvom ďalších 30 - 40 rokov.

Diskusia o termíne vyradenia MiGov-31 zo služby prebieha v Rusku už od roku 2013. V roku 2016 sa vtedajší riaditeľ ruskej spoločnosti RSK MiG Sergej Korotkov vyjadril, že do roku 2028 sa vyčerpá životnosť všetkých MiGov-31 (vrátane modernizovanej verzie MiG-31BM). Nové vývojárske práce však sľubujú, že pomôžu toto obmedzenie odstrániť.

MiG-31 s raketou Ch-47M2 Kinžal
MiG-31 s raketou Ch-47M2 Kinžal

V súvislosti s možným vyraďovaním MiGu-31 sa už roky hovorí o vývoji jeho nástupcu MiGu-41 (projekt PAK DP). V júli 2017 spoločnosť RSK MiG informovala, že aktívne pracuje na koncepte nového lietadla. Minulý rok generálny riaditeľ MiGu Ilia Tarasenko pre médiá uviedol, že spolupráca s armádou na technických špecifikáciách novej stíhačky stále pokračuje. Dodnes však neboli vydané žiadne plánované harmonogramy ani požadované špecifikácie.

Problémom je, že vývoj nového lietadla sa neustále odkladá. Dôvodov môže byť viacero - astronomické náklady na vývoj, neschopnosť ruského leteckého priemyslu reflektovať moderné požiadavky alebo špecifickosť a jednoúčelovosť stroja, ktorý by nepriniesol žiadnu ekonomickú návratnosť, pretože by o lietadlo okrem Ruska nemal záujem žiaden iný zákazník. S odkladaním vývoja však súvisí ďalší problém a tým je neustála potreba aktualizácie špecifikácii budúceho lietadla. Najlepšie to vyjadril v roku 2014 skúšobný pilot Anatolyj Kvočur, keď povedal, že: takéto lietadlo malo prísť pred 20 rokmi. To sa však nestalo, takže teraz sa požiadavky na nový stroj navyšujú.

Vo svetle nových informácií o pokračujúcej modernizácii MiGu-31 je evidentné, že vývoj nového MiGu-41 má veľmi nízku prioritu a najbližších 15 rokov nebude dokončený. MiG-31BM je pomerne dobré lietadlo a po ďalšej modernizácii bude v ruskom letectve slúžiť ešte po dlhú dobu. Pre ruský obranný rozpočet je to nepochybne veľmi dobrá správa. O niečo menej potešujúca bude zrejme táto informácia pre fanúšikov ruskej leteckej techniky, ktorí sa najbližšie roky na dizajne nového stroja budú môcť pokochať len z obrázkov rôznych leteckých vizionárov.

Skutočnou prioritou Ruska bude v blízkej budúcnosti nepochybne dokončenie viacúčelového stíhacieho lietadla Su-57 a spustenie jeho sériovej výroby. Minulý rok sa podarilo vyrobiť iba jeden stroj tohto typu a aj ten havaroval kvôli zlyhaniu riadiaceho systému. Ešte náročnejšou úlohou ako vyladenie riadiaceho systému však bude dokončenie nového motora (Izdelie 30), bez ktorého Su-57 nespĺňa požiadavky ruského letectva.

A prečo vlastne spomíname Su-57 v súvislosti s MiGom-41? Po zavedení Su-57 s novým pohonom totiž získa Rusko stíhacie lietadlo, ktoré bude môcť do istej miery prevziať úlohy MiGu-31BM. Su-57 bude kombinovať vysokú rýchlosť, dostatočne veľký akčný rádius, nízku radarovú odrazovú plochu a moderné palubné senzory. V arzenáli Su-57 majú byť aj rakety R-37M, ktoré boli pôvodne vyvinuté pre MiG-31BM. Je celkom pravdepodobné, že po produkcii Su-57 v dostatočnom množstve stratí vývoj predraženého a jednoúčelového stroja zmysel.

Zdroj: И длится МиГ: начаты работы по увеличению срока службы перехватчика