Ruské letectvo dostalo prvú Su-57

28.12.2020

V piatok 25. decembra získali Vzdušno-kozmické síly Ruskej federácie prvé stíhacie lietadlo piatej generácie Su-57. Stroj preletel do 929. štátneho letového skúšobného centra v Achtubinsku, kde budú pokračovať testy prvej sériovo vyrobenej stíhačky.

Hoci táto stíhačka má palubné číslo "modrá 01", v skutočnosti nejde o prvé sériovo vyrobené lietadlo. Prvý stroj tohto typu bol vyrobený ešte minulý rok, ale v decembri 2019 počas závodných letových skúšok havaroval. Preto sa termín odovzdania Su-57 ruskému letectvu musel odložiť o jeden rok.

Ďalšie štyri Su-57 by mali ruské vzdušné sily dostať v roku 2021. Na poslednom kolégiu ruského ministerstva obrany (konalo sa 21. decembra) Sergej Šojgu oznámil, že do konca roku 2024 bude dodaných 22 kusov Su-57. V nasledujúcom období sa bude produkcia postupne zvyšovať, až kým nedosiahne 16 kusov ročne. Do roku 2028 by malo byť vyrobených a dodaných 76 lietadiel.

Ako však poznamenal generálmajor Popov, týchto 76 stíhačiek dodaných ruskému letectvu určite nebude stačiť. "Ide o štandardný postup, keďže to bola iba prvá objednávka. Keď budú vojaci stíhačky intenzívne využívať, odhalia sa rôzne nedostatky a lietadlo bude musieť byť modernizované," vysvetlil. "Na to, aby sme zabezpečili výmenu všetkých lietadiel, ktoré sú v súčasnosti v prevádzke, bude potrebné zrealizovať najmenej 3 - 5 takýchto objednávok".

Ruské vedenie tak už dnes otvorene hovorí o potrebe výmeny všetkých v súčasnosti prevádzkovaných lietadiel. Ide o diametrálne odlišný postoj, ako keď v júli 2018 podpredseda vlády Jurij Borisov vyhlásil, že Su-35 sa považuje za jedno z najlepších lietadiel na svete, takže "nemá zmysel urýchľovať práce na sériovej výrobe lietadiel piatej generácie". Išlo samozrejme o značne alibistické vyjadrenie, ktoré malo zakryť neschopnosť ruského vojenského priemyslu úspešne ukončiť vývoj a zahájiť výrobu Su-57.

Istá dávka preháňania a preceňovania schopností svojho vojenského priemyslu je však pre Rusko charakteristická. Aj v súvislosti so zavedením Su-57 sa budú ruskí predstavitelia a médiá predháňať vo vyjadreniach o tom, že ide o najpokročilejšie lietadlo súčasnosti. Je to do istej miery spôsobené určitou nostalgiou za dávno zašlými časmi slávy Sovietskeho zväzu a jeho vojenskou silou. Netreba však zabúdať, že masírovanie verejnej mienky informáciami o vojenskej nadradenosti Ruska nad Západom je mocným politickým nástrojom aj súčasnej vládnej garnitúry. Táto propaganda neustále vytvára obraz vonkajšieho nepriateľa, ktorého je potrebné modernými zbraňami zastrašiť, čím sa odvádza pozornosť ruského obyvateľstva od reálnych ekonomických a sociálnych problémov.

V každom prípade však treba uznať, že Rusku sa v závere tohto roku podarilo dosiahnuť významný míľnik. Dodaním prvej Su-57 sa totiž Rusko zaradilo k elitnému klubu 10 krajín, ktoré už stíhačky piatej generácie prevádzkujú. Ide predovšetkým o USA a Čínu, ktoré si podobne ako Rusko dokážu tieto stroje vlastnými silami aj vyvinúť a vyrobiť. USA dnes prevádzkujú približne 150 lietadiel F-22 a asi 400 stíhačiek F-35. Posledne menovaný typ je už dodávaný aj Austrálii, Holandsku, Izraelu, Japonsku, Kórejskej republike, Nórsku, Spojenému kráľovstvu a Taliansku.

Spustením dodávok Su-57 letectvu sa teda Rusku podarilo čiastočne znížiť náskok ostatných veľmocí, ten je však stále obrovský. Pripomeňme, že americké letectvo začalo dostávať a prevádzkovať sériové F-22 už v roku 2003, čo predstavuje rozdiel 17 rokov. Čína tento údaj nezverejnila, ale k oficiálnemu zavedeniu J-20 došlo v roku 2017 a už vtedy prevádzkovalo čínske letectvo asi 20 strojov tohto typu. Tento počet plánuje Rusko dosiahnuť až v roku 2024, čo znamená, že Čína má tiež náskok asi 7 rokov. O náskoku hovoríme nielen v zmysle výcviku dostatočného počtu pilotov a zefektívnení operačných postupov. Myslí sa tým aj čas potrebný na technologické vyladenie nového lietadla, ktoré trpí množstvom väčších či menších nedostatkov. Touto fázou si budú musieť prejsť aj ruské stroje, pretože Su-57 za uplynulých 10 rokov absolvovali len niečo cez 3500 letov (údaj z júna 2020). Zatiaľ čo americké F-35 nalietali k marcu 2020 úhrnne viac ako 250 000 hodín a to pri počte 500 vyrobených lietadiel.

Rusko si toto zaostávanie jasne uvedomuje a preto súbežne so zavedením sériovej výroby nových strojov prebiehajú aj práce na zdokonalení Su-57. Tieto vývojové práce sa začali ešte v októbri 2018 pod kódovým označením Megapolis. Podľa súčasného harmonogramu je let prototypu vylepšenej verzie, nazývanej ako "Su-57 druhej etapy", naplánovaný na polovicu roku 2022. Testovanie a  vývoj novej verzie by mali byť ukončené ku koncu roku 2024. Časť stíhačiek Su-57 z objednaných 76 kusov by tak už mohla byť v novej verzii.

Jedným z najdôležitejších prvkov tohto projektu je vybavenie stíhačky výkonnejším motorom, ktorý umožní lietadlu vyvinúť nadzvukovú rýchlosť bez zapnutia prídavného spaľovania. Súčasťou modernizácie Su-57 bude aj výmena hydraulického pohonu ovládacích plôch, ktorý nahradia elektromotory. To by malo znížiť radarovú stopu lietadla, zvýšiť jeho obratnosť a zlepšiť jeho schopnosť prežitia v prípade poškodenia. K ďalším vylepšeniam bude patriť panoramatický displej, nové multifunkčné displeje a širokouhlý zameriavač. To všetko by malo zvýšiť situačné povedomie pilotov. Pre lietadlo sa v súčasnosti vyvíja aj niekoľko typov "inteligentných" rakiet a bômb, ktoré bude možné umiestniť do vnútorných komôr stíhačky.

Koncom roka 2019 zverejnil predstaviteľ ruských vzdušných síl aj dlhodobé plány, ktorých cieľom je vybavenie stíhačky hypersonickými zbraňami. Po roku 2030 sa na palube Su-57 môžu objaviť aj rakety Kinžal, ktoré sú momentálne integrované len v zmodernizovanej verzii MiGu-31K.