Ruské letectvo získalo prvé dva MiGy-35

18.06.2019

Vzdušno-kozmickým silám RF boli dodané prvé dve ľahké stíhacie lietadlá MiG-35, potvrdil generálny riaditeľ RSK MiG Ilia Tarasenko. Podľa jeho slov môžu nové stroje nahradiť celú flotilu zastaraných stíhačiek MiG-29.

Primárnou úlohou nového lietadla je vybojovanie vzdušnej prevahy, MiG-35 je však viacúčelový stroj, ktorý dokáže pôsobiť aj proti pozemným a námorným cieľom. Podľa odborníkov sa spoločnosti RSK "MiG" podarilo vytvoriť efektívne bojové lietadlo, ktorým môže byť v budúcnosti zmodernizované nielen ruské letectvo, ale môže sa stať aj úspešným exportným artiklom.

Začiatok vývoja MiGu-35 súvisí s indickým výberovým konaním na nákup 126 viacúčelových bojových lietadiel, ktoré bolo vyhlásené v roku 2007. Pre tieto účely pripravila spoločnosť MiG dva prototypy, jednomiestny a dvojmiestny, ktorých konštrukcia vychádzala zo stíhacích lietadiel MiG-29K/KUB a MiG-29M/M2. Napriek tomu, že skúšky dopadli pre ruského výrobcu pomerne dobre, v roku 2011 bol MiG zo súťaže vyradený a zákazku obmedzeného množstva lietadiel (36 kusov) získal francúzsky výrobca Dassault so svojou stíhačkou Rafale.

Od roku 2012 demonštrovalo Rusko schopnosti MiGov-35 na rôznych leteckých show, s cieľom nájsť iných perspektívnych záujemcov. A hoci sa s novým lietadlom nepodarilo uspieť na zahraničných trhoch, došlo znovu k oživeniu tohto programu. Jedným z dôvodov bolo zrejme aj to, že India naďalej hľadala náhradu za zastarané stíhačky MiG-21. Predmetom nového tendra je 110 stíhacích lietadiel, pričom prvých 17 strojov dodá víťazná spoločnosť a zvyšných 93 kusov musí byť vyrobených na licenciu v Indii. 

Na základe toho uvoľnilo Rusko financie na produkciu vylepšených prototypov, ktoré boli vyrobené na konci roka 2016. Jednomiestny MiG-35 (modrá 702) uskutočnil svoj prvý let 24. novembra 2016 a dvojmiestny MiG-35UB (modrá 712) vzlietol 1. decembra 2016. Závodné skúšky oboch lietadiel sa oficiálne začali 26. januára 2017, pričom trvali do decembra 2017. Vo februári 2017 podpísalo ruské ministerstvo obrany zmluvu na výrobu ďalších dvoch prototypov MiG-35. Štátne skúšky MiGu-35 sa začali v máji 2018 a mali by byť ukončené do konca tohto roku.

Je však otázne, akou avionikou budú tieto lietadlá vybavené. Pri propagácii stíhačiek MiG-35 ruské médiá často uvádzajú, že budú už vybavené novým radarom s aktívnym elektronickým skenovaním. Rádiolokátor Žuk-AME, známy tiež ako FGA50, bol však dokončený až v novembri minulého roka. V pláne bolo vyrobiť štyri exempláre týchto radarov a začať s ich testovaním začiatkom roku 2019. Skúšky by mali trvať do roku 2021 a až po ich úspešnom ukončení sa spustí sériová výroba radarov.

Bez ohľadu na to, že nové stroje sú ešte stále vo fáze testovania, ruské ministerstvo obrany podpísalo 22. augusta 2018 zmluvu na nákup prvých šiestich stíhačiek MiG-35. Hoci pôvodné plány hovorili, že celá dodávka bude zrealizovaná do roku 2023, ako vidno, prvé dva stroje boli dodané už včera. Generálny riaditeľ RSK MiG Ilia Tarasenko uviedol, že zvyšné štyri lietadlá by mali byť dodané do konca tohto roku. V tej dobe by mala byť uzavretá aj nová zmluva s ruským ministerstvom obrany, pričom by malo ísť o nákup ďalších 14 stíhacích lietadiel MiG-35.

Sériová výroba týchto stíhačiek prebieha v dvoch podnikoch. V leteckom závode Sokol v Nižnom Novgorode vyrábajú rôzne agregáty pre tieto lietadlá a v továrni P.A. Voronina v Luchovicach prebieha finálna montáž strojov.

MiG-35 predstavuje hĺbkovú modernizáciu ľahkej frontovej stíhačky MiG-29, ktorá je jedným z najrozšírenejších bojových lietadiel štvrtej generácie. Tento stroj v prevádzkuje viac ako 30 krajín východnej Európy, Blízkeho východu a Afriky. V budúcnosti môže MiG-35 nahradiť v ruskom letectve celý lietadlový park MiGov-29. "Očakávame, že stíhačky MiG-29, ktoré boli dodané ministerstvu obrany koncom 80. rokov a začiatkom 90. rokov, budú úplne nahradené lietadlami MiG-35. Modernejšia verzia MiG-29SMT by mala naďalej slúžiť popri nových MiGoch-35," povedal Tarasenko.

"Nevidím žiadne koncepčné rozdiely medzi MiGom-35 a MiGom-29. Je to vlastne jedna rodina lietadiel, ktoré sú určené na zničenie nepriateľského letectva priamo na frontovej línii. MiG-35 spadá do kategórie ľahkých stíhacích lietadiel s úžasnou obratnosťou, ktorá je nevyhnutná pre vzdušný súboj na krátku vzdialenosť," vysvetľuje Dmitrij Kornev, zakladateľ portálu Military Russia.

Napriek vonkajšej podobnosti so svojím predchodcom, predstavuje MiG-35 úplne nové lietadlo. Jeho hlavnou výhodou je palubný radar s aktívnym elektronickým skenovaním. Ten umožňuje detegovať vzdušné ciele na vzdialenosť 200 km. Dokáže súčasne sledovať až 30 cieľov a na 6 z nich navádzať rakety. Tento jedinečný rádiolokátor vytvorili inžinieri v spoločnosti Phazotron-NIIR v spolupráci s Moskovským leteckým inštitútom, výskumnou a výrobnou spoločnosťou Mikran, Výskumným ústavom polovodičových zariadení v Tomsku a podnikom Plazmainform v Riazani.

Vývoj a integrácia tohto typu palubného radaru je dnes hlavným trendom moderného letectva. Rádiolokátory s aktívnym elektronickým skenovaním majú väčší dosah, spoľahlivosť a sú odolnejšie voči rušeniu. Sú schopné efektívne pracovať aj v najťažších poveternostných podmienkach a dokážu mapovať terén s vysokým rozlíšením.

MiG-35 má takmer rovnaké rozmery ako MiG-29, svojho predchodcu však prekonáva v maximálnej vzletovej hmotnosti (23,5 tony oproti 18,4 tony). Nová stíhačka sa vyznačuje aj väčším doletom bez prídavných palivových nádrží (1800 km oproti 1500 km). MiG-35 unesie v porovnaní s MiGom-29 aj viac výzbroje (4,5 tony oproti 3 tonám). Maximálna a cestovná rýchlosť oboch lietadiel je približne rovnaká (2,4-2,5 tisíc km/h a 1,2-1,4 tisíc km/h).

Pri stavbe draku a krídiel nového lietadla boli široko využité kompozitné materiály, čo umožnilo znížiť jeho viditeľnosť na radare. Stíhačka je poháňaná dvoma modernizovanými prúdovými motormi RD-33MK s 3D meniteľným vektorom ťahu.

Súčasťou avioniky MiG-35 sú zameriavacie systémy piatej generácie, ktorá umožňuje použitie ruskej a zahraničnej výzbroje. Stíhačka dokáže vykonávať letecký prieskum nielen pomocou radaru, ale aj prostredníctvom moderných elektro-optických systémov.

Šéfredaktor časopisu "Arsenal Otečestva" Viktor Murachovskij v komentári pre "RT" poznamenal, že MiG-35 je z hľadiska bojových a prevádzkových vlastností výrazne lepší ako jeho predchodca. Zároveň však pochybuje, že ruské ministerstvo obrany bude požadovať toto lietadlo vo väčších počtoch. "S najväčšou pravdepodobnosťou bude sériová výroba MiG-35 pre potreby vzdušno-kozmických síl obmedzená na niekoľko desiatok kusov. To umožní čiastočne nahradiť flotilu MiGov-29. Stíhačka, napriek všetkým výhodám, nemá dostatočný bojový rádius a nosnosť. MiG-35 má celkom dobré šance na zahraničnom trhu, ak kupujúci vyslovene nepožaduje platformu s jedným motorom," vysvetľuje Murachovskij.

Opačný názor zastáva vedúci Úradu vojensko-politickej analýzy Alexander Michailov. "MiG-35 sa svojimi vlastnosťami približuje piatej generácii. Áno, existujú sťažnosti ohľadom nedostatočného doletu a nosnosti lietadla. Musíme však pochopiť, že je lacnejšie ako ťažké stíhačky. Z hľadiska pomeru cena/kvalita je MiG-35 určite dobrá stíhačka."