Ruské ozbrojenné sily prevzali prvý systém typu MALE

22.04.2020

Ruské ministerstvo obrany podpísalo akt prijatia prvého bezposádkového leteckého systému Orion. Ide o prvé ruské bezpilotné lietadlo typu MALE, t.j. také, ktoré je schopné operovať v stredných výškach (do 9000 m) a disponuje veľkou letovou vytrvalosťou.

V podstate to znamená, že výrobca, firma Kronštadt, úspešne ukončila závodné skúšky. Teraz je rad na ruských ozbrojených silách, ktoré tento bezpilotný systém zaradia skúšobnej prevádzky. Na základe výsledkov a pripomienok bude Kronštadt realizovať na Orione potrebné úpravy. Ako dlho bude trvať táto fáza testovania a kedy plánujú ruské ozbrojené sily zaradiť Orion do služby zatiaľ nie je známe.

Pripomeňme, že vývoj Orionu začal v októbri 2011, kedy ruské ministerstvo obrany podpísalo zmluvu s firmou Tranzas (dnes Kronštadt). Predmetom zmluvy bola realizácia vývojových prác v rámci projektu Inochodec, ktorého cieľom bolo vytvoriť prieskumný bezpilotný letecký systém s hmotnosťou asi 1 tony. Letové skúšky prvého prototypu Orion sa začali na jar roku 2016.

Ruská armáda si mala tento bezposádkový systém prevziať ešte koncom roku 2019. Avšak 16. novembra 2019 jeden z dronov počas skúšobného letu havaroval a nehoda spôsobila oddialenie plánovaného termínu dodania.

Systém Orion pozostáva z 3 - 6 bezposádkových lietadiel, systému automatického vzletu a pristátia, pozemnej riadiacej stanice a letiskového technického vybavenia. Tento prvý systém, ktorý bol dodaný ruskému ministerstvu obrany, pozostáva len z troch lietadiel. Zatiaľ nie je známe, koľko dronov vrámci jedného systému budú ruské ozbrojené sily požadovať po zaradení Orionu do služby.

Trup Orionu je celý vyhotovený z kompozitných materiálov na báze uhlíka. Rozmermi sa lietadlo najviac približuje americkému dronu MQ-1 Predator. Dĺžka ruského stroja je 8 m, výška 3 m a rozpätie krídel 16 m.

Maximálna vzletová hmotnosť dronu je 1 000 kg, pričom maximálne užitočné zaťaženie predstavuje 200 kg. Orion letí rýchlosťou až 200 km/h a jeho dostup je približne 7 500 m. Pri štandardnom užitočnom zaťažení (60 kg) dokáže hliadkovať až 24 hodín. Pracovníci pozemnej riadiacej stanice môžu ovládať lietadlo prostredníctvom rádiostanice na vzdialenosť 250 km.

Lietadlo je vybavené prieskumným a zameriavacím systémom MOES s hmotnosťou 56 kg. Systém pozostáva z dvoch infračervených kamier, jednej TV kamery a laserového diaľkomera/značkovača.

Ruské ministerstvo obrany zatiaľ neinformovalo, aký počet bezposádkových systémov Orion plánuje po ukončení testovania objednať. Ako však v septembri 2019 uviedol Sergej Bogatikov, generálny riaditeľ Kronštadtu, ich spoločnosť sa už pripravuje na spustenie sériovej výroby. Výrobná kapacita ich závodu je asi sedem systémov Orion ročne, čo je približne 30 bezpilotných lietadiel.

Okrem toho už v Kronštadte pracujú vývojári na novom bezposádkovom systéme s názvom Sirius (v minulosti označovanom ako Orion-2). Ten by mal svojho predchodcu prekonať z hľadiska vzletovej hmotnosti, veľkosti, ako aj taktických a technických charakteristík. Vzletová hmotnosť Siriusu by mala byť 5 ton a užitočné zaťaženie 1 tona. Rozpätie krídel bude 30 m a dĺžka trupu 13 m. Lietadlo by malo mať výškový dostup 12 000 m a cestovnú rýchlosť 295 km/h. Dron by mal byť schopný pri maximálnom zaťažení vydržať vo vzduchu 40 hodín a preletieť 10 000 km. Prvý let nového bezpilotného lietadla je naplánovaný na rok 2022.

Zdroj:

«Широкий спектр боевого применения»: каким потенциалом обладают новейшие тяжёлые беспилотники России