Ruskie viťazi získali nové Su-35S

14.11.2019

Akrobatickej skupine Ruskie viťazi bola dodaná štvorica nadzvukových stíhačiek Su-35S, ktoré doplnia staršie Su-30SM a Su-27. Ako potvrdilo ruské ministerstvo obrany, lietadlá už pristáli na letisku v Kubinke.

"Ovládanie lietadla je veľmi ľahké, veľmi ľahké. Pravdepodobne najľahšie zo všetkých lietadiel, v ktorých som letel. A to, že má široké možnosti, viete aj sami, videli ste to na leteckých šou," uviedol plukovník Andrej Aleksejev, veliteľ centra ukážok leteckej techniky.

Su-35S je viacúčelové stíhacie lietadlo 4. generácie, ktoré sa vyznačuje vysokou obratnosťou. Je výsledkom hĺbkovej modernizácie typu Su-27. Poháňa ho dvojica motorov Saturn 117S (AL-41F1S) s prídavným spaľovaním a s 3D meniteľným vektorom ťahu. Má zosilnený drak a radar Irbis (typ PESA - passive electronically scanned array). Z hľadiska maximálnej rýchlosti, doletu a nosnosti predstavuje nepochybne vynikajúci stroj 4. generácie. Avšak technologicky zastaranejší palubný rádiolokátor vážne znižuje konkurencieschopnosť Su-35S na svetovom trhu, pretože lietadlá ako napríklad F-16 Block 70, F-18E/F, Rafale, Typhoon, alebo F-35 už disponujú moderným radarom typu AESA (active electronically scanned array).

Práve zvýšenie exportného potenciálu Su-35S zrejme stojí za rozhodnutím, doplniť Ruskie viťazi o tieto moderné lietadlá. Ruská akrobatická skupina je totiž vybavená pomerne výkonnými Su-30SM, ktoré dokážu pripraviť leteckú šou na podobnej úrovni. Navyše tieto lietadlá prevádzkuje len od roku 2016 a nemá potrebu ich nahradiť novými strojmi.

Na druhú stranu Rusku sa príliš nedarí, presadiť sa s Su-35S na zahraničnom trhu. Doteraz sa stíhačky podarilo predať iba Číne a aj to len v obmedzenom množstve 24 kusov. Táto dodávka už bola zrealizovaná a v súčasnosti prebieha výroba posledných 10 lietadiel pre ruské letectvo, ktoré budú dodané do konca roku 2020.

Výroba prebieha v závode v Komsomolsku na Amure, ktorý je jedným z dvoch najväčších podnikov v meste. Aby bol podnik schopný ekonomicky prežiť, musí vyrobiť najmenej 20 stíhačiek ročne. Samotná existencia podniku je dôležitá nielen z dôvodu zachovania výrobných kapacít, ale má aj sociálny rozmer, ktorým sú pracovné miesta pre množstvo ľudí.

S Su-35S sa od začiatku počítalo ako s prechodným typom, kým nebude v dostatočnom počte zavedená Su-57. Preto si ruské ministerstvo obrany objednalo najskôr len 48 kusov. S omeškaním vývoja Su-57 však muselo byť spustenie sériovej výroby nového lietadla odložené a Rusko v roku 2015 objednalo ďalších 50 lietadiel Su-35S. Nad sériovou výrobou Su-57 stále visí veľký otáznik, aj keď pred pár dňami zverejnili ruské médiá zábery, na ktorých je vidieť prvú ruskú stíhačku 5. generácie tesne pred dokončením. Tá sa bude tiež sériovo vyrábať v Komsomolskom leteckom závode. Výrobný proces sa však rozbieha len pomaly a budúci rok sa počíta maximálne s výrobou druhého sériového lietadla Su-57. 

Ak sa teda nenájde zahraničný zákazník, bude musieť ruské ministerstvo obrany objednať tretiu várku Su-35S, aby sa zabezpečilo prežitie Komsomolského leteckého závodu. Dodajme, že už niekoľko rokov prebiehajú rokovania s Indonéziou, ktorá plánovala objednať 11 lietadiel. O nákupe Su-35S uvažoval aj Egypt a Saudská Arábia. Prednedávnom sa objavili správy, že objednávku Su-35S zvažuje aj Ankara, ktorá chcela pôvodne kúpiť americké stíhačky F-35. Avšak potom, čo Turecko kúpilo od Ruska protivzdušný systém S-400, Spojené štáty dodávky lietadiel zablokovali.