Rusko čoskoro získa posledný dopravný An-148

22.10.2018

Dňa 17. októbra vzlietlo vo Voroneži v poradí už pätnáste lietadlo An-148-100E, ktoré je určené pre ruské letectvo. Vzhľadom na ochladenie vzťahov s Kijevom pôjde zjavne o posledné lietadlo tohto typu postavené v Rusku.

Lietadlo s registračným číslom 61735 je posledným lietadlom, postaveným na základe zmluvy v hodnote 18,4 miliardy rubľov, ktorá bola podpísaná 7. mája 2013. V zmysle tohto kontraktu sa výroba týchto lietadiel realizovala v ruskom závode VASO vo Voroneži v spolupráci s ukrajinským leteckým priemyslom.

Prvý z týchto strojov získalo ruské letectvo 6. decembra 2013 a v nasledujúcom roku boli dodané ďalšie tri lietadlá. V rokoch 2015 až 2018 prebiehala výroba rovnakým tempom - 3 stroje ročne. Po vyplnení tohko kontraktu bude ďalšia výroba lietadiel vo Voroneži zmrazená.

Zo všetkých 15 vyrobených lietadiel bolo zatiaľ do ruského letectva zavedených 13. Deväť z nich je dislokovaných na leteckej základni Čkalovsk (moskovský región), dve sú súčasťou zmiešaného leteckého pluku v Levašove (petrohradská oblasť) a dve s nachádzajú na základni Rostov nad Donom. Posledné dve lietadlá by mali byť priradené k 390. samostatnému transportnému leteckému pluku v Koľcove (Jekaterinburg).

An-148-100E je stredne ťažké dopravné lietadlo, ktoré dokáže prepraviť 85 osôb na vzdialenosť 4 400 km. Dosahuje cestovnú rýchlosť 800 - 870 km/h a jeho výškový dostup je 12 200 m. Lietadlá tohto typu nahradili v ruskom letectve zastarané stroje Tu-134.

Spolupráca s ukrajinskými firmami na výrobe týchto lietadiel sa začala komplikovať po ruskej anexii Krymu. Vzhľadom k tomu, že ruský letecký priemysel v súčasnosti nedokáže letectvu poskytnúť alternatívu k An-148-100E, povedie prerušenie kooperácie s ukrajinskými spoločnosťami k ešte väčšiemu prehĺbeniu neblahého stavu, v ktorom sa nachádzajú vojenské transportné kapacity Ruska.

Dopravné lietadlá ruských vzdušných síl sú v prevažnej miere značne zastarané. Ich modernizácia alebo nahrádzanie novými strojmi prebieha veľmi pomaly a ruský vojensko-priemyselný komplex nedokáže reagovať na súčasné požiadavky. Príkladom sú dopravné lietadlá Il-76MD-90A, ktoré Rusko objednalo ešte v roku 2012 v počte 39 kusov, ich dodávky však viaznu. Nový An-148-100E sa tak na dlhšie môže stať posledným prúdovým transportným lietadlom, ktoré ruské letectvo získalo.

Zdroj: Последний российский Ан-148