Rusko modernizuje staručké Čajky

31.07.2019

Ruské námorníctvo spustilo modernizáciu obojživelných lietadiel Be-12 "Čajka". Takto zmodernizované stroje by mali byť schopné odhaliť aj najnovšie ponorky s jadrovým pohonom. 

Palubné vybavenie prvých Čajok už bolo nahradené úplne novým, vrátane hydroakustického systému, detekčných senzorov a detektoru magnetickej anomálie. Lietadlá získali aj vylepšené hlbinné bomby a torpéda. 

"Toto lietadlo musí byť hĺbkovo zmodernizované", povedal pre Izvestia Valentin Selivanov. - "Potrebuje nové motory a vybavenie, ale predovšetkým moderné a účinné prostriedky detekcie." Význam tejto zmeny spočíva v tom, že lietadlá sú omnoho rýchlejšie ako lode loviace ponorky. Počas dvoch alebo troch hodín môže pilot preskúmať polovicu Baltského alebo Čierneho mora, čo bude protiponorkovej lodi trvať dva až tri dni. Vychádzajúc z akčného rádiusu Čajky, toto lietadlo môže byť využité primárne v Baltskom, Barentsovom, Čiernom a Japonskom mori.

Be-12 sa považuje za najstaršie lietadlo prevádzkované ruským námorníctvom. Be-12 uskutočnila svoj prvý let v roku 1960 a jej výroba bola ukončená v roku 1973. Námorníctvo aktívne využívalo Be-12 v južnom aj severnom mori a medzi námorníkmi si vyslúžila povesť jednoduchého a spoľahlivého lietadla.

Vo svojej dobe bola Čajka najpočetnejším sériovo vyrábaným obojživelným lietadlom na svete. Posádku lietadla tvoria štyria ľudia - dvaja piloti, navigátor a radista.

Spodná časť trupu Be-12 má kontúry lode, takže môže pristávať a vzlietať z vodnej hladiny. Má nielen vynikajúce aerodynamické vlastnosti, ale je schopná prekonávať morské vlny bez toho, aby sa jej nos zaboril do vody.

Čajka dosahuje rýchlosť viac ako 550 km/h, ale počas hliadkovania je jej obvyklá cestovná rýchlosťu 320 km/h. Vo vzdialenosti 600 km od základne môže lietadlo hliadkovať viac ako tri hodiny. Užitočné zaťaženie tohto stroja je od 1,5 do 3 ton. Detekčné bóje a hlbinné bomby (PLAB-250-120 a PLAB-50) nesie v bombovnici. Na nepriateľskú ponorku môžu byť zhadzované z výšky 50 m až 8 km. Za hlavnú údernú silu lietadla sa však považujú samonavádzané torpéda АТ-1 a АТ-1М, ktoré sú schopné nájsť cieľ vo vzdialenosti 1,5 km od miesta dopadu do vody. Výzbroj môže bať nesená aj na štyroch závesníkoch pod krídlami.

Presný počet Be-12, ktoré majú prejsť modernizáciou, Rusko nezverejnilo. K minulému roku však ruské námorníctvo prevádzkovalo už len posledné štyri lietadlá tohto typu. Je ale možné, že Rusko má ešte niekoľko desiatok Be-12 trvale uložených ako rezervu.