Rusko objednalo ďalšie tri prototypy dronu Ochotnik

11.10.2020

Keď sa v auguste 2019 uskutočnil prvý let bezposádkového lietadla S-70 Ochotnik, jeden z predstaviteľov ruského vojensko-priemyselného komplexu na výstave LIMA-2019 uviedol, že letové skúšky prototypu budú trvať jeden až tri roky a následne sa spustí sériová výroba. Dnes už je jasné, že toto optimistické vyhlásenie nemalo reálne základy.

Príčinou toho, že Ruské vzdušno-kozmické sily nebudú tak skoro disponovať letkou pokročilých bezpilotných lietadiel S-70, je fakt, že ruský vojenský priemysel má minimálne skúsenosti s vývojom a produkciu moderných bezposádkových prostriedkov. Z výrobných liniek v Rusku dnes v dostatočnom množstve schádzajú iba lietadlá Forpost, čo je v podstate v licencii vyrábaný izraelský Searcher. Jediným čisto ruským bezposádkovým lietadlom, ktorého sériová výroba sa veľmi pomaly rozbieha, je Orion.

Ďalším dôvodom, pre ktorý sa postupne odďaľuje deklarované ukončenie vývoja a spustenie sériovej výroby S-70, je to, že životný cyklus takto zložitého projektu je zvyčajne oveľa dlhší ako 1-3 roky. V rámci tohto programu sa dnes testuje jediný vyrobený prototyp lietadla Ochotnik. Zmluvu na výrobu ďalších troch prototypov síce ruské ministerstvo obrany podpísalo s firmou Suchoj ešte koncom minulého roku, dodnes sa však nepridalo k letovým skúškam ani jedno ďalšie lietadlo.

Tieto tri stroje by mali vzniknúť v horizonte dvoch rokov. Harmonogram prác uvádza, že dva z týchto prototypov by mali byť dodané v polovici roku 2021 a tretí v januári 2022. Úvodná fáza štátnych skúšok je naplánovaná na koniec roku 2023 a k úplnému ukončeniu testovania má dôjsť až v októbri 2025. S plánovaním sériovej výroby sa má začať až v nasledujúcom období.

Dodajme, že dva z trojice ďalších prototypov budú letuschopné a tretí bude slúžiť len na pozemné skúšky. Zdroje z ruského vojensko-priemyselného komplexu uvádzajú, že táto trojica bezposádkových lietadiel sa bude líšiť od prvého prototypu. Ich konštrukcia musí byť upravená tak, aby sa znížila ich efektívna odrazová plocha, čím sa zlepšia ich stealth vlastnosti. Sadu dielcov z polymérnych kompozitných materiálov pre drak prvého z trojice prototypov by mal montážny závod Suchoja dostať v poslednom štvrťroku tohto roka.

Z dokumentov na webovom serveri štátneho obstarávania vyplýva, že na ďalší vývoj útočného dronu Ochotnik sa vynaloží viac ako 4 miliardy rubľov. Spoločnosť Suchoj vyhlásila tender na vytvorenie pozemného riadiaceho centra dronu S-70, pričom na realizáciu týchto prác plánuje do 30. septembra 2025 vyčleniť 2,25 miliárd rubľov. Tieto dokumenty naznačujú, že firma, ktorá zabezpečí vytvorenie pozemného riadiaceho centra, sa musí podieľať aj na výrobe tretieho a štvrtého prototypu Ochotnika.

Ako už minulosti informoval ruský denník Izvestija, Suchoj poistil prvý prototyp S-70 na sumu 1,3 miliardy rubľov. Predpokladá sa, že po spustení sériovej výroby sa suma jedného bezposádkového lietadla zníži zhruba na 1 miliardu.

Jurij Sľusar, šéf spoločnosti OAK, v auguste tohto roka uviedol, že na pokyn ruského ministerstva obrany sa vývoj Ochotniku urýchli a dodávky lietadiel ruským ozbrojeným silám by sa mali začať v roku 2024. Ako však naznačuje harmonogram prác z oficiálnych dokumentov, k zavedeniu tohto typu do ruského letectva nedôjde skôr ako na konci roku 2026.

S-70 Ochotnik má konštrukciu lietajúceho krídla a je bez akýchkoľvek zvislých chvostových plôch. Toto bezposádkové lietadlo je dlhé asi 19 m a má rozpätie krídel približne 14 m. Maximálna vzletová hmotnosť lietadla by mala byť 20 ton, pričom užitočné zaťaženie dosahuje 6 ton.

Ochotnik má mať údajne nižšiu efektívnu odrazovú plochu ako Su-57. Dron je vybavený celou škálou prieskumných systémov vrátane elektro-optických a rádiotechnických senzorov. Mal by byť vyzbrojený raketami vzduch-zem schopnými zasahovať pozemné ciele na veľké vzdialenosti.

Poháňa ho jeden prúdový motor AL-41F1 (izdelie 117BD), ktorý bol pre S-70 špeciálne vyvinutý spoločnosťou ODK UMPO so sídlom v meste Ufa. Dron by mal byť schopný vyvinúť rýchlosť približne 1000 km/h. Jeho dostup má byť 18000 m a dolet 6000 km.

Ovládanie S-70 z pozemnej riadiacej stanice sa bude realizovať pomocou satelitu. Do budúcna sa však počíta s tým, že Ochotnik bude schopný fungovať aj v plne autonómnom režime bez zásahu pozemného personálu.