Rusko prišlo o prototyp Il-112V

23.08.2021

V utorok 17. augusta havaroval jediný letuschopný prototyp vojenského dopravného lietadla Il-112V (palubné číslo "01 žltá", evidenčné číslo RF- 41400). Trojčlenná posádka na čele s veliteľom Nikolajom Kuimovom zahynula. Príčinou katastrofy bol požiar pravého motora TV7-117ST.

Ako informovala tlačová agentúra Interfax, potom čo v pravý motor zachvátil oheň, posádka sa ho pokúsila vypnúť a núdzovo pristáť. Lietadlo sa však dostalo do vývrtky a nosom narazilo do zeme. Následne došlo k výbuchu paliva.

Lietadlo sa malo koncom augusta stať jedným z hlavných účastníkov najväčšej ruskej vojenskej výstavy "Armia-2021". Letová ukážka Il-112V na tejto výstave nepredstavovala pre Rusko len veľkú príležitosť na prezentácii novej vojenskej techniky zahraničným záujemcom, ale mala sa stať aj dôležitou propagandistickou udalosťou.

K havárii Il-112V došlo počas preletu lietadla z letiska Žukovskyj do Kubinky, kde sa mala konať výstava "Armia-2021". Stroj spadol 1,5 km od pristávacej plochy v Kubinke.

Havária prototypu Il-112V je ďalšou smutnou epizódou tohto nie príliš úspešného a vleklého projektu. Rovnako ako niekoľko ďalších lietadiel, ktoré boli od základu vyvinuté po páde Sovietskeho zväzu, je Il -112V považovaný za pýchu ruského leteckého priemyslu. O jeho prvom lete, ktorý sa uskutočnil 30. marca 2019, oslavne informovali popredné ruské médiá.

Už počas tohto letu sa však ukázalo, že prototyp trpí viacerými technickými problémami. Z tých hlavných to bola príliš vysoká vzletová hmotnosť a slabé motory. Boli tiež zistené chyby v trupe lietadla, ktoré spočívajú v rozložení hmotnosti. V dôsledku toho boli letové testy na dva roky pozastavené a druhý let IL-112V sa uskutočnil až 30. marca 2021.

Odvtedy absolvoval prototyp ďalších osem testovacích letov a päť cvičných letov. Podľa neoficiálnych informácií testovacie lety lietadla opakovane sprevádzali rôzne poruchy a problémy s motormi.

Príčiny katastrofy

Hoci požiar vypukol na pravom krídle v mieste, kde je umiestnený motor, nemožno s úplnou istotou povedať, čo bolo jeho príčinou. Z videozáznamu nie je možné zistiť, či sa vznietila samotná jednotka motora, vrtuľa, palivový alebo olejový systém. Odpoveď na túto otázku prinesú až dáta zo senzorov hasiaceho systému, ktoré pomôžu presne zistiť, kde požiar vznikol.

Problémy s motormi však boli pri projekte Il-112V dlhodobo známe. Lietadlo poháňajú motory TV7-117ST vyvinuté spoločnosťou Klimov. Tento typ patrí do rodiny motorov TV7-117, z ktorých jedna verzia poháňa vrtuľník Mi-38 (typ TV7-117V).

Podľa vyjadrenia Iľju Kramnika, vojenského experta Ruskej rady pre medzinárodné záležitosti, nie je motor TV7-117ST pre Il -112V príliš vhodný kvôli jeho nedostatočnému výkonu 3 000 koní. Expert uviedol, že napríklad talianske lietadlo Alenia C-27 Spartan je pri rovnakých rozmeroch vybavené motormi Rolls-Royce, s ktorých každý má výkon až 4700 koní.

Mierna modifikácia týchto motorov (TV7-117ST01) sa plánuje v budúcnosti nainštalovať aj na civilné lietadlá Il-114-300. Ako poznamenáva vedúci analytického oddelenia agentúry Aviaport Oleg Pantelejev, v tomto prípade môže byť výkon týchto motorov dostačujúci, nebude však vyhovovať armáde. Týmito slovami Pantelejev nepoukazoval len na lietadlo Il-112V, ale aj na možné nedostatky hliadkovej verzie Il-114, ktorú plánuje ruské ministerstvo obrany vybaviť pohonom TV7-117ST01.

Dodajme, že už počas testovania lietadla bolo s motormi TV7-117ST spojených niekoľko incidentov. To priznali aj samotní vývojári. "Pri prvých letoch bolo zaznamenané prehriatie oleja v systéme výmenníka tepla novej konštrukcie. Stávalo sa, že počas testov museli piloti dokonca motor vypnúť", uvádza hlavný konštruktér ODK-Klimov Vsevolod Elisejev. Podľa neho však bola táto porucha už odstránená.

O druhom incidente informoval hlavný konštruktér akciovej spoločnosti S. V. Iliušina Nikolaj Talikov. Podľa jeho slov 12. decembra 2018 počas pozemných skúšok jeden z motorov zlyhal, v dôsledku čoho sa poškodila aj vrtuľa.

Problém s motorom nastal aj 30. marca 2019, počas prvého letu prototypu, keď zlyhal automatický riadiaci systém. Hoci to neviedlo ku katastrofe a posádke sa podarilo bezpečne pristáť, Talikov poskytol po tejto udalosti emotívny rozhovor pre News.ru: "Očakával som to. Už niekoľko rokov kričím, že tie motory sú nanič. Že nakoniec zlyhajú. Šesť rokov tomu nikto nevenuje pozornosť. A nakoniec sme sa dočkali."

Ako ďalej?

Typ Il-112V sa vyvíja s cieľom, že čoskoro nahradí zastaranú flotilu lietadiel An-26. Tie neboli považované za najnovšie už v roku 2000, preto Rusko začalo úporne vyvíjať nové lietadlo, ktoré by ich nahradilo. Odvtedy uplynulo 20 rokov a situácia sa dramaticky zhoršila. Neexistujú presné údaje o tom, koľko kusov An-26 má ešte ruské letectvo v letuschopnom stave, ale podľa rôznych odhadov sa všetky tieto stroje v najbližších rokoch stanú nepoužiteľnými.

Napriek vážnym problémom s motormi však neexistuje pre ruskú armádu iná alternatíva ako dokončenie Il-112V. Momentálne má Rusko ešte jeden prototyp Il-112V, ktorý podstupuje záťažové pozemné skúšky a vo výrobe sú ďalšie dva letuschopné prototypy.

Po absolvovaní prvého letu v roku 2019 ruské médiá informovali, že Il-112V bude dokončené a pripravené na sériovú výrobu do roku 2021. Tieto odhady sa už vtedy zdali značne nereálne a neskôr ich ruský minister priemyslu a obchodu Denis Manturov skorigoval, keď uviedol, že prvé sériovo vyrobené lietadlo bude letectvu dodané najskôr v roku 2023. Po posledných udalostiach sa však už ani tento termín nezdá byť uskutočniteľný, čo predstavuje pre ruské ozbrojené sily značný problém.

Tie by totiž potrebovali asi 300 lietadiel tohto typu. Naplniť tieto potreby však nebude jednoduché, aj keby sa podarilo úspešne ukončiť vývoj nového typu. Ďalším problémom totiž je, že výrobný závod VASO je schopný vyprodukovať iba 12 lietadiel ročne, čo zďaleka nepostačuje na rýchlu obnovu letového parku An-26.

Preto sa nasledujúcich niekoľko rokov bude musieť ruské letectvo poľahnúť na zastarané An-26. To si však vyžaduje pravidelnú údržbu ako aj častejšie a dôslednejšie kontroly. Čo ale so sebou prináša oveľa vyššie náklady na servis a údržbu ako pri nových strojoch.