Rusko vyvinie lacnejšie lietadlo včasnej výstrahy a riadenia

06.05.2019

Hoci vývoj nového ruského lietadla včasnej výstrahy a riadenia A-100 Premier nebol stále ukončený, v blízkej dobe sa zrejme začne pracovať na ďalšom lietadle toho istého určenia. Platformou pre tento stroj bude lietadlo Tu-214.

Rusko je krajinou s obrovským územím a hranicou dlhou 20 241 km. Štát s takouto rozlohou potrebuje dostatočne veľkú flotilu lietadiel včasnej výstrahy a riadenia, preto nie je prekvapením, že sa hľadá riešenie, ktoré by uspokojilo požiadavky ruského letectva. Zároveň sa očakáva, že nové lietadlo by mohlo mať dobrý vývozný potenciál.

Projekt nového "lietajúceho radaru", postaveného na základe lietadla Tu-214, už bol predložený veliteľstvu vzdušno-kozmických síl, ktoré ho v tejto podobe schválilo. Voľba tohto typu od Tupoleva nie je náhodná. Stroj je ruským vojenským pilotom dobre známy, pretože na jeho základe vznikli špeciálne prieskumné verzie Tu-214R a Tu-214ON.

Nové lietadlo včasnej výstrahy a riadenia bude odľahčenou verziou A-100 Premier, pričom bude mať ten istý radar a bude zdielať aj časť jeho avioniky. Lietadlo A-100 Premier je vyrobené na báze ťažkého vojenského transportného lietadla IL-76MD-90A a v súčasnosti prvý prototyp podstupuje letové skúšky. Projekt vývoja tohto stroja podlieha utajeniu a na verejnosť sa o ňom nedostáva príliš veľa informácií. V ruských vzdušných silách si však už toto lietadlo vyslúžilo prezývku "vševidiace oko".

Nové lietadlo na báze Tu-214 bude schopné kontrolovať vzdušný, pozemný aj námorný priestor v okruhu niekoľkých stoviek kilometrov. Stroj bude poskytovať informácie stíhacím, bombardovacím a útočným lietadlám. Lietadlo bude vybavené radarom s dvoma fázovými anténnymi sústavami. Všetky informácie, prijaté radarmi, budú digitalizované, spracované priamo na palube a okamžite odovzdávané ostatným účastníkom bojovej operácie.

Tento stroj by tak doplnil flotilu starších lietadiel A-50 a novo vyvíjaného A-100, ktoré sú postavené na báze Il-76. Využitím platformy Tu-214 sa dosiahne úspora na údržbe a prevádzkových nákladoch.

Ruské vzdušné sily majú momentálne v prevádzke 6 zmodernizovaných A-50U a 13 zastaraných A-50. Keďže A-100 Premier bude zjavne drahší stroj, ruské letectvo bude musieť nakúpiť vo väčšom množstve práve lietadlá postavené na základe Tu-214.

Náklady na obstaranie a prevádzku lietadiel včasnej výstrahy a riadenia sú pomerne vysoké. Väčšou flotilou dnes disponujú iba Spojené štáty a Čína, ktoré majú v službe asi 30 strojov podobného určenia.

Zdroj: После "Премьера": для ВКС разработают новый "летающий радар"