Rusko začne vyrábať vzdušné tankery

19.12.2020

Vývoj nového tankovacieho lietadla Il-78M-90A sa po ôsmych rokoch chýli ku koncu a čoskoro sa rozbehne výroba tohto typu. Ministerstvo obrany Ruskej federácie 18. decembra informovalo, že s leteckým podnikom Aviastar-SP podpísalo zmluvu na výrobu a dodávku desiatich strojov.

Pôjde o vôbec prvý vzdušný tanker vyrobený na území Ruska, pretože predchádzajúce lietadlá tohto typu Il-78 boli vyrábané v hlavnom meste Uzbekistanu v Taškente. Letecký závod Aviastar-SP sa nachádza v Uljanovsku a objednávkou nových lietadiel sa vytvoria nové pracovné miesta v tomto regióne.

Pripomeňme, že vývoj Il-78M-90A sa začal v roku 2012. Tento vzdušný tanker bol vyvinutý na základe vojenského dopravného lietadla Il-76MD-90A. K dnešnému dňu bol vyrobený jediný prototyp (sériové číslo 0201, registračné číslo RF-78741). Ten uskutočnil svoj prvý let 19. januára 2018 a o pár dní nasledoval ďalší. Za oficiálne "prvý" let bol však vyhlásený až ten v poradí tretí, ktorý sa konal 25. januára 2018. Následne bolo lietadlo uzemnené po dobu 11 mesiacov, kedy podstupovalo potrebné úpravy. K štvrtému skúšobnému letu tak došlo až 27. decembra 2018, čo sa oficiálne považovalo za zahájenie závodných skúšok. V roku 2019 bolo oznámené, že dokončenie štátnych skúšok tohto typu je naplánované na rok 2021.

Je vybavený modernou avionikou, ktorá znižuje pracovné zaťaženie posádky a zvyšuje bezpečnosť letu. Lietadlo má nainštalované moderné systémy riadenia letu a navigácie, automatický riadiaci systém, komunikačný systém a kabína je vybavená viacúčelovými displejmi.

Pohon stroja zabezpečujú štyri motory novej generácie PS-90A-76, ktoré majú vyšší ťah ako ich predchodcovia. Ich spotreba je o 12 až 14% nižšia ako spotreba motorov D-30KP, ktoré sú nainštalované na starších tankovacích lietadlách Il-78/Il-78M. V dôsledku toho má IL-78M-90A väčší dolet a môže niesť viac paliva na doplnenie pre iné lietadlá.

Lietadlo je schopné v nadmorských výškach do 10 tisíc metrov letieť rýchlosťou do 750 km/h. Jeho akčný rádius predstavuje 4 000 km.

Il-78M-90A má dva tankovacie agregáty pod krídlami a jeden v zadnej časti trupu (naľavo). Tento vzdušný tanker môže vo vzduchu dopĺňať palivo buď jednému strategickému bombardéru Tu-160 alebo dvom stíhacím lietadlám (napr. Su-27SM3, Su-30SM, MiG-29SMT). Il-78M-90A môže niesť až 118 ton paliva.

Typ Il-78M-90A dokáže iným lietadlám odovzdať spolu 78 ton paliva vo vzdialenosti 1 000 km od domovskej základne alebo 47 ton paliva vo vzdialenosti 3 000 km od domovskej základne. Odovzdávanie paliva pritom tento stroj môže vykonávať počas letu vo výškach od 2 000 až do 9 150 metrov. Pri vzdušnom tankovaní môže letieť rýchlosťou 460 - 650 km/h.

Termín dodania všetkých 10 lietadiel ruskému letectvu nebol zverejnený. Nie je však žiadnym tajomstvom, že letecký podnik Aviastar-SP zatiaľ nedokáže vyrábať lietadlá príliš vysokým tempom. Podľa slov riaditeľa závodu Jurija Grudinina má Aviastar-SP kapacitu vyrobiť ročne až 18 dopravných Il-76MD-90A alebo tankovacích Il-78M-90A. Práve pri výrobe vojenských dopravných lietadiel Il-76MD-90A sa však ukazuje, že deklarovaná výrobná kapacita má ďaleko od reality. Od roku 2012 sa tomuto závodu podarilo vyrobiť len sedem lietadiel Il-76MD-90A, pričom tri z nich zišli z výrobnej linky v tomto roku.

Plány ruského ministerstva obrany v minulosti hovorili o nákupe asi 30 kusov Il-78M-90A. Tieto stroje sa mali stať hlavnými tankovacími lietadlami ruského letectva. V súčasnosti však beží aj program modernizácie starších lietadiel Il-78M, ktorá umožní ruskému letectvu prevádzkovať tento typ ďalších 10 rokov. Prvý prototyp takto zmodernizovaného stroja bol dokončený minulý rok a 26. septembra 2019 absolvoval svoj prvý let. Po ukončení letových skúšok by na tento štandard malo byť zmodernizovaných všetkých 19 tankovacích lietadiel Il-78 a Il-78M, ktoré ruské letectvo v súčasnosti prevádzkuje.

Zdroj: Подписан контракт на поставку 10 новейших самолетов Ил-78М-90А для ВС РФ