S hromadnou výrobou Su-57 sa nepočíta

05.07.2018

Jurij Borisov nevidí žiadny dôvod na spustenie hromadnej výroby Su-57, uviedol v utorok v rozhovore pre televíziu Rossija 24 tento podpredseda vlády Ruskej federácie.

Na otázku redaktora ohľadom výroby novej ruskej stealth stíhačky odpovedal: "Lietadlo sa ukázalo ako veľmi dobré, nevynímajúc skúšky v Sýrii, potvrdili sa jeho letové charakteristiky a bojové schopnosti. Ale viete, dnes je za jedno z najlepších lietadiel na svete považované Su-35. Preto nemá zmysel urýchliť práce na začatí hromadnej výroby lietadiel piatej generácie." "Je to taká naša poistka, ktorú môžme použiť, keď budú lietadlá predchádzajúcich generácií zaostávať vo svojich parametroch za podobnými lietadlami popredných krajín sveta", dodal.

Takéto vyhlásenie v záverečnej fáze vývoja nedáva vôbec zmysel. Hoci Rusko nezverejnilo celkové náklady na vývoj Su-57, program PAK FA musel stáť obrovské množstvo peňazí (rádovo miliardy eur). Preto je nepravdepodobné, že Rusi odpíšu tieto náklady s hrejivým pocitom pri srdci, že niekde na "technickom výkrese" majú poistku pre prípad zhoršenia bezpečnostnej situácie.

Práce na spustení sériovej výroby totiž nie sú časovo jednoduchou záležitosťou a zaberú minimálne jeden rok. Zavedenie lietadla do služby, odstránenie technických nedostatkov a úplné vycvičenie pilotov môže trvať ďalších 10 rokov. Preto uvažovať o zavádzaní hotových lietadiel do výroby, až keď bude eskalovať nejaký konflikt, v ktorom budú Su-35 zaostávať za protivníkom, je absurdné. Nehovoriac o tom, že hoci Su-35 predstavujú špičku medzi stíhačkami štvrtej generácie, za lietadlami piatej generácie zaostávajú už dnes a to hlavne z hľadiska efektívnej odrazovej plochy a pokročilých palubných senzorov. A práve tieto nedostatky budú rozhodujúce pri väčšine vzdušných súbojov budúcnosti.

Postoj Borisova podporil včera aj šéf výboru Štátnej dumy pre právnu podporu rozvoja obranno-priemyselného komplexu Vladimir Gutenev. Jeho vyjadrenia však vniesli do celej problematiky viac svetla.

V komentári k vyhláseniu vicepremiéra Jurija Borisova potvrdil, že ruské letectvo sa v najbližších rokoch hromadných dodávok Su-57 nedočká. Doslova uviedol, "v celku sa zhodujem so slovami Jurija Ivanoviča (Borisova), že len ťažko môžeme očakávať masívny nákup Su-57".

Ďalej dodal, "uvedomujeme si, že program sa začal ešte v roku 2001 a v dôsledku celého radu objektívnych príčin sa jeho realizácia oneskorila" (pozn. red.: pôvodne sa plánovalo začať s letovými skúškami v rokoch 2006 - 2007 a so zavedením lietadla do služby sa počítalo v roku 2014). "Oneskorenie súviselo s veľmi dynamickým rozvojom technológií, hlavne systémov elektronického boja a zavádzaním nových kompozitných materiálov."

"Testy motora druhej etapy (Izdelie 30) sa začali len prednedávnom (pozn. red.: 5. decembra 2017) a budú inštalované na Su-57 až v rokoch 2023 - 2024", dodal Gutenev. "Odhliadnuc od toho, že tento stroj je oveľa lacnejší (pozn.: ako americké lietadlá 5. generácie), stále je podstatne drahší ako Su-34 a Su-35."

"Z tohto dôvodu súhlasím s názorom Jurija Ivanoviča (Borisova), podľa ktorého sme nadobudli (pri vývoji) isté skúsenosti a preskočením jednej generácie môžme ušetriť prostriedky rozpočtu." Reagoval tak na slová Borisova, ktorý vyhlásil, že k hromadnej výrobe Su-57 nedôjde a rozvíjal myšlienky o vývoji ďalšej generácie stíhačiek nasledovne: "myslím, že šiesta generácia bude prechodnou medzi lietadlami pilotovanými človekom a autonómnymi lietajúcimi systémami, ktoré vďaka umelej inteligencii budú schopné plniť požadované bojové úlohy vrátane tých skupinových".

Následne Gutenev pokračoval vo svojom vysvetlení: "počas krátkeho nasadenia Su-57 v Sýrii sme získali množstvo dát súvisiacich so schopnosťami lietadiel F-22 a F-35 detegovať našu stíhačku. Výsledky telemetrie sú vážnym dôvodom na vylepšenie našich strojov. Z tohto dôvodu sa mi zdá oveľa vhodnejšie, aby sme sa sústredili na vývoj lietadla 6. generácie, zatiaľ čo spustíme malosériovú výrobu strojov piatej generácie. Tie môžu slúžiť na vylepšovanie systémov budúceho lietadla alebo ako exportný artikel, ktorý by zabezpečil návratnosť nákladov vynaložených na vývoj Su-57."

Tieto postoje sú v súlade so slovami námestníka ministra obrany Alexeja Krivoručka, ktorý v utorok uviedol, že čoskoro bude podpísaná zmluva so spoločnosťou Suchoj, ale len na 12 stíhačiek Su-57. Dodávky prvých strojov sú naplánované na rok 2019.

Z vyjadrení vrchných predstaviteľov ruského obranného rezortu teda vyplýva, že Rusko v najbližších rokoch neplánuje hromadné prezbrojenie zo zastaraných Su-27 na moderné Su-57. S najväčšou pravdepodobnosťou sa podpíšu ďalšie zmluvy na dodávky overených a lacnejších Su-30SM a Su-35S. Tie budú možno vylepšené o technológie, ktoré sa odskúšali na Su-57 a stanú sa tak hlavným nástupcom stíhačiek Su-27 a MiG-29.

Do budúcna možno očakávať ďalšie práce na vývoji Su-57, ktorý v tejto podobe nespĺňa súčasné požiadavky ruského letectva. Zrejme sa uplatní podobný scenár ako pri Su-30SM, ktorého náklady na vývoj hradili predaje menej pokročilých verzií, akými sú indický Su-30MKI alebo čínsky Su-30MKK.

V horšom prípade ho bude čakať osud lietadiel MiG-35. O tie v súčasnosti vzdušno-kozmické sily RF neprejavujú žiaden záujem a po ukončení vývoja dostanú len pár kusov, ktoré by mali podporiť zahraničný predaj.

Zdroj: Су-57 надо рассматривать как самолет с экспортным потенциалом, а усилия сконцентрировать на создании истребителя 6-го поколения - Гутенев

Вице-премьер Юрий Борисов не видит смысла форсировать массовое производство Су-57

Минобороны рассказало о первом контракте на поставку Су-57