SB>1 Defiant konečne vzlietol: predbehne svojho súpera?

09.04.2019

Celé mesiace po plánovanom termíne a viac ako rok po svojom konkurentovi od firmy Bell sa do vzduchu vzniesol SB>1 Defiant, ktorý by mohol v budúcnosti nahradiť 2000 vrtuľníkov Black Hawk. 

Je to výborná správa pre americkú armádu, ktorá bude v najbližších rokoch v rámci programu Future Vertical Lift obstarávať nový stroj, schopný prežiť aj v náročných podmienkach budúceho bojiska. Sikorsky-Boeing SB> 1 Defiant absolvoval svoj prvý let 21. marca, čo je 15 mesiacov po tom, ako vzlietol jeho konkurent Bell V-280 Valor.

SB> 1 Defiant strávil vo vzduchu viac ako 30 minút a úspešne vykonal niekoľko manévrov pri nízkych rýchlostiach. Samotnému letu predchádzalo 15 hodín pozemných skúšok, ktoré prebehli bezchybne.

Zdá sa, že hlavný dôvod, pre ktorý sa prvý let Defiantu oneskoril, je vývoj novšej technológie koaxiálnych rotorov, ktorá robí tento stroj pre armádu mimoriadne atraktívnym. Na rozdiel od modelu V-280 Valor, ktorý využíva zmenšenú a vylepšenú technológiu tiltrotora z osvedčeného V-22 Osprey, technológia na Defiante je nová a na prevádzkovaných lietadlách sa nikdy nepoužívala. Jedinými príkladmi využitia podobnej technológie sú Sikorskeho experimentálne X2 a S-97 Raider.

Zavedenie tejto novinky prináša so sebou riziko, že Defiant nebude schopný dosiahnuť požadovanú rýchlosť a dolet. Armáda požaduje, aby budúci vrtuľník dosiahol pri plnom zaťažení maximálnu cestovnú rýchlosť v rozpätí 426 až 500 km/h. Preletový dolet tohto stroja by mal byť minimálne 3200 km.

Pri pohľade na vedľa seba stojaci Bell V-280 a SB>1 je hneď zrejmé, že V-280 je širší. Užší dizajn SB>1 by mal zabezpečiť jednoduchšie manévrovanie v úzkych priestoroch, ako je mesto. To môže byť jednou z hlavných výhod Defiantu, pretože v budúcnosti sa väčšina konfliktov bude odohrávať pravdepodobne v tomto prostredí.

Bell, samozrejme, trvá na tom, že V-280 je dostatočne obratný, čo preukázal armádnym dôstojníkom počas letových skúšok. Pri jeho konštruovaní vychádzali technici z dlhoročných skúseností, ktoré získali pri vývoji a prevádzke V-22. Je celkom možné, že Valor bude skutočne tak obratný, čo by pre konkurenciu predstavovalo značný problém.

Jedným z dôvodov je to, že už teraz je jasné, že Defiant nebude pri lete vpred dosahovať tak vysokú cestovnú rýchlosť ako Valor. Navyše, prísna špecifikácia rotorov, pre ktorú sa aj omeškal prvý let, naznačuje, že výroba Defiantu nebude jednoduchšia ako výroba V-280. Ak teda Defiant nebude dominovať v obratnosti, pravdepodobne bude v tejto súťaži na strane porazených. Preto bude zaujímavé sledovať, čo v nasledujúcich mesiacoch predvedie SB>1 Defiant vo vzduchu.

Zdroj: SB>1 Defiant Takes Flight: Can It Catch Bell?