Slabina ruského letectva

29.11.2018

Viceprezident dopravnej divízie spoločnosti OAK Alexej Rogozin informoval, že ruským ozbrojeným silám v súčasnosti chýba približne 200 transportných lietadiel. 

Prvý prototyp Il-112V
Prvý prototyp Il-112V

Navyše tie ktoré sú momentálne v prevádzke, majú značné problémy s údržbou. Ako uvádza Oleg Faličev v časopise Vojenský priemyselný kuriér, "treba priznať, že väčšina tohto lietadlového parku bola postavená ešte v časoch Sovietskeho zväzu alebo v 90-tych rokoch. Ide o zastarané An-12, An-22, An-26, An-72, An-124 a IL-76 v rôznych verziách."

Rusko má približne 300 dopravných lietadiel, z ktorých asi polovicu zastupujú taktické modely s doletom na strednú a krátku vzdialenosť (napr. An-26) a asi len stovku ťažkých dopravných lietadiel, ako napríklad Il-76. Zatiaľ čo Spojené štáty majú približne 270 ťažkých dopravných lietadiel C-5 a C-17, viac ako 300 taktických dopravných lietadiel C-130H a C-130J, ako aj niekoľko stoviek ľahkých osobných lietadiel.

Obrovská americká flotila dopravných lietadiel je daná globálnym charakterom úloh, ktoré tieto stroje plnia, nehovoriac o tom, že všetky tieto úlohy sa riešia mimo územia Severnej Ameriky. Je treba povedať, že ruské stroje sa s takýmto rozsahom úloh nemusia vysporiadať. Na druhú stranu skôr alebo neskôr sa v súvislosti s ruskou zahraničnou politikou tiež môžu objaviť.

Ako uviedol Faličev, "Rusko potrebuje dlhodobý a komplexný program rozvoja letectva, a to nielen vojenského, ale aj civilného. Bez toho by sa už Rusko nemohlo považovať za leteckú veľmoc a bolo by nútené zabezpečovať leteckú prepravu pomocou strojov od Boeingu alebo Airbusu."

To všetko znamená, že obnovenie ruskej vojenskej dopravnej flotily bude skutočnou výzvou, ktorú však treba prijať, ak chce Putin zachovať vplyv Ruska aj za jeho hranicami. Kritika do vlastných radov sa v tejto súvislosti objavila aj na blogu Russian Defense Policy: "Videli ste tie dopravné stroje, ktoré Rusko používalo vo svojom sýrskom ťažení? Je to zázrak, že lietadlá ako An-124 alebo Il-76 nehavarovali, jedného dňa sa to však stane."

Rusko si je tejto svojej slabiny vedomé a už niekoľko rokov financuje programy vývoja nových dopravných lietadiel. Asi najbližšie k zavedeniu má stredne ťažké dopravné lietadlo Il-76MD-90A, ktoré nahradí zastarané stroje Il-76M/MD. Ruské ministerstvo obrany objednalo pre letectvo 39 nových lietadiel ešte v roku 2012. Na základe tejto objednávky sa doteraz podarilo vyrobiť údajne 3 stroje, ich dodávky však viaznu. Veľké nádeje sa vkladajú do otvorenia novej výrobnej linky, ktorá by mala byť spustená v testovacej prevádzke už koncom tohto roku, pričom s plnou sériovou výrobou sa ráta od budúceho roka.

Ďalší úspech v tejto oblasti leteckého priemyslu dosiahlo Rusko včera, keď sa podarilo vyrolovať prvý prototyp ľahkého dopravného lietadla Il-112V. Tento prototyp mal vzlietnuť ešte v prvej polovici roku 2017, práce na jeho dokončení sa však skončili len pred pár dňami. Ruské letectvo prevádzkuje v súčasnosti asi 116 sovietskych transportných lietadiel An-24 a An-26, ktorých vek presahuje 35 rokov. Nahradiť ich mali lietadlá An-140, ale po ochladení rusko-ukrajinských vzťahov začalo Rusko pred pár rokmi hľadať domácu alternatívu. Námestník ministra obrany Jurij Borisov uviedol, že "v rámci nového štátneho zbrojného programu je do roku 2025 naplánovaná výroba 22 lietadiel Il-112V. Avšak dopyt po nich je vysoký, pretože v súčasnosti prevádzkované lietadlá sú už na konci životného cyklu. Myslím teda, že celkovo kúpime viac ako stovku týchto lietadiel." Záväzné objednávky však ministerstvo obrany zrealizuje až potom, čo sa úspešne skončia letové testy. Tie by mali začať už o niekoľko dní, budú však prebiehať zopár nasledujúcich rokov. S dodávkami sériovo vyrobených lietadiel sa nepočíta skôr ako v roku 2022.

Pred dvomi týždňami schválilo ruské ministerstvo obrany takticko-technické požiadavky na dopravné vojenské lietadlo IL-276, ktoré zaplní medzeru medzi ľahkým Il-112V a stredne ťažkým Il-76MD-90A. Nové taktické dopravné lietadlo by malo nahradiť zastarané An-12 a An-72. Predpokladá sa, že prvý let absolvuje IL-276 v roku 2023 a dodávky sériových strojov letectvu začnú v roku 2026.

Pri dopravných lietadlách Tu-134, ktorých ruské letectvo v súčasnosti prevádzkuje asi 30 kusov, sa v roku 2012 uvažovalo o definitívnom vyradení bez akejkoľvek náhrady. Minulý rok spoločnosť OAK navrhovala ruskému ministerstvu obrany ich náhradu za nové lietadlá Superjet 100. Dodnes však nebola podpísaná žiadna objednávka a s nahradením Tu-134 sa už možno vôbec nepočíta.

K relatívne mladým dopravným lietadlám patria An-124, ktoré začalo sovietske letectvo prevádzkovať v roku 1986 a po rozpade ZSSR zostali naďalej v službách ruských vzdušných síl. S ich vyradením sa tak skoro nepočíta a vzhľadom k tomu, že Rusko má k nim kompletnú dokumentáciu, v blízkej budúcnosti prichádza do úvahy ich modernizácia. Vzhľadom k tomu, že ruské letectvo v súčasnosti nemá urgentnú potrebu nového ťažkého transportného lietadla, vývojové práce na nástupcovi An-124 začnú až po roku 2025.

Zdroj:

Российским военным нужно около 200 новых транспортных самолетов

NI (США): у российских ВВС есть слабое место, которое они не могут устранить

Новый военно-транспортный самолет РФ передан на испытания

Новая автоматизированная поточная линия по сборке Ил-76МД-90А будет запущена в опытную эксплуатацию в 2018 году

МО РФ утвердило задание на средний транспортный самолёт

ОАК предлагает военным Superjet 100 на замену Ту-134 и Ан-148