Slovenské letectvo získalo druhého Spartana

09.04.2018

Do výzbroje Ozbrojených síl Slovenskej republiky (OS SR) bolo dnes zaradené druhé dopravné lietadlo C-27J Spartan. Toto transportné lietadlo pristálo na letisku Dopravného krídla generála M. R. Štefánika Kuchyňa.

O nákupe dopravných lietadiel pre slovenské ozbrojené sily sa začalo diskutovať v roku 2006 po tragickej nehode lietadla AN-24 v obci Hejce. Na palube vojenského špeciálu An-24 bolo vtedy 43 ľudí vracajúcich sa z misie KFOR v Kosove. Náraz do kopca pri severomaďarskej obci Hejce neprežilo 42 ľudí a išlo tak o najväčšiu tragédiu v histórii slovenského letectva.

Verejná obchodná súťaž sa na základe požiadaviek OS SR uskutočnila v roku 2008. Zmluva o dodávke však bola podpísaná až v roku 2014 s tým, že prvé lietadlo malo byť k dispozícii v roku 2016 a ďalšie v roku 2017. Na strane výrobcu ale vznikol problém, súvisiaci s tým, že mu údajne subdodávateľ nedodal včas turbovrtuľové motory. Prvé lietadlo tak nakoniec pristálo na Slovensku až 24. októbra 2017. O týždeň neskôr ho minister obrany SR Peter Gajdoš slávnostne odovzdal do užívania vojakom.

Cena za jedno lietadlo bola dohodnutá na 34,5 milióna eur. Ďalších 25 miliónov eur má stáť podpora a výcvik, pričom má ísť o päťročnú logistickú podporu. Celkovo mal tak slovenský daňový poplatník za tieto dve lietadlá zaplatiť 94 miliónov eur. Ministerstvu obrany sa však podarilo v zmysle sankcií za omeškanie znížiť túto sumu o 879 000 eur, čo nám už talianska strana uhradila. Financovanie Spartanov je rozložené na splátky a je plne hradené z prostriedkov rezortu obrany. Obe lietadlá majú byť vyplatené najneskôr do termínu ich dodania, čím sa nezaťaží budúci rozpočet ministerstva obrany.

Nové stroje nahrádzajú dnes už vyradené sovietske lietadlá An-24 a An-26. Vzdušné sily OS SR tak neprídu o spôsobilosť dopravného letectva s prepravnou kapacitou, ktorou dočasne nedisponovali od februára 2016, kedy bolo vyradené posledné stredné transportné lietadlo An-26. Ako uviedol v minulosti generálporučík Milan Maxim, "spôsobilosť stredného dopravného letectva bude výkonovo, kapacitne, ekonomicky, a najmä z pohľadu bezpečnosti letov na oveľa vyššej úrovni, zodpovedajúcej potrebám moderných ozbrojených síl."

Dodajme, že prvé z lietadiel Spartan si od konca marca už plní svoje úlohy. Zabezpečuje prepravu materiálu a výstroje slovenského kontingentu, ktorý pôsobí v rámci mierovej misie UNFICYP na Cypre.

C-27J Spartan je talianske transportné lietadlo s vlastnosťami STOL (short take-off and landing), t.j. je schopné krátkeho vzletu a pristátia. Tento stroj z dielne spoločnosti Leonardo-Finmeccanica (v minulosti Alenia Aermacchi) predstavuje hornoplošník s konvenčnými chvostovými plochami. Na výrobe tohto vojenského dopravného lietadla sa podieľa aj česká spoločnosť Aero Vodochody, ktorá dodáva talianskej firme kompletnú strednú časť krídla (centroplán).

Spartan v sebe spája výnimočnú odolnosť trupu lietadla G222 od spoločnosti Alenia Aeronautica, najmodernejšiu avioniku a výkonný pohonný systém lietadiel C-130J Hercules. Lietadlo poháňa dvojica turbovrtuľových motorov AE 2100D Rolls Royce, každý s výkonom     4 637 koní. Cestovná rýchlosť stroja je 583 km/h. Lietadlo preletí s nákladom 6 ton až 4 260 km, čo má pre nás veľký význam z hľadiska účasti na zahraničných misiách. Ako uviedol veliteľ vzdušných síl brigádny generál Ľubomír Svoboda, "Spartan pokryje v tomto smere naše nateraz všetky záujmové oblasti, teda Afganistan, Irak, Cyprus, Bosnu a Hercegovinu, aj Pobaltie."

Lietadlo C-27J je navrhnuté tak, že je schopné vzlietnuť i pristáť na neupravenom teréne, kde nie je k dispozícii žiadne podporné vybavenie. Prepravná kapacita stroja je 60 vojakov alebo 46 výsadkárov. Lietadlo je vybavené 20 palcov širokými sedačkami spĺňajúcimi štandard NATO a umožňujúcimi pohodlie aj pri dlhších letoch. Môže slúžiť aj ako platforma pre zdravotnícku evakuáciu, vrámci ktorej prepraví až 36 ranených spolu so šiestimi ošetrujúcimi lekármi.

Spartan umožňuje nielen prepravu a výsadok vojakov, ale aj transport a zhodenie materiálu. Ako jedno z mála taktických transportných lietadiel pojme tri plne naložené nákladné kontajnery 463L HCU-6/E a jeden HCU-12/E (umiestnený na nakladacej rampe). Nakladanie a vykladanie uľahčuje jedinečná schopnosť lietadla nakloniť sa dozadu (kneeling), ale aj zväčšiť výšku o 50 cm, čo je mimoriadne výhodné pri nakládke z dopravných automobilov. Lietadlo dokáže prepraviť aj vozidlá ako Range Rover, ľahké delostrelectvo alebo ľahké vrtuľníky.

Výrobca ako konfigurovateľné možnosti ponúka doplnkovú balistickú ochranu, palubný generátor inertného plynu OBIGGS, zariadenie na dopĺňanie paliva počas letu ako aj komplexný systém sebaobrany lietadla DASS (Defensive Aids Subsystem). Jeho súčasťami sú výstražný radarový systém, laserový varovný systém, protiraketový varovný systém a výmetnice klamných cieľov.

Trojčlenná posádka lietadla pozostáva z dvoch pilotov a jedného loadmastera (technika, ktorý sa stará o nakládku a vykládku tovaru). Pre každé z našich lietadiel majú byť vycvičené dve kompletné osádky, plus 30 príslušníkov technického pozemného personálu. Počiatočný výcvik prebehol na simulátoroch u výrobcu lietadiel v Taliansku. Keďže my simulátor na Spartany na Slovensku nemáme, naše posádky by si mohli v budúcnosti obnovovať výcvik okrem Talianska aj v Rumunsku, ktorého vzdušné sily toto zariadenie vlastnia.