F-35 stále trpia „detskými chorobami“

02.02.2019

Aj po rokoch vývoja a vylepšovania čelia stíhacie lietadlá F-35 Lightning II problémom, ktoré majú vplyv na ich bojovú pripravenosť. Uvádza sa to v najnovšej správe riaditeľstva pre operačné testovanie a vyhodnocovanie DOT&E (Director, Operational Test and Evaluation).

Množstvo problémov spôsobuje automatický logistický informačný systém (ALIS), ktorý bol navrhnutý tak, aby zefektívnil údržbu týchto moderných lietadiel 5. generácie. Ako však píše vo svojej výročnej správe riaditeľ pre operačné testovanie a vyhodnocovanie Robert Behler, ALIS stále nefunguje tak, ako by mal.

To spôsobuje uzemnenie lietadiel, väčšie pracovné zaťaženie údržby a spomalenie schopnosti opätovného nasadenia lietadiel. Správa DOT&E uvádza, že väčšina nedostatkov, spojených so systémom ALIS, spadá do troch kategórií:

1. Vysoký počet improvizovaných riešení, ktoré museli byť prijaté, aby systém mohol byť použitý na plánovanie misií, opráv a dodávok náhradných dielov pre F-35. Činnosti, ktoré by mali byť automatizované, si často vyžadujú manuálne zásahy pracovníkov údržby.

2. Údaje, ktoré ALIS poskytuje, sú často neúplné alebo úplne nesprávne. Je to spôsobené napríklad tým, zmluvní partneri sa na tento systém pri vlastnom využití príliš nespoliehajú a preto doň nevkladajú informácie správne alebo štandardizovaným spôsobom. Dokonca aj samotný tvorca systému, spoločnosť Lockheed Martin, až do marca 2018 nepoužíval ALIS na svojej výrobnej linke na monitoring nových lietadiel.

Výsledkom je zlá skúsenosť používateľov systému ALIS. Opravovanie zložitejších dátových súborov, ako sú technické informácie o komplexných prvkoch lietadla (napr. vystreľovacie sedadlá), zaberá veľmi veľa času.

3. Nedostatok dôvery v ALIS, ktorý zapríčiňuje to, že ľudia pracujúci s týmto systémom vyvinuli iné spôsoby spravovania dát.

Americké letectvo uvádza, že problémy súvisiace so systémom ALIS, sú jednou z piatich hlavných príčin nízkej nasaditeľnosti lietadiel F-35. Počas nasadenia stíhačiek napríklad na lietadlových lodiach alebo na slabo vybavených miestach je ťažké spojazdniť ALIS a dostať F-35 do vzduchu. "Prípravy na leteckú operáciu často zaberú dlhší čas, ako to bolo pri starších lietadlách", uvádza sa v správe.

V máji 2018 jeden člen údržby zo základne Beaufort dokonca hovoril o extrémnych prípadoch, kedy systém ALIS hlásil, že dodávky niektorých náhradných dielov pre F-35 sa uskutočnia až o niekoľko rokov. V takom prípade je to potom na konkrétnom pracovníkovi, ktorý si musí zatelefonovať a osobne zistiť, či môže byť dodanie danej súčastky urýchlené.

Viacero problémov, súvisiacich so systémom ALIS, už bolo v minulých rokoch zachytených v správe DOT&E. V posledne zverejnenej správe sa síce poznamenáva, že programová kancelária pokročila v odstraňovaní určitých nedostatkov, niektorým problémom však nebola venovaná dostatočná pozornosť a s ich odstránením sa mešká.

Okrem vyššie uvedených problémov s ALIS správa v súvislosti s programom F-35 poukázala aj na niekoľko ďalších nedostatkov:

a) Testy ukazujú, že prvé výrobné várky Lightningov vo verzii F-35B môžu mať životnosť iba 2100 letových hodín, čo je asi štvrtina očakávanej životnosti (8000 hodín). To znamená, že niektoré stíhačky F-35 s krátkym vzletom a zvislým prístátím by mohli byť vyradené už v roku 2026, čo bude len desať rokov po tom, ako boli prvýkrát zavedené do služby.

b) Správa DOT&E považuje presnosť interného kanóna F-35A za neprijateľnú a vraj nie je v súlade so špecifikáciami zmluvy. Uvádza, že zatiaľ čo softvérové ​​aktualizácie zvýšili stabilitu kanónu, neboli zatiaľ vykonané žiadne zmeny hardvéru alebo softvéru, ktoré by zlepšili jeho presnosť. Okrem toho vyšetrovanie zistilo, že jednotlivé kanóny sú nepresné rôznymi spôsobmi, takže sa nedá predpokladať, že by mohlo dôjsť k správnemu nastaveniu tejto zbrane.

c) Hoci program F-35 potvrdil, že dokáže vytvoriť súbory s údajmi o misiách, ktoré predstavujú knižnicu možných hrozieb pre túto stíhačku, správa uvádza, že "chýba adekvátne vybavenie" na rýchle vytvorenie nových dátových súborov "za stresujúcich podmienok". A to by mohlo počas vojny brániť schopnosti reagovať na nepriateľa.

d) Správa naďalej vyjadruje znepokojenie nad tým, že program modernizácie F-35 používa agilný spôsob vývoja softvéru. Uvádza, že plán aktualizácie softvéru lietadla každých šesť mesiacov je "vysokorizikovou" stratégiou a že čo najviac skúšok by sa malo vykonať v laboratórnych podmienkach a nie počas letových testov.

Zdroj: Bad data in F-35 logistics system resulting in lost missions