Suchoj testuje druhú stíhačku Su-57

01.11.2020

Podľa informácie z webového portálu komcity.ru sa 31. októbra uskutočnil v Komsomoľsku na Amure prvý let druhého sériovo vyrobeného lietadla Su-57. Podľa iného zdroja však išlo už o štvrtý let tejto novej ruskej stíhačky 5. generácie.

Stíhačka je jedným z dvoch lietadiel, ktoré si ruské ministerstvo obrany objednalo ešte v auguste 2018. Prvé z nich malo byť dodané v roku 2019 a druhé tento rok.

K dodávke prvého stroja však nedošlo, pretože v záverečnej fáze závodných testov lietadlo havarovalo. Nehodu stíhačky z 24. decembra 2019 zapríčinila údajne porucha riadiaceho systému. Pilotovi sa vtedy podarilo katapultovať a krátko po havárii bol evakuovaný vrtuľníkom Mi-8 do nemocnice. Nehoda lietadla viedla k viacerým personálnym zmenám vrátane zmien vo vedení spoločnosti Suchoj. Náklady na stratu stroja bude musieť znášať samotný výrobca a je povinný nahradiť havarované lietadlo novým.

Montáž druhej Su-57 (výrobné č. T-50S-2, sériové číslo 51002) vrcholila v auguste a v súčasnosti už úspešne prebieha jej testovanie. Stíhačka by mala byť odovzdaná ruskému letectvu do konca tohto roku.

Následne sa spustí montáž ďalších 76 lietadiel Su-57, ktoré si ruské ministerstvo obrany objednalo minulý rok. Ich dodávky by mali byť realizované v rokoch 2021 až 2027. Je však otázne, koľko z objednaných lietadiel bude vyrobených v tejto počiatočnej verzii. V súčasnosti totiž už prebiehajú vedecko-výskumné práce, ktorých cieľom bude modernizovaná verzia Su-57.

Zmluvu na vytvorenie stíhačky tzv. "druhej etapy" podpísalo ruské ministerstvo obrany so spoločnosťou Suchoj 29. októbra 2018. Podľa súčasného harmonogramu je let prototypu vylepšenej verzie naplánovaný na polovicu roku 2022 a vývojové práce by mali byť ukončené na konci roku 2024.

Jednou z najdôležitejších súčastí projektu modernizácie Su-57, ktorý nesie označenie "Megapolis", bude vybavenie stíhačky výkonnejším motorom. Pohon novej generácie by mal mať zvýšený pomer ťahu k hmotnosti, čo umožní lietadlu vyvinúť nadzvukovú rýchlosť bez zapnutia prídavného spaľovania. Na účely testovania boli vyrobené asi dve desiatky prototypov týchto motorov. Časť z nich bude použitá na pozemné a zvyšok na letecké skúšky.

Podľa slov námestníka ministra obrany Alexeja Krivoručka sa Su-57 s novým pohonom začnú nakupovať od polovice 20. rokov 20. storočia. Dovtedy sa vyrobí niekoľko desiatok lietadiel s motormi AL-41F1.

Súčasťou modernizácie Su-57 bude aj výmena hydraulického pohonu ovládacích plôch, ktorý nahradia elektromotory. To by malo znížiť radarovú stopu lietadla, zvýšiť jeho obratnosť a zlepšiť jeho schopnosť prežitia v prípade poškodenia. 

K ďalším vylepšeniam bude patriť panoramatický displej, nové multifunkčné displeje a širokouhlý zameriavač. To všetko by malo zvýšiť situačné povedomie pilotov. Pre lietadlo sa v súčasnosti vyvíja aj niekoľko typov "inteligentných" rakiet a bômb, ktoré bude možné umiestniť do vnútorných komôr stíhačky.