Super Hornety sa uplatnia aj v ére „stealth“

29.04.2019

Hoci 21. storočie predstavuje počiatok éry lietadiel piatej generácie, Spojené štáty stále nezanevreli na osvedčené stroje 4. generácie. Potvrdzuje to nielen záujem amerického letectva o stíhačky F-15EX, ale aj marcová objednávka amerického námorníctva.

US Navy uzavrelo totiž v marci s firmou Boeing zmluvu na nákup 78 stíhačiek F/A-18E/F Block III v celkovej hodnote 4 miliardy dolárov. Pripomeňme, že ide už o druhý kontrakt na kúpu Super Hornetov tejto verzie, pretože ešte v roku 2018 objednalo námorníctvo prvých 24 kusov.

Hoci US Navy pokračuje v obstarávaní stíhačiek F-35, zdá sa, že stealth technológiu nevníma ako všeliek. Spoločnosť Boeing vo svojom vyhlásení uvádza, že lietadlá F/A-18E/F sú stále dostatočne vhodné, pretože stealth technológia bude hrať v modernom vzdušnom boji menšiu úlohu, ako sa predpokladá. Portál FlightGlobal sa obrátil aj na velenie námorného letectva s otázkou, či v súčasnosti považuje nižšiu efektívnu odrazovú plochu F-35 za menej významnú, ale odpoveď neprišla.

Jedným z dôvodov nákupu F/A-18E/F Block III však môže byť aj nízka nasaditeľnosť stíhačiek F-35, čo je spôsobené nedostatkom náhradných dielov. Istú úlohu tu zohráva nepochybne aj fakt, že lietadlá F/A-18E/F Block III majú oveľa nižšiu obstarávaciu cenu ako verzia F-35C. Podobne je to s prevádzkovými nákladmi, keďže letová hodina F-35 stojí asi 45 000 dolárov, pričom u F/A-18 je to iba 18 000 dolárov.

Pre mnohých však môže byť stále prekvapením, že americké námorníctvo aj po 20 rokoch od zavedenia Super Hornetov do služby realizuje ich nové nákupy. V tomto kontexte je ale potrebné si uvedomiť, že Block III je najnovšou a najpokročilejšou verziou lietadiel F/A-18E/F, ktorá významným spôsobom rozširuje spôsobilosti týchto lietadiel.

Super Hornety Block III sú vybavené novým externým infračerveným senzorom. V prípade použitia týchto senzorov dvomi lietadlami súčasne je možné získať súradnice cieľa, na ktorý možno následne naviesť raketu vzduch-vzduch. Boeing odmietol zverejniť dosah tohto senzoru, ale tvrdí, že je väčší ako dosah palubných radarov stíhačiek protivníkov.

Super Hornet Block III predstavuje silne vyzbrojený uzol v počítačovej sieti amerického námorníctva. Lietadlo je vybavené pokrokovým procesorom DTP-N (Distributed Targeting Processor-Networked) a odolným komunikačným datalinkom TTNT (Tactical Targeting Network Technology). Práve tieto vylepšenia mu umožňujú aj zdielať súradnice vzdušného cieľa, ktoré získal prostredníctvom infračerveného senzoru.

Lietadlo dostalo výkonný počítačový hardvér, ktorý je schopný prevádzkovať senzory a softvér novej generácie. Počítačové systémy sú zároveň schopné ovládať bezpilotné lietadlá. V kokpite sa nachádza veľký 21-palcový dotykový displej. Nové stroje majú tiež konformné palivové nádrže s objemom približne 1 588 kg, čím sa predlžuje ich dolet o 222 km.

Okrem nákupu nových lietadiel spustilo námorníctvo minulý rok program, ktorého cieľom je predĺženie životnosti prevádzkovaných Super Hornetov zo 6000 na 10000 hodín. So spoločnosťou Boeing bola podpísaná zmluva v hodnote 73 miliónov dolárov na zosilnenie a vylepšenie prvých štyroch lietadiel. Očakáva sa, že v priebehu nasledujúcej dekády bude životnosť predĺžená oveľa väčšiemu počtu lietadiel. Na podporu tohto modernizačného programu flotily plánuje Boeing zriadiť novú výrobnú linku v San Antoniu v Texase, ktorá bude v prevádzke paralelne s existujúcim závodom v St. Louis v Missouri. Predpokladá sa, že predĺženie životnosti bude súčasťou väčšieho programu, v rámci ktorého sa zmodernizuje na Block III veľká časť z 540 prevádzkovaných F/A-18E/F.

Zdroj: Super Hornets find place in stealth fighter generation