Umelá inteligencia pre americkú stíhačku 6. generácie

30.12.2020

Americké letectvo vyvíja v prísnom utajení nové stíhacie lietadlo. Demonštrátor budúcej stíhačky sa tento rok podarilo zostrojiť, uskutočniť s ním prvý let a posledné vyjadrenia naznačujú, že bude vybavené akýmsi typom umelej inteligencie, ktorá zastúpi druhého pilota.

Vráťme sa však o pár mesiacov späť a pripomeňme, že v septembri námestník USAF pre akvizíciu, logistiku a technológiu Will Roper šokoval svet svojim vyjadrením o programe Next Generation Air Dominance (NGAD). V exkluzívnom rozhovore pre Defense News uviedol: "už sme postavili letový demonštrátor v skutočnej veľkosti a uskutočnili s ním letové skúšky". Toto oznámenie vyvolalo značné prekvapenie, keďže americký program vývoja stíhacieho lietadla ďalšej generácie sa zdal byť iba v plienkach a predpokladalo sa, že na prvý let demonštrátora si budeme musieť počkať ešte pár rokov.

Avšak okrem informácie, že program je už v pomerne pokročilej fáze, sme sa nedozvedeli nič viac. Celý program je obostretý rúškom tajomstva - Roper odmietol komentovať, koľko demonštrátorov bolo vyrobených. Neupresnil ani, kedy a kde sa uskutočnil prvý let. A odmietol prezradiť akékoľvek technické špecifikácie lietadla alebo jeho určenie. Preto nebolo vôbec známe, či pôjde o pilotovaný stroj alebo bezposádkové lietadlo, a či bude lietať nadzvukovou rýchlosťou, prípadne či má stealth vlastnosti. Teraz však Will Roper zverejnil ďalšie podrobnosti, podľa ktorých bude mať stíhačka NGAD "druhého pilota s podporou umelej inteligencie a možno pôjde o ARTUµ".

ARTUµ je systém umelej inteligencie, ktorý je založený na hernom algoritme známom ako µZero. Ten sa používal na porazenie ľudských hráčov v šachu a v hre Go.

Systém ARTUµ bol nedávno implementovaný na U-2S Dragon Lady a jeho úlohou je riadiť radarové a senzorové systémy tohto špionážneho lietadla. K jeho prvému otestovaniu došlo 15. decembra počas cvičnej prieskumnej misie, ktorá sa uskutočnila na leteckej základni Beale v Kalifornii. V priebehu tohto testu mal ARTUµ za úlohu nájsť odpaľovacie zariadenia nepriateľských striel a bol výlučne zodpovedný za použitie senzorov a taktickú navigáciu po štarte. Ľudský pilot sa tak mohol neustále venovať sledovaniu nepriateľských lietadiel, zatiaľ čo umelá inteligencia zabezpečovala navigáciu a vyhľadávanie platforiem odpaľujúcich rakety.

U-2S Dragon Lady
U-2S Dragon Lady

Moderné vedenie vzdušného boja sa stáva čoraz komplikovanejšie. Piloti musia ovládať viaceré rozhrania, postupy, jednotlivé senzory a zbraňové systémy. Okrem sledovania tradičných vecí, ako je nadmorská výška, rýchlosť, stav paliva a ďalšie, musí stíhací pilot piatej generácie pozorne sledovať aj množstvo senzorov, vrátane radaru, infračervených senzorov a výstražných systémov. Akonáhle sa začne boj, lietanie sa stáva exponenciálne komplikovanejším, pretože piloti musia ešte počas letu lietadlom počítať so schopnosťami, silnými a slabými stránkami nepriateľského letectva a systémov zem-vzduch.

Hoci bol systém ARTUµ otestovaný v lietadle U-2, nebude žiaden problém ho upraviť aj pre použitie v bojových lietadlách. Umelá inteligencia by mohla prevziať pomerne jednoduché úlohy, ako napríklad komunikáciu, sledovanie hrozieb, zabezpečenie siete a navigáciu. Ľudský pilot by sa medzitým mohol sústrediť na úlohy vyhradené pre ľudí, ako je let lietadlom, odpaľovanie zbraní, schvaľovanie zmien v letových plánoch a komunikácia s ostatnými ľuďmi na domovskej základni alebo vo vzduchu. Umelá inteligencia by vo vzdialenejšej budúcnosti mohla pilota dokonca oslobodiť od toho, aby bol nútený využívať svoju najsilnejšiu zbraň, ktorou je predstavivosť. Avšak k tomu, aby umelá inteligencia dokázala predvídať vývoj situácie na bojisku a využiť ju vo svoj prospech, je zrejme ešte ďaleko.

V každom prípade americké letectvo si jasne uvedomuje, že umelá inteligencia bude v konflikte s vyspelým protivníkom poskytovať vlastnému pilotovi určitú taktickú výhodu. Preto sa snaží čo najviac urýchľovať vývoj v tejto oblasti, aby v budúcom konflikte už mohli americkí piloti ťažiť z výhod tejto technológie.