Unikátne zábery prvého pristátia Su-27K na lietadlovej lodi

07.11.2019

Na webe YouTube bol zverejnený videozáznam vôbec prvého pristátia palubnej stíhačky Su-27K na palube lietadlovej lode Tbilisi (neskôr premenovanej na Admirál Kuznecov).

Toto pristátie sa uskutočnilo 1. novembra 1989 a predchádzalo mu množstvo testovacích pristátí a vzletov na pozemnom komplexe "Nitka", ktorý bol vybavený napodobeninou palubného odrazového mostíka. Do prvého skutočného pristátia na lietadlovej lodi vykonala stíhačka viac ako 300 testovacích letov.

V kabíne lietadla Su-27K, ktoré neskôr získalo označenie Su-33, sedel sovietsky testovací pilot Viktor Pugačev. Bol to ten istý pilot, ktorý niekoľko mesiacov predtým na leteckej show Le Bourget prvýkrát verejne predviedol manéver nazvaný "Kobra". Tento prvok akrobatickej pilotáže bol neskôr pomenovaný po ňom a dodnes je známy ako "Pugačevova kobra".

Lietadlo Su-33 má v porovnaní s Su-27 zosilnený podvozok, väčšie flaperóny, pridaný záchytný hák a nástavec na tankovanie počas letu. Má kompletne prepracované krídla, ktoré sa dajú sklopiť, čím sa šetrí miesto na palube lietadlovej lode. Kvôli zvýšeniu vztlaku bol tento stroj vpredu vybavený kačacími krídlami. Hlavným konštruktérom lietadla bol Nikolaj Simonov.

Podľa slov Pugačeva nikto nevedel, že pristátie na palube Tbilisi prebehne práve 1. novembra. V ten deň sa konal len ďalší bežný testovací let, ktorý sa mal uskutočniť vo výške jedného až troch metrov nad palubou lietadlovej lode. Odrazu však pilot dostal rozkaz, aby uskutočnil plné pristátie. Potvrdil, že rozkazu porozumel a vyžiadal si od navigátora Nikolaja Alferova, ktorý s ním sedel v kabíne, potrebné údaje. Pugačev spustil záchytný hák a dotkol sa paluby. O 13:46, 16 minút po vzlete z letiska, stíhačka úspešne pristála na palube lietadlového krížnika Tbilisi.

Približne o dve hodiny neskôr vykonal rovnako úspešné pristátie aj pilot Toktar Aubakirov na lietadle MiG-29K z konkurenčnej konštrukčnej kancelárie. V ten istý deň ich nasledovalo aj cvičné lietadlo Su-25UTG. O niekoľko hodín neskôr sa MiG-29K stal prvým lietadlom, ktoré vzlietlo z lode Tbilisi.

Táto fáza letových skúšok trvala do 21. novembra 1989, pričom sa počas nich uskutočnilo celkovo 227 letov a 35 pristátí na palube lietadlovej lode. Väčšina z týchto pristátí, celkovo 20, bola zrealizovaná na lietadle Su-33.

Rozpad Sovietskeho zväzu a následné zníženie armádneho rozpočtu spôsobili, že do sériovej výroby sa dostala len stíhačka Su-33. Financovanie vývoja MiG-29K bolo na mnoho rokov pozastavené. V roku 2004 však o toto lietadlo prejavila záujem India a v júli 2016 bolo zavedené aj do ruského námorníctva. Paradoxne sa však piloti týchto moderných palubných stíhačiek dočkali na palube Admirála Kuznecova iba veľmi krátkeho nasadenia. V roku 2017 bola táto lietadlová loď odstavená v suchom doku v prístave Murmansk na severe Ruska, kde podstupovala rozsiahlu modernizáciu. V októbri 2018 sa však na jej palubu zrútil 70-tonový žeriav a poškodil ju. Lietadlá Su-33 a MiG-29K tak zostali bez nosiča, keďže Admirál Kuznecov je jedinou lietadlovou loďou ruského námorníctva.

Zdroj: Уникальные кадры: первую посадку Су-27К на авианосец показали на видео