USAF investovalo do vývoja hypersonického lietadla

14.09.2021

Americké letectvo podpísalo so spoločnosťou Hermes zmluvu v hodnote 60 miliónov dolárov, ktorej cieľom je vývoj lietadla schopného letieť 5-násobkom rýchlosti zvuku.

Podpis kontraktu bol zverejnený začiatkom augusta a ide už o druhú zmluvu týkajúcu sa tohto projektu. Minulý rok poskytlo americké letectvo Hermeusu na vývoj 1,5 milióna dolárov. Lietadlo bude určené na prepravu amerického prezidenta a diplomatov, pričom by sa malo zaradiť do letky strojov Air Force One.

Zatiaľ čo cieľom prvej zmluvy bolo spracovanie štúdie zameranej na využiteľnosť konceptu lietadla Mach 5 pre vládne úlohy, v rámci druhej zmluvy by mali byť do troch rokov postavené tri lietadlá a mali by prebehnúť letové skúšky. Prvé lietadlo bude určite schopné letu bez posádky, aby sa eliminovalo riziko straty pilota.

Zároveň by Hermeus mal do troch rokov poskytnúť letectvu vstupy pre vypracovanie strategickej analýzy. USAF následne vyhodnotí pokroky a pripravenosť novej technológie ako aj jej súlad s prioritami letectva. Hermeus zatiaľ nezverejnil žiadny harmonogram, nie je teda jasné v akom termíne budú lietadlá postavené.

Spoločnosť Hermeus, ktorá bola založená len v roku 2018, už úspešne vyskúšala zmenšenú verziu svojho pohonného systému. Hypersonickú rýchlosť by mala zabezpečiť technológia turbínových motorov s kombinovaným cyklom (TBCC). Motory s kombinovaným cyklom fungujú pri nižších rýchlostiach ako bežné turbínové motory, ktoré poháňajú prúdové stíhačky alebo civilné lietadlá. Pri vysokých otáčkach však začnú fungovať ako náporový motor, ktorý vháňa zvýšené množstvo vzduchu cez motorovú komoru, čím vytvára oveľa väčší ťah. Tradičný turbínový motor nedokáže vyvinúť taký ťah, aby bolo lietadlo hypersonické, zatiaľ čo náporový motor nemôže pracovať pri nižších otáčkach. Motor s kombinovaným cyklom však môže fungovať v oboch situáciách a zaisťovať ťah po celú dobu, kedy je lietadlo vo vzduchu.

Ak Hermeus dokáže takýto motor vyvinúť, bude využitý pri tvorbe prúdového lietadla s kapacitou 20 pasažierov. Vyvíjaný stroj by mal byť schopný dosiahnuť rýchlosť Mach 5 alebo viac ako 6100 km/h. Len pre porovnanie, dvojica lietadiel VC-25A, ktoré lietajú s volacím znakom "Air Force One", keď je na palube prezident, dosahujú maximálnu rýchlosť približne 1000 km/h. Spoločnosť Hermeus hovorí, že jeho lietadlo by mohlo zvládnuť cestu z New Yorku do Paríža len za 90 minút. To je výrazne kratší čas ako na to potrebujú bežné komerčné lietadlá, ktorým tento let zvyčajne trvá sedem a pol hodiny.

Americké letectvo však vo svojich strategických plánoch počíta s využitím technológie od spoločnosti Hermeus technológia aj v iných sférach. V nedávno zverejnenom dokumente pre Mitchell Institute for Aerospace Studies sa výkonný riaditeľ Douglas A. Birkey vyjadril, že komerčný vývoj nadzvukových lietadiel je potenciálne dôležitý aj pre budúcnosť velenia a riadenia, spravodajstvo, sledovanie a prieskum (C2ISR). A to najmä s ohľadom na to, že USAF sa snaží v najbližších rokoch nasadiť Advanced Battle Management System. Ide o nový systém velenia riadenia, ktorý vyvíja americké letectvo. Tento pokročilý systém by mal byť schopný prijímať, odosielať, zdielať a spracovávať veľké množstvo dát v rámci všetkých domén v reálnom čase.

Podľa Birkeyho sú výhody takejto technológie zrejmé. Umožnila by lietadlám C2ISR nasadenie s maximálnou rýchlosťou a rýchle pokrytie obrovských území. Navyše by takto rýchle stroje čelili nižšiemu riziku nepriateľských hrozieb.