V-280 Valor má našliapnuté veľmi dobre

17.04.2019

Počas marcových letových testov sa podarilo konvertoplánu V-280 Valor dosiahnuť nový rýchlostný rekord 556 km/h. Prekonal tak svoju poslednú maximálnu rýchlosť letu o 38 km/h.

Výrobca tohto perspektívneho stroja, spoločnosť Bell, je presvedčená, že dostatočne preukázala rýchlostný potenciál Valoru a nasledujúce mesiace chce stráviť testovaním jeho obratnosti pri nízkych rýchlostiach. "Chceme ukázať, že úroveň ovládateľnosti je na špičkovej úrovni. Aby sme to dokázali, potrebujeme len niekoľko ďalších testovacích dní so slabým vetrom," uviedol programový manažér V-280 Ryan Ehinger.

V marci Valor absolvoval aj svoj prvý let so systémom PDAS (Pilotage Distributed Aperture Sensor), ktorý vyvinula spoločnosť Lockheed Martin. Tento systém poskytuje posádke stroja 360-stupňový výhľad cez trup Valoru.

PDAS pozostáva zo šiestich samostatných senzorov, integrovaných do V-280. Dva senzory sú umiestnené vpredu, dva vzadu, jeden na vrchu a jeden na spodnej časti trupu konvertoplánu.

Senzory vážia menej ako 4,5 kg. Sú prepojené prostredníctvom procesora s otvorenou architektúrou, ktorý využíva algoritmy na vytvorenie dokonalého situačného povedomia vo všetkých smeroch.

Lockheed použil na testovanie pár lacných okuliarov z Amazonu, ale čokoľvek od prilbového displeja až po tablet môže byť použité na zobrazenie toho, čo zaznamenávajú senzory .
Systém je navrhnutý tak, aby sa vojak v zadnej časti lietadla, používajúci tablet, mohol pozerať na úplne iné miesto alebo iným smerom ako pilot.

Systém PDAS je do istej miery vnímaný aj ako nástroj plánovania misií, ktorý poskytuje informácie v reálnom čase. Napríklad v takom prípade, že osádka v zadnej časti konvertoplánu chce vedieť o zmenách na poslednú chvíľu alebo mať okamžité informácie o tom, v akej pozícii od cieľa sa nachádza alebo ako presne vyzerá pristávacia zóna.

Spoločnosť Bell nedávno dokončila aj niektoré počiatočné testy konvertoplánu zamerané na rýchle nasadenie jednotiek pomocou zlaňovania. Hoci zatiaľ žiaden človek z Valoru reálne nezlaňoval, konvertoplán preukázal, že vie udržať stabilitu vo vise v nízkej výške a so spusteným lanom.

Počas nadchádzajúcich mesiacov bude Bell testovať napríklad ukazovateľ pohybu pozemného cieľa ako aj schopnosť detekcie vzdušných cieľov.

V-280 Valor je jedným z kandidátov, ktorý by mohol v budúcnosti nahradiť 2000 vrtuľníkov Black Hawk. O túto možnosť sa uchádza v súťaži so svojim konkurentom Sikorsky-Boeing SB> 1 Defiant, ktorý asi pred mesiacom absolvoval svoj prvý let.

V porovnaní s SB> 1 Defiant má Valor podstatne viac skúsenosti, pretože podstupuje letové skúšky už od decembra 2017. V rámci tohto obdobia už strávil vo vzduchu viac ako 100 hodín a a celkovo absolvoval 200 hodín pozemných a záťažových testov.

Zdroj: Bell V-280 flies with system that can see through aircraft