V-280 Valor pokoril 200 letových hodín

31.12.2020

Od prvého úspešného letu konvertoplánu V-280 Valor ubehli už tri roky. Odvtedy tento technologický demonštrátor spoločnosti Bell nalietal 200 hodín.

Letové skúšky tohto zaujímavého stroja sa začali 18. decembra 2017 a uskutočnili sa v závode Bellu v Amarillo v Texase. Odvtedy už tento demonštrátor absolvoval viac ako 150 letov.

V marci 2019 vykonal V-280 Valor aj svoj prvý let so systémom PDAS (Pilotage Distributed Aperture Sensor), ktorý poskytuje posádke stroja 360-stupňový výhľad cez trup. V tom istom období si Valor pripísal aj ďalší úspech, keď dosiahol maximálnu rýchlosť letu 556 km/h.

Počas letových skúšok v decembri tohto roku sa overila funkčnosť dôležitého systému Tactical Common Datalink (TCDL), ktorý umožňuje prenos informácií medzi lietadlom a pozemnou stanicou. Ide o základné letové údaje, ako sú napr. rýchlosť letu a nadmorská výška. Použitím palubných senzorov a systému TCDL Valor preukázal, že bude schopný poskytnúť aj súradnice nepriateľského cieľa pre nasadenie presne navádzaných zbraní dlhého dosahu.

V-280 navyše prenášal údaje zhromaždené systémom PDAS, ktorého testy prebiehajú už takmer rok. Pri tomto prenose v reálnom čase bolo zdielané video, v ktorom Valor demonštroval svoju schopnosť prepravovať externý náklad (tzv. Sling Load Maneuver). Táto kombinácia systémov umožnila pilotom, posádke ako aj nadriadeným monitorovať v reálnom čase prepravu nákladu popruhom. Všetci zúčastnení akoby sa pozerali cez spodok lietadla a sledovali túto ukážku z rovnakej perspektívy.

Demonštrátor V-280 má maximálnu vzletovú hmotnosť 13 620 kg a nosnosť 4540 kg. Stroj prepraví štyroch členov posádky a 14 vojakov cestovnou rýchlosťou 520 km/h. Bojový rádius je 930 až 1480 km (podľa profilu misie) a preletový dolet až 3900 km.

Vývoj tohto konvertoplánu prebieha vrámci programu FLRAA (Future Long-Range Assault Aircraft), ktorého cieľom je vybrať pre americkú armádu náhradu za 2000 vrtuľníkov Black Hawk. Zavedenie nového stroja do služby je naplánované na rok 2030.

Do programu programu FLRAA sa zapojilo viacero spoločností, ale v marci tohto roku sa americká armáda rozhodla, že do užšej súťaže postúpia len dvaja uchádzači - Bell s vyššie zmieneným konvertoplánom V-280 Valor a konkurenčný tím Sikorsky-Boeing s koaxiálnym vrtuľníkom SB> 1 Defiant. Okrem toho, že firmy investujú do vývoja vlastné prostriedky, tak dostali podporu aj z rozpočtu americkej armády - Bell 84 miliónov dolárov a Sikorsky-Boeing získal 97 miliónov dolárov.

Letové skúšky vrtuľníka SB> 1 Defiant sa začali o 15 mesiacov neskôr ako u Valoru. Omeškanie bolo spôsobené vývojom novšej technológie koaxiálnych rotorov, ktorá robí tento stroj pre armádu mimoriadne atraktívnym. SB>1 má tiež kompaktnejšie rozmery ako V-280, čo by mu malo zabezpečiť jednoduchšie manévrovanie v stiesnených priestoroch ako napr. v meste. To môže byť jednou z hlavných výhod Defiantu, pretože v budúcnosti sa väčšina konfliktov bude odohrávať pravdepodobne v tomto prostredí.

Defiant má maximálnu vzletovú hmotnosť 14 515 kg pri rovnakej kapacite posádky ako V-280 (4 + 14). V októbri tohto roku dosiahol pri skúškach maximálnu rýchlosť 429 km/h. Sériová verzia Defiantu má však lietať rýchlosťou až 460 km/h a jeho bojový rádius by mal dosiahnuť 424 km.