V RAF privítali prvého Poseidona

08.02.2020

Spojené kráľovstvo je o krok bližšie k obnoveniu spôsobilostí vykonávať diaľkové hliadkovacie námorné lety. Týmto pomyselným krokom bol prílet prvého Boeingu P-8A Poseidon, ktorý 4. februára pristál na základni Kinloss v Škótsku.

Nové lietadlo s palubným číslom ZP801 bolo doteraz dislokované na základni amerického námorníctva Jacksonville na Floride, kde slúžilo na výcvik personálu. Ide o prvý z deviatich strojov postavených na báze Boeingu 737-800ERX.

"Príchod prvého Poseidonu znamená významné zvýšenie schopností Spojeného kráľovstva pri vykonávaní protiponorkových operácií. Toto poskytne Spojenému kráľovstvu spôsobilosť vykonávať hliadkovanie na veľké vzdialenosti a možnosť ľahko sa zapojiť do operácií so svojimi spojencami z NATO. Zároveň sa tým zabezpečí operačná sloboda pre naše vlastné ponorky a vyvinie sa tlak na tie, ktoré patria našim potenciálnym nepriateľom," uviedol admirál Tony Radakin. Náčelník leteckého štábu Mike Wigston upresnil, že zavedenie tohto typu zmení "pravidlá hry" v situáciách, kedy bude Spojené kráľovstvo čeliť rôznym hrozbám vrátane ruských ponoriek.

Pripomeňme, že Veľká Británia objednala v júli 2016 deväť lietadiel tohto typu v hodnote 3 miliardy libier. RAF bude od októbra 2020 prevádzkovať Poseidony zo základne Lossiemouth v Škótsku. Royal Air Force označuje tieto stroje ako MRA1 a priradí ich k 120. a 201. letke. Dodávky všetkých deviatich lietadiel majú byť kompletne zrealizované do konca roku 2021, pričom plnú operačnú spôsobilosť dosiahnu v roku 2024, uviedlo britské ministerstvo obrany.

RAF tak znovu získa spôsobilosť vykonávať diaľkové hliadkovacie námorné lety, o ktoré prišli v roku 2010. V tej dobe boli vyradené zastarané hliadkovacie lietadlá Nimrod MR2 a zrušený program ich ich plánovaného nástupcu - Nimrod MRA4.

Poseidon dokáže vykonávať prieskum vo výškach od 12 500 metrov do 60 metrov nad hladinou mora. Akčný rádius lietadla je 2200 km, vrámci čoho dokáže na požadovanom mieste ešte 4 hodiny viesť protiponorkový boj. Dolet stroja môže byť predĺžený tankovaním počas letu.

Lietadlo používa na vykonávanie svojej misie širokú škálu senzorov. Jedným z nich je pokročilý AESA radar APY-10, ktorý môže sledovať hladinové alebo pozemné ciele v pobrežných oblastiach a zároveň funguje ako rušiaci systém. K ďalšej výbave patrí elektro-optický/infračervený senzor MX-20 na vyhľadávanie nepriateľských cieľov na kratšiu vzdialenosť. Dôležitým detekčným systémom je ALM-240, ktorý dokáže lokalizovať a sledovať vyžarovanie z nepriateľských radarov. Zlúčením informácií zo všetkých senzorov vzniká komplexný výstup o situácii na bojisku, ktorý je potom prostredníctvom šifrovaného dátového spojenia zdieľaný s velením.

Poseidon môže niesť až 120 bójí a spracovávať údaje zo 64 z nich súčasne.   K ďalšiemu arzenálu patrí päť torpéd MK 54 alebo hlbinných bômb MK 82, ktoré sa nachádzajú v bombovnici.  Na externých závesníkoch môže niesť štyri protilodné strely AGM-84 Harpoon.

Americké námorníctvo dokonca plánuje integrovať do lietadiel P-8A Poseidon nové protilodné rakety AGM-158C LRASM. Tie by mali mať dolet minimálne 370 km a bojovú časť s hmotnosťou 450 kg. Ak by sa arzenál lietadiel skutočne rozšíril o LRASM, mohli by posádky Poseidonov útočiť na hladinové plavidlá z pomerne bezpečnej vzdialenosti mimo dosah protivzdušnej obrany.

Zdroj: RAF welcomes first Poseidon to Kinloss base