Vláda schválila nákup F-16

12.07.2018

V stredu schválila vláda SR nákup stíhačiek F-16 Block 70/72. Za balík 14 amerických lietadiel, výcvik, muníciu a logistiku zaplatí v nasledujúcich rokoch 1,589 miliardy eur. Nové stroje by mali začať nahrádzať zastarané MiGy-29 v rokoch 2022 - 2023.

Platby za lietadlá a výcvik sú rozložené na 7 alebo 5 rokov. Platby za letecké rakety AIM-9X sú rozložené na 12 rokov. Ponuka zahŕňa letový simulátor. Logistická podpora je pri tejto ponuke zahrnutá na 2 roky prevádzky a začne plynúť od dátumu prevzatia každého lietadla.

Zámerom vlády bolo vybrať nové taktické lietadlá, ktoré budú schopné v plnej miere nahradiť stávajúce stíhacie lietadlá MiG-29 a zároveň rozšíriť operačné spôsobilosti taktického letectva v súlade s súčasnými aj budúcimi operačnými požiadavkami a možnými typmi úloh vyplývajúcimi z bezpečnostného prostredia a členstva Slovenskej republiky v NATO.

Medzi najmodernejšie viacúčelové taktické lietadlá súčasnosti patrí nepochybne americký F-35 LIGHTNING II, francúzsky RAFALE alebo stroj európskeho konzorcia TYPHOON. Tieto lietadlá však svojimi operačno-taktickými schopnosťami, spolu s nákladmi na zabezpečenie prevádzky ďaleko prevyšujú možnosti a potreby OS SR.

Ministerstvo obrany sa preto pri výbere možnej náhrady za lietadlá MiG-29, rozhodlo osloviť vlády USA (lietadlo F-16 Block 70/72), Švédska (lietadlo JAS-39C/D) a Ruskej federácie (lietadlo MiG-29M/M2). Do úvahy sa brala aj možnosť obstarania používaných lietadiel, ktorých pozitívom je nižšia obstarávacia cena, na úrovni cca 30 - 50% ceny nového lietadla, je pri nich však potrebné počítať s nákladmi na vyššiu cenu za modernizáciu a kratšiu životnosť lietadiel.

Ponuka vlády Ruskej federácie nebola z geopolitických dôvodov finálne posudzovaná, slúžila len pre cenové porovnanie podobných typov lietadiel. Ponuky vlády USA a vlády Švédskeho kráľovstva sa nakoniec dostali do finálneho výberu, pričom boli posúdené a vyhodnotené vo všetkých relevantných oblastiach.

Verejnú časť analýzy dvoch hlavných ponúk zverejnil rezort obrany v utorok a popisuje v ňom výhody a nevýhody oboch typov lietadiel. Analýza pôsobí na prvý pohľad, ako keby bola vypracovaná na rýchlo, pretože obsahuje viacero gramatických chýb. Nachádza sa v nej aj kontroverzná pasáž, ktorá na margo schopností F-16 hovorí: "lietadlo F-16 Block 70/72 ponúka vysokú bojovú hodnotu a bude ešte niekoľko desaťročí viac ako vyrovnaným protivníkom lietadlám 5. generácie". Do vypracovania tejto správy sa zjavne zapojil aj povestný "novinársky škriatok", ktorý spôsobil, že pod nákresom oboch lietadiel sa nachádzajú nesprávne popisy - Gripen je označený ako F-16 Block 70/72 Viper a pod charakteristickou siluetou Vipera je názov JAS-39C/D Gripen (strana 10, Obrázok č.1.).

Napriek drobným nezrovnalostiam je však správa pomerne komplexná a poskytuje obsiahle porovnanie oboch lietadiel. Táto analýza jasne vysvetľuje, prečo ministerstvo obrany navrhlo vybrať práve stíhačky F-16 Block 70/72, ktoré sú podľa vyjadrenia premiéra Pellegriniho o niekoľko sto miliónov drahšie ako Gripeny.

Vzhľadom na výšku budúceho kontraktu vníma veľká časť verejnosti túto tému citlivo a je nepochopiteľné, prečo niekto z predstaviteľov ministerstva obrany alebo ozbrojených síl dostatočne nevysvetlil výhody obstarania drahšieho lietadla verejnosti. Nasledovné riadky čerpajú zo spomínanej analýzy rezortu obrany a pokúsia sa vniesť viac svetla do dôvodov, ktoré viedli k výberu F-16.

Porovnanie

Lietadlá majú takmer totožné rozmery a výhodou oboch je, že ich detekcia voľným okom počas manévrového vzdušného boja na blízke vzdialenosti je náročná. Efektívna rádiolokačná odrazová plocha oboch lietadiel je podobná, čo má význam pri vedení vzdušného boja za hranicou vizuálneho kontaktu (BVR).

F-16 má oproti Gripenu 1,5-násobne väčšiu únosnosť výzbroje (7.350 kg), čo umožňuje na lietadlo podvesiť väčšie množstvo a zároveň rôzne druhy munície. Lietadlo tak môže súčasne pôsobiť (počas jednej misie) proti vzdušným aj proti pozemným (námorným) cieľom.

Viper má 1,96-násobne väčšie množstvo paliva vo vnútorných nádržiach ako JAS-39. Umožňuje mu to väčší taktický dolet a vytrvalosť vo vzduchu a tým efektívnejšie chrániť vzdušný priestor SR alebo pôsobiť v rámci plnenia úloh v medzinárodnom prostredí.

F-16 má tiež väčší počet závesných bodov (9 závesných bodov oproti 7 pri lietadle JAS-39), čo zvyšuje jeho bojovú hodnotu, pretože mu to umožňuje podvesiť viac munície a pôsobiť tak proti viacerým vzdušným, alebo pozemným (námorným) cieľom.

Lietadlo F-16 dosahuje v celom rozsahu svojho dostupu lepšie hodnoty Machového čísla (1,2 v malej výške / 2,0 vo veľkých výškach) oproti lietadlu JAS-39 (1,0 v malej výške / 1,4 vo veľkých výškach). Tento parameter spolu s akceleráciou a stúpavosťou predstavuje zásadný faktor pri pôsobení proti vzdušným cieľom. Väčšie hodnoty čísla M zabezpečujú skrátenie času zachytenia narušiteľa vzdušného priestoru SR, rýchlejšie zaujatie priestoru pôsobenia proti prostriedkom vzdušného napadnutia alebo rýchlejšiu reakciu pri podpore pozemných vojsk. Pre štáty s menšou rozlohou územia (ako je SR) je včasné zachytenie narušiteľa vzdušného priestoru kľúčové.

Lietadlo F-16 dosahuje lepšiu hodnotu maximálnej stúpavosti (254 m/s) oproti lietadlu JAS-39 (203 m/s), čo predstavuje zásadný faktor pri pôsobení proti vzdušným cieľom. Lepšia hodnota stúpavosti zabezpečuje skrátenie času zachytenie narušiteľa vzdušného priestoru SR v dobe mieru (Air Policing v rámci NATINAMDS), alebo v dobe krízy (vojny).

Motor lietadla F-16 má v porovnaní s Gripenom 1,6-násobne lepší maximálny ťah (129 kN), čo zabezpečuje, že F-16 prevyšuje JAS-39 v akcelerácii, kde sa najmä pri prekonávaní rýchlosti zvuku (M > 1,0) prejavuje jeho zvýšený ťah. Lepšia akcelerácia umožňuje rýchlejšie dosiahnutie požadovanej rýchlosti (respektíve čísla M) a to zabezpečí skrátenie času zachytenia narušiteľa vzdušného priestoru SR, rýchlejšie zaujatie priestoru pôsobenia proti prostriedkom vzdušného napadnutia, ale aj rýchlejšiu reakciu pri podpore pozemných vojsk. Akcelerácia má výrazný vplyv aj pri defenzívnych manévroch vo vzdušnom boji proti raketám stredného dosahu (AIM-120, R-77, R-27), kde správne a rýchle vykonanie obranného manévru rozhoduje o prežití lietadla v boji. Akcelerácia je rozhodujúcim faktorom aj pri pôsobení proti pozemným (námorným) cieľom. Po zničení cieľa je nutné rýchle vykonanie obranného manévru a dosiahnutie najväčšej možnej rýchlosti, v čo najkratšom čase a uniknúť mimo pole účinnej pôsobnosti prostriedkov protivzdušnej obrany.

Lietadlo F-16 disponuje šesťhlavňovým rotačným 20 mm kanónom M61A1 Vulcan so zásobou streliva 511 nábojov, zatiaľ čo JAS-39 má kanón Mauser BK27 so zásobou streliva 120 nábojov. Výrazným deficitom lietadla JAS-39 D (dvojmiestna verzia) je, že nemá zabudovaný kanón a preto nemôže byť zaraďovaná do pohotovostného systému (NATINAMDS).

Obidve lietadlá sú schopné niesť riadenú raketovú muníciu krátkeho dosahu (AIM-9) s infračerveným samonavedením. Lietadlo F-16 je schopné niesť 6 ks AIM-9X/II, ktoré predstavujú najnovší model rakiet AIM-9. JAS-39 môže byť vyzbrojený taktiež 6 strelami krátkeho dosahu, avšak iba staršej verzie AIM-9M-9.

Obidve lietadlá sú schopné niesť riadenú raketovú muníciu stredného dosahu (AIM-120) s aktívnym rádiolokačným navedením. Zatiaľ čo F-16 je schopná niesť 6 ks AIM-120 C-7, ktoré predstavujú najnovší model riadenej rakety stredného dosahu, tak JAS-39 unesie iba 4 ks a aj to len staršiu verziu AIM-120 C-5. Väčší počet týchto riadených rakiet umožňuje efektívnejšie vedenie vzdušných operácií vo význame pôsobenia proti viacerým vzdušným cieľom. Vzdušný priestor je tak možné chrániť efektívnejšie a to aj s menším počtom lietadiel. Súčasne je možné udržať vzdušnú nadvládu počas dlhšej doby.

Na lietalo F-16 je možné podvesiť široké spektrum munície vzduch-zem, čo do budúcnosti predstavuje významný faktor pri jej obstarávaní. Americké ministerstvo zahraničných vecí schválilo Slovensku okrem stíhačiek aj predaj 224 laserom navádzaných bômb GBU-12 Paveway II s hmotnosťou 227 kg, 20 bômb GBU-49 s duálnym navádzaním (laser/GPS) a hmotnosťou 227 kg, 150 bômb GBU-38 s duálnym navádzaním (inerciálne/GPS) a hmotnosťou 227 kg. K presne navádzanej munícii typu vzduch-zem by sme mali získať šesť zameriavacích kontajnerov Lockheed Martin AN/AAQ- 33 Sniper..

Najmodernejší technologický prvok na stíhačke F-16 predstavuje radar AESA (Active Electronically Scanned Array) AN/APG-83, ktorý vychádza z radarov používaných v lietadlách 5. generácie (F-35 a F-22). Je to v súčasnosti najlepší a najmodernejší radar na svete. Radar poskytuje lepšie situačné uvedomenie, flexibilitu a rýchle zachytenie cieľov za každého počasia. Radar dokáže zobraziť na palube digitálne skenovaný terén. Jeho hlavnými výhodami sú zvýšené dosahy, zvýšená odolnosť voči rušeniu, možnosť súčasného pôsobenia (vedenie paľby) proti vzdušným, pozemným a námorným cieľom. Radar dokáže pritom zachytiť a pôsobiť (viesť paľbu) proti viac ako 20 rôznym cieľom súčasne. Radar PS-05/A na lietadle JAS-39 zaostáva za možnosťami AESA radarov používaných v lietadlách 4++ a 5. generácie. Radar má menší dosah a nižšiu odolnosť voči rušeniu. Nie je schopný súčasne zachytiť a pôsobiť (viesť paľbu) proti vzdušným a pozemným (námorným) cieľom. Pri pôsobení proti vzdušným cieľom dokáže naraz pôsobiť (viesť paľbu) maximálne proti 4 cieľom.

V lietadle F-16 Block 70/72 je zabudovaný systém Automatic Ground Collision Avoidance System (Auto GCAS). Bol vyvinutý s cieľom zabrániť smrteľným nehodám a od konca roku 2014 už zachránil minimálne 4 lietadlá US Air Force a ich posádky. Systém redukuje riziko kontrolovanej zrážky s terénom (CFIT - Controlled Flight Into Terrain). Uvedený systém pri vyhodnotení možnej zrážky s terénom, prevezme riadenie lietadla a vykoná nevyhnutný manéver na záchranu. JAS-39 C/D disponuje taktiež systémom, ktorý varuje pred zrážkou s terénom, indikuje potrebný násobok preťaženia na zabránenie zrážky s terénom. Nedokáže však automaticky zabrániť zrážke s terénom.

Verdikt

JAS-39 C/D Gripen je v súčasnosti na vrchole svojich možností. Keďže spoločnosť SAAB plánuje v budúcnosti zahájiť sériovú výrobu verzie E/F, s modernizáciou verzie C/D sa nepočíta.

Gripen má v porovnaní s F-16 Block 70/72 menšiu nosnosť výzbroje, menšiu kapacitu paliva, kratší taktický dolet, nižšiu vytrvalosť vo vzduchu, nižšiu stúpavosť a výrazne nižšiu akceleráciu. V lietadle sa nachádza staršia avionika (radar staršej generácie, systém včasnej výstrahy a prvky ochrany lietadla), ktorá už nespĺňa potreby súčasného a budúceho pôsobenia vo vzdušných operáciách.

Lietadlo F-16 Block 70/72 je vybavené prvkami integrovanej avioniky, ktorá sa používa v lietadlách 5. generácie. Jeho obstaranie bude predstavovať výrazný krok vpred a zásadným spôsobom rozšíri spôsobilosti taktického letectva pri pôsobení na vzdušné aj na pozemné (námorné) ciele. Vzdušný priestor bude možné chrániť efektívnejšie pri súčasnom pôsobení proti vzdušným aj pozemným cieľom. Súčasne bude možné udržať nadvládu vzdušného priestoru počas dlhšej doby.