Vývoj Il-112V naberá ďalší sklz

11.08.2020

Od dlho očakávaného prvého letu Il-112V už ubehlo viac ako rok a odvtedy sa lietadlo znovu do vzduchu nedostalo. Všetko však nasvedčuje tomu, že čas, kedy sa prototyp opäť vznesie k oblakom, sa blíži.

Pripomeňme, že lietadlo Il-112, ktorého vývoj bol konštrukčnej kancelárii S.V. Iliušina spustený ešte v roku 1994, slávnostne absolvovalo svoj prvý let 30. marca 2019. Počiatočné ovácie o úspešnom lete a hladkom priebehu však čoskoro vystriedali oveľa menej optimistické informácie.

Už počas tohto letu sa ukázalo, že Il-112V trpí viacerými technickými problémami, z tých hlavných je to príliš vysoká vzletová hmotnosť a slabé motory. Boli tiež zistené chyby v trupe lietadla, ktoré spočívajú v rozložení hmotnosti. Nos Il-112V sa ukázal byť oveľa ľahší ako chvost. Všetky tieto negatíva zásadným spôsobom vplývali na maximálnu užitočnú nosnosť lietadla, ktorá mala klesnúť z pôvodne požadovaných 6 ton len 3,5 tony. Prvý let Il-112V bol tiež poznačený zlyhaním pravého motoru.

Bližšie nešpecifikovaný zdroj ruskej spravodajskej agentúry Interfax v tej dobe uvádzal, že odstránenie všetkých nedostatkov by malo zabrať približne 8 - 10 mesiacov. Gubernátor Voronežskej oblasti Alexander Gusev zároveň médiá informoval, že Il-112V bude dokončené a pripravené na sériovú výrobu do roku 2021. Tieto odhady sa už vtedy zdali značne optimistické a dnes je evidentné, že vyššie uvedené termíny boli nereálne.

Úpravy na prvom prototype, tak aby spĺňal požiadavky ruského letectva, nakoniec zabrali závodu VASO 16 mesiacov. Lietadlo s výrobným číslom 0001 vyrolovali v stredu 5. augusta zo závodu. Zvláštnosťou je, že hoci ide o prototyp, určený výlučne na letové skúšky, lietadlo už má farby ruských vzdušných síl a aj registračné číslo (RF-41400).

To však nič nemení na fakte, že tento typ má do zavedenia ešte ďaleko. Prototyp musí absolvovať najskôr pozemné skúšky a následne prejde do fázy letových skúšok. Ako sa uvádza v tlačovej správe CAGI (Ústredný aerodynamický inštitút Žukovského)," v blízkej budúcnosti sú naplánované práce na zlepšení aerodynamiky, konštrukčných charakteristík a zdokonalení riadiaceho systému budúcich sériovo vyrábaných lietadiel Il-112V." Začiatok druhej etapy testovania je naplánovaný až na rok 2021 a podľa vyjadrenia CAGI letové skúšky potrvajú asi dva roky. Počas týchto testov bude lietadlo podrobené záťaži simulujúcej najmenej 5 000 letov.

Il-112V má v ruskom letectve nahradiť zastarané vojenské dopravné lietadlá An-26. Ruské vzdušné sily prevádzkujú v súčasnosti asi 114 transportných lietadiel An-26, pričom najmladšie z nich má 34 rokov. Navyše po anexii Krymu sa rozpadli vojensko-ekonomické vzťahy s Ukrajinou, kvôli čomu Rusko stratilo prístup k náhradným dielom a možnosť modernizácie An-26. Všetky tieto stroje bude potrebné nahradiť do roku 2030, pretože v tej dobe budú už na konci svojej životnosti. Splnenie tohto cieľa však môžu zkomplikovať nielen problémy so samotným vývojom, ale aj produkčné kapacity závodu VASO, ktoré sú asi 12 lietadiel ročne.

Zdroj: Ресурсные испытания военно-транспортного самолета Ил-112В начнутся в 2021 году