Začala sa sériová výroba útočných vrtuľníkov Mi-28NM

10.10.2020

V júni 2019 si na výstave Armija 2019 objednalo ruské ministerstvo obrany 98 modernizovaných vrtuľníkov Mi-28NM. O 15 mesiacov neskôr sa v Rostove na Done podarilo spustiť sériovú výrobu týchto útočných strojov.

V rámci tejto objednávky by všetkých 98 vrtuľníkov malo byť dodaných do roku 2027. Predbežné plány hovoria, že prvých 6 strojov by ruské ozbrojené sily mali získať ešte v tomto roku, ďalších 12 v budúcom roku a zvyšných 80 v rokoch 2022 až 2027.

Ruské letectvo má v súčasnosti asi 100 vrtuľníkov Mi-28N a približne sto strojov typu Ka-52, väčšina ruských pilotov je však nútená lietať na 330 zastaraných Mi-24/35. Vo veľkej miere ide o staré vrtuľníky ešte zo sovietskej éry, ktoré síce prešli istou modernizáciou, ale ruské letectvo ich aj tak potrebuje nahradiť modernými strojmi. Je však otázne, či Mi-28NM je práve tou najlepšou voľbou. V dôsledku odstránenia mnohých nedostatkov musel byť prerobený natoľko, že prakticky vznikol úplne nový typ. To sa samozrejme prejavilo na enormnom navýšení nákladov, ktoré sa premietli do jednotkovej ceny stroja. Výrazný nárast ceny vyústil do ťažkých rokovaní medzi výrobcom a ruským ministerstvom obrany a takmer viedol k tomu, že objednávka na výrobu nových vrtuľníkov nemala byť vôbec uzavretá. 

Pripomeňme, že dodávka prvých dvoch predsériových vrtuľníkov tohto typu prebehla ešte v roku 2019. Jeden z nich v súčasnosti podstupuje vojskové skúšky a na druhom sa testujú nové vysokorýchlostné čepele nosného rotora.

Tieto čepele sa vyznačujú odlišnou vnútornou konštrukciou, pričom sú na konci zahnuté. Ich inštaláciou by sa mala zvýšiť maximálna rýchlosť Mi-28NM o 13 % (približne na 317 km/h).

Zmeny sa dotkli tiež predného kokpitu, ktorý získal všetky ovládacie prvky ako zadný kokpit (rovnaké riešenie ako u cvično-bojového variantu Mi-28UB). To si vyžiadalo rozšírenie kokpitu o 14 cm, v dôsledku čoho musela byť prepracovaná predná časť trupu.

Modernizovaný vrtuľník získal tiež palubný rádiolokátor, ktorý sa mal podľa pôvodných plánov nachádzať už na Mi-28N, ale jeho vývoj sa do spustenia výroby tohto modelu nepodarilo dotiahnuť do konca. Radar N025M je ukrytý v guľovitom púzdre nad hlavou rotora. Dokáže spolupracovať s 3D mapou terénu a zapamätať si nájdené ciele. Vďaka tomu môže Mi-28NM uskutočniť útok na skôr objavené ciele z inej alebo výhodnejšej pozície. Ďalším vylepšením je elektro-optický zameriavací systém OPS-28M.

Arzenál Mi-28NM rozšírili protitankové rakety 9M120-1 s poloaktívnym laserovým navádzaním a dosahom 6 km. Novinkou sú tiež protitankové strely 9M123M s kombinovaným laserovým a poloaktívnym radarovým navádzaním. Vďaka nim môže vrtuľník ničiť tanky s pancierom do 1200 mm na vzdialenosť až 6 km.

Mi-28NM poháňajú motory VK-2500P-01 s elektronickým riadením FADEC. Tie sa v porovnaní s pohonom Mi-28N vyznačujú nielen zvýšeným výkonom, ale aj nižšou náchylnosťou na nasatie horúcich plynov raketových motorov neriadených rakiet.

Mi-28NM predstavuje vrtuľník klasickej koncepcie vybavený chvostovým rotorom. Práve tento fakt je podľa niektorých ruských leteckých odborníkov najväčšou slabinou tohto stroja. Pri letoch v malých výškach (napr. pri operáciách v Sýrii) sa vrtuľník stáva ľahkým cieľom dokonca aj pre ručné zbrane. K poškodeniu chvostového rotora môže dôjsť aj pri streľbe zo samopalu, čím sa stáva vrtuľník neovládateľný. Preto sa vynára otázka: či bolo nevyhnutné vynaložiť obrovské finančné prostriedky na ochranu a modernizáciu Mi-28N, keď má Rusko k dispozícii vynikajúcu náhradu v podobe Ka-52?

Ka-52 Aligator predstavuje koaxiálny vrtuľník, ktorý je spoľahlivejší a bezpečnejší ako stroje klasickej konštrukcie. Absencia zadného rotora veľmi uľahčuje pilotovanie napríklad v prípade nárazov bočného vetra, ktoré hlavne v horských podmienkach predstavujú mimoriadnu hrozbu.

V súčasnosti na základe bojových skúseností zo Sýrie prebieha modernizácia Aligatora, ktorá by mala byť ukončená v roku 2022. Vylepšená verzia Ka-52M bude predstavovať vynikajúci bojový vrtuľník, ktorý si už dnes vyslúžil medzi odborníkmi prezývku Super Aligator. Je však otázne, či financie nasmerované do spustenia sériovej výroby Mi-28NM nebudú chýbať pri vývoji a výrobe Ka-52M.

Zdroj: Началось серийное производство ударных вертолетов Ми-28НМ