Začalo sa testovanie nového infračerveného senzoru pre Super Hornet

19.01.2020

Koncom roku 2019 spustilo americké námorníctvo letové skúšky F/A-18F s novým infračerveným vyhľadávacím a zameriavacím senzorom IRST Block II.

IRST Block II vyvíja spoločnosť Boeing, ktorá očakáva, že senzor bude pripravený na dodávky americkému námorníctvu v roku 2021. Krátko na to by mal dosiahnuť počiatočnú operačnú spôsobilosť.

Tento senzor môže byť použitý na detekciu tepelnej stopy iných lietadiel vrátane tých, ktoré disponujú technológiou stealth. Keďže ide o pasívnu formu detekcie (IRST neemituje žiaden typ žiarenia), sťažuje sa tým možnosť odhalenia protivníkom. Význam takéhoto typu senzoru stále narastá, pretože protivníci USA začínajú zavádzať stealth lietadlá, ktoré je ťažké odhaliť pomocou radaru. Príkladom je čínske stíhacie lietadlo J-20, ktoré je v službe od roku 2017 alebo ruská stíhačka Su-57, ktorá bude zavedená o niekoľko rokov.

Nový senzor nesie označenie IRST21, ale je tiež známy aj ako AN/ASG-34. Bude nainštalovaný v nose prídavnej palivovej nádrže FPU-13, ktorú bude Super Hornet niesť na centrálnom závesnom bode. Do FPU-13 sa aj po nainštalovaní senzoru zmestí asi 1250 litrov paliva (namiesto pôvodných 1817 litrov). Túto stratu však vykryjú konformné palivové nádrže, ktoré sú súčasťou modernizačného balíka Block III. Modernizovaný Super Hornet v prevedení Block III bude teda disponovať nielen novým infračerveným senzorom a doletom zvýšeným asi o 222 km, ale aj moderným dátovým a komunikačným vybavením, 21-palcovým dotykovým displejom a výkonnejším misijným počítačom.

Poďme ale naspäť k senzoru IRST Block II, ktorý "poskytne F/A-18 vylepšenú optiku a výpočtový výkon, čím sa výrazne zvýši situačné povedomie pilotov v celom bojovom priestore," hovorí Jennifer Tebo, riaditeľka vývoja spoločnosti F/A-18. Zároveň pri použití tohto senzoru na dvoch lietadlách súčasne, bude možné získať všetky potrebné informácie pre navedenie rakiet vzduch - vzduch. Ďalšou výhodou IRST Block II je, že nie je náchylný na útoky prostriedkami elektronického boja. Vďaka tomu je cenným záložným systémom pre tradičný radar, ktorého činnosť môže byť obmedzená silným rušením.

Dodajme, že Boeing v minulosti navrhoval IRST ako interný systém, ktorý by bol namontovaný v nose samotného lietadla. To by si však vyžadovalo odstránenie 20 mm kanónu M61A2 Vulcan, ktorým je Super Hornet vyzbrojený. Námorníctvo sa namiesto toho rozhodlo pre možnosť umiestniť tento senzor na závesný bod. Montáž senzoru na centrálnu palivovú nádrž umožní v budúcnosti oveľa jednoduchšie zabezpečiť jeho vylepšenia alebo úpravy. Toto umiestnenie zároveň poskytuje lepšie zorné pole ako alternatíva montáže pod nosom stíhačky. Dôležitým faktorom je nepochybne aj to, že senzor sa dá ľahko umiestniť aj pod trup iného stíhacieho lietadla. O verziu IRST21, umiestnenú na závesnom bode, má záujem aj americké letectvo, ktoré ju chce pre svoje F-15C Eagle. Závesné senzory budú s najväčšou pravdepodobnosťou v blízkej budúcnosti inštalované aj na iné typy amerických stíhacích  lietadiel.

Zdroj: Navy F/A-18 Super Hornet Takes Flight With New Infrared Search And Track Pod