Zmena rovnováhy síl v regióne Stredného východu

12.02.2018

V decembri minulého roka došlo k významnej zmene v rovnováhe síl krajín Stredného východu. Táto zmena sa týka izraelského letectva, v ktorom nadobudla počiatočné operačné spôsobilosti prvá letka stíhačiek F-35.

Keďže letka pozostáva len z deviatich lietadiel F-35I Adir, z hľadiska počtu nejde na prvý pohľad o nič mimoriadne. Z pohľadu bojaschopnosti však ide o výrazný posun vpred, pretože v izraelských vzdušných silách sa tým začala transformácia stíhacieho letectva na 5. generáciu.

Zmluvu na nákup prvej várky lietadiel podpísal Izrael ešte v roku 2010 a k dodávke prvých dvoch F-35 došlo 12. decembra 2016. Izrael je tak v súčasnosti jediným prevádzkovateľom stíhačiek 5. generácie na Strednom východe.

Dosiahnutie počiatočných operačných spôsobilostí znamená, že lietadlá boli oficiálne zavedené do izraelského letectva a sú schopné plniť základné úlohy. F-35 však ešte nemajú naplno otvorenú letovú obálku a dokážu uskutočňovať manévre s preťažením len do 7 g. Nie všetky palubné systémy sú plne funkčné a stroje sú vyzbrojené len základnými typmi leteckej munície. Z protilietadlovej výzbroje sú to radarom navádzané strely stredného dosahu AIM-120 AMRAAM, zatiaľ čo proti pozemným cieľom môžu lietadlá využiť presne navádzané bomby GBU-32, GBU-12 a GBU-31.

V máji 2018 však má výrobca stíhačiek vydať nový softwarový balík Block 3F, ktorý umožní odomknutie všetkých systémov a integráciu celej škály leteckej výzbroje. Lietadlá tak budú môcť používať 4-hlavňový kanón GAU-22/A Equalizer kalibru 25 mm s palebným priemerom 180 nábojov. Proti nepriateľským lietadlám budú schopné v boji na krátku vzdialenosť použiť moderné strely s infra-červeným navádzaním AIM-9X-2 Sidewinder. Pri útoku na pozemné ciele budú môcť nasadiť viacero typov navádzaných bômb a riadených striel vzduch-zem (GBU-39, AGM-154A/C JSOW, GBU 10/12/16 Paveway II, GBU 24A/B Paveway III, Storm Shadow, AGM-158 JASSM). Tieto plné bojové spôsobilosti by mali izraelské F-35I získať už v roku 2019.

K dnešnému dňu táto krajina záväzne objednala 50 lietadiel F-35, pričom celá dodávka má byť zrealizovaná do konca roku 2024. V dlhodobejšom horizonte plánuje Izrael obstarať až 75 týchto strojov, čo významne prispeje k obmene flotily starších F-16.

Zavedenie týchto moderných lietadiel je dôležité hlavne z toho hľadiska, že Izrael sa nachádza vo veľmi nepokojnom regióne a má mimoriadne napäté vzťahy so susediacimi krajinami. V minulosti viedol vojny so Sýriou, Jordánskom, Irakom a Egyptom. Dlhodobo bombarduje na území Libanonu pozície teroristickej skupiny Hizballáh, ktorá je známa svojimi raketovými útokmi na židovský štát. Hizballáh je podporovaný Sýriou a Iránom, ktoré voči Izraelu otvorene vystupujú. Posledný incident medzi týmito krajinami sa odohral 10. februára, keď iránsky špionážny dron narušil izraelský vzdušný priestor, na čo Izrael zareagoval náletmi na sýrske základne.

Stealth vlastnosti nových F-35 budú predstavovať pre izraelské letectvo značnú výhodu pred akýmkoľvek protivníkom v danom regióne. Vďaka špeciálnemu tvaru trupu a materiálom, použitým pri jeho vytvorení, je veľmi obtiažne odhaliť toto lietadlo palubným alebo pozemným rádiolokátorom. To dáva izraelským pilotom značnú výhodu pred pilotmi iránskych F-14, MiG-29 a F-4 Phantom. Obrovskú dominanciu by nepochybne mali aj strete so sýrskymi MiG-29 a egyptskými F-16. S veľkou pravdepodobnosťou by bolo izraelské letectvo schopné čeliť aj najmodernejším ruským stíhačkám Su-35.

Stíhačky F-35 sú vybavené moderným palubným rádiolokátorom typu AESA (Active Electronically Scanned Array), ktorý sa vyznačuje vysokým výkonom a odolnosťou voči rušeniu. Pri testoch dokázal tento radar do 9 sekúnd nájsť a následne sledovať 23 cieľov rozptýlených až do vzdialenosti 160 km. V režime vzduch-zem mapuje terén vo vysokom rozlíšení a je schopný identifikovať veľké množstvo pozemnej vojenskej techniky, ktorú v prípade pohybu dokáže neustále sledovať. Navyše dokáže z bezpečnej vzdialenosti presne lokalizovať, identifikovať a rušiť prostriedky protivzdušnej obrany. V kombinácii s modernou výzbrojou predstavuje toto lietadlo veľmi nebezpečného protivníka pre akýkoľvek stroj 4. generácie.

Súčasťou senzorového vybavenia je aj elektro-optický systém, ktorý poskytuje pilotovi prehľad o situácii vo všetkých smeroch (360 stupňov vertikálne aj horizontálne). Obrovským prínosom je však zlúčenie jednotlivých dát zo všetkých palubných senzorov a okamžité zásobenie pilota relevantnými informáciami. To znižuje zaťaženie pilota a v konečnom dôsledku urýchľuje rozhodovací proces.

Bez prepracovaného a moderného systému protivzdušnej obrany (PVO) nebude mať žiadna z okolitých krajín vysoké šance, aby zabránili izraelskému letectvu preniknúť do ich vzdušného priestoru. Je potrebné si uvedomiť, že ani Irán ani Sýria nedostanú v dohľadnej dobe najvyspelejšie ruské stíhačky alebo systémy PVO.

Sýria môže Izraelu čeliť iba zastaranými raketovými systémami a stíhacími lietadlami MiG-29, ktoré Rusko zmodernizovalo na úroveň SMT.

Minulý rok prejavil Irán záujem o kúpu 18 stíhačiek Su-35 a 8 strojov Su-30SM. Moskva to však zamietla a namiesto toho ponúkla, že dodá lietadlá Su-27SM3. K podpisu zmluvy na nákup týchto strojov však v dôsledku nezáujmu Iránu nedošlo. Jediným modernejším prostriedkom na zabezpečenie vzdušného priestoru Iránu je systém S-300, ktorý Rusko dodalo koncom roka 2016.

Izraelské vzdušné sily tak predstavujú vážnu hrozbu, pretože aj s hŕstkou stealth stíhačiek F-35 môžu uskutočniť nálety kdekoľvek v Sýrii a dokonca až v Iráne. Každý nepriateľ Izraela teda musí zákonite počítať s neznámou premennou, akou rozhodne lietadlá F-35 sú a musí tomu prispôsobiť taktiku boja a spôsoby obrany.